سریال بی پایان محرومیت در جزایر؛

نخستین دهکده گردشگری حلال کشور در انتظار تحقق وعده دولت/ مسافران هنگام محرومیت را سوغات می برند

اویل سال ۹۴بود که جزیره هنگام به عنوان نخستین محل احداث دهکده گردشگری حلال کشور انتخاب شد اما معاون رئیس جمهور بعد از تماشای رقص دلفین ها وعدهایش را از یاد برد تا هنگام نیز مانند سایر جزایر هرمزگان در طلسم محرومیت گرفتار بماند.
کد خبر: ۸۹۲۰۵۱۹
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛هنگام یکی از جزایر چهارده گانه خلیج فارس است که در همسایگی بزرگترین جزیره هرمزگان و جنوب جزیره قشم واقع شده است؛هنگام با مساحت تقریبی ۳۶ کیلومتر در فاصله ۴۳ مایلی بندرعباس قرار دارد و بومیان منطقه این جزیره به‌صورت هنجام، هنیام تلفظ می کنند.

شکل جغرافیایی جزیره هنگام به صورت مخروط ناقص و از جنس آهک است که به واسطه وجود قله مرتفع ناکس از قلب جزیره قشم جدا شده از این رو مردم هنگام برای انجام امور روزانه خود و رسیدن به قشم حدود ۲۹ مایل دریایی را طی می کنند.

هنگام به واسطه قرار گرفتن در میانه خلیج فارس و نزدیکی تنگه هرمز از اهمیت بالایی در زمینه نظامی و راهبردی برخوردار است که موجب شده مورد توجه استعمارگران و مهاجم بیگانه قرار گیرد از همین رو بنا به گواه تاریخ مهاجمان پرتغالی‌ در عصر صفویه و انگلیس‌ها در دوران قاجاریه، جزیره هنگام را به اشغال خود درآوردند.

جمعیت این جزیره بالغ بر ۲۵۰۰ نفر برآورد شده و تنها فعالیت اقتصادی اهالی هنگام ماهی گیری و صیادی به روش سنتی است که صید کوسه از ویژگی های دیدنی و جاذبه های گردشگری به شمار می رود.

 

سواحل مرجانی ،سواحل زیبای صخرهای و شنی ،وجود زیستگاه لاک پشتهای بزرگ و دلفین های در اطراف جزیره ، آکواریم های طبیعی و آهون،تأسیسات بندری انگلیسی‌ها، روستای قدیم و جدید هنگام، سنگ مادر و دختر، کوههای قرمز و پارک کروکودیل نوپک از جاذبه های توریستی جزیره هنگام محسوب می شود که سالانه گردشگران زیادی را از اقصی نقاط کشور و جهان به خود جذب می کند.

حضور دلفین های بازیگوش در اطراف آب های جزیره و جذب گردشگر موجب ایجاد اشتغال در هنگام شده تا بدین وسیله مردان و زنان جزیره روزانه میزبان حجم بالایی از گردشگر هستند که با ایجاد بازارچه سنتی در زمینه فروش انواع زیورالات و وسایل تزئینی ساخته شده از صدف و گوش ماهی فروش غذاهای دریایی و محلی و ارائه نقش حنا به علاقه مندان فعالیت دارند.

مردان جزیره هنگام که تنها وسیله نقلیه آنها قایق های سبک و فایبرگلاسی است با حضور در بندرگاه شیب دراز به استقبال گردشگران رفته و آنها را تا هنگام بازگشت به قشم و بازدید از دیدنی های جزیره همراهی می کنند.

در سالهای اخیر جزیره هنگام به عنوان مهم ترین قطب گردشگری استان شناخته شده که روزانه میزبان بیش از هزاران گردشگر است که در این بین نمی توان از حضور چشم گیر توریست های خارجی چشم پوشی کرد اما در کنار تمام ظرفیت های منحصر به فرد جزیره محرومیت به وفور خودنمایی می کند.

نبود زیرساخت های مناسب گردشگری، فقدان مجتمع های توریستی و اقامتی در هنگام حتی سرویس بهداشتی مناسب و درخور شان گردشگرانی که سختی هزاران کیلومتر راه را به جان خریده اند از مشکلات این حوزه است که با بی توجهی مسئولان منطقه آزاد بر شدت آن افزوده می شود.

گردشگرانی که بالغ بر ۳۰مایل دریایی را طی می کنند تا از طبیعت بکر و زیبایی های هنگام بهره ببرند در صورت طوفانی شدن دریا و توقف تردد شناورهای باید در جزیره ای فاقد هرگونه خدمات رفاهی ماندگار شوند و یا میهمان بومیانی شوند که محرومیت از کوچه و خانه ها می بارد.

محرومیت هنگام در چشم گردشگران خودنمایی می کند

یکی از اهالی جزیره با گلایه از وضعیت نابسامان هنگام گفت: معیشت ساکنان جزیره تا قبل از ورود گردشگران در وضعیت نامناسبی بود و فقر و نداری در هنگام بیداد می کرد و این بخش از قشم مانند بسیاری از روستاها و مناطق دورافتاده از زرق و برق سازمان منطقه آزاد فاصله دارند.

وی ادامه داد: حضور گردشگران و توریست ها در جزیره هرچند زمینه اشتغال و کار رافراهم کرده اما هیچ کدام از نهادهای دولتی هیچ اقدامی برای رونق هنگام انجام نداده اند چنانچه اگر خود اهالی دست به کار نشده بودند به جای جذب گردشگر با عدم حضور مسافر همراه بودیم.

این جوان هنگامی ادامه داد:مردان جزیره که تنها دارایشان قایق های کوچک صیادی است با حضور در بندرگاه قشم مسافران را به هنگام می آورند و آنها در بازدید از زیبایی های جزیره همراه می کنند از این رو تاکنون هیچ اقدامی برای ساماندهی و بهبود وضعیت قایقداران انجام نشده و تنها به بهانه نظارت هزینه گزافی دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه محرومیت جزیره بیش از پیش در چشم گردشگران خودنمایی می کند، تصریح کرد:بازارچه سنتی ساحل هنگام توسط اهالی بوسیله برگ های خرما و تکه های چوب و الوار ایجاد شده لذا اگر دریا طوفانی شود و یا یاد شدیدی بوزد تمامی بساط دستفروشان از بین می رود.

جاسم ادامه داد:مردم هنگام برای تهیه ملزومات زندگی باید کیلومترها را تا مرکز قشم بپیمایند همچنین این جزیره از داشتن پزشک متخصص، مرکز درمانی و خدمات بهداشتی مناسب، مدرسه و آبرسانی مناسب محروم است از این رو تنها امید ساکنان به حضور تیم های جهادی پزشکی است.

وعده معاون رئیس جمهور در هنگام به تاریخ پیوست

اردیبهشت سال ۹۴ بود که معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت کشور جزیره هنگام را به عنوان نخستین محل احداث دهکده گردشگری حلال در نوار ساحلی جنوب کشور انتخاب کرد و گفت: این جزیره با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی به کانون گردشگری حلال کشور و منطقه تبدیل می شود.

وی افزود: عملیات مکان یابی احداث هشت دهکده گردشگری در نوار ساحل جنوبی کشور از سوی سازمان گردشگری کشور آغاز شده و با مشارکت بخش خصوصی و همچنین فراهم آوردن زیرساخت ها توسط دولت، عملیات احداث آنها شروع خواهد شد.

براین اساس و بنا به گفته سلطانی فر ساخت هتل، اماکن تفریحی، فضاهای ورزشی دریایی وهوایی و ویلاهای مناسب اقامت از جمله برنامه های مهم گردشگری در نوار ساحل جنوبی کشور است تا گردشگران از امکانات تفریحی و گردشگری در هر نقطه از کشور و به مدت یک هفته استفاده کنند.

اکنون با گذشت بیش از دو سال از حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت در هنگام و معرفی این جزیره به عنوان دهکده گردشگری حلال تاکنون هیچ اقدامی برای عمل به وعده های پوچ دولت یازدهم انجام نشده و مردم این جزیره امیدی برای توسعه و رونق هنگام ندارند.

 

ارسال نظرات