به همت دفتر اشتغال جهاددانشگاهی اردبیل؛

اولین رویداد کارآفرینی دیدار در مزرعه برگزار شد

اولین رویداد کارآفرینی دیدار در مزرعه از مجموعه رویدادهای کارآفرینی جهاددانشگاهی به همت دفتر تجاری سازی اشتغال و مرکز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل در مزرعه گیاهان دارویی روستای شام اسبی برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۲۱۴۵۳
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج از  اردبیل، سرپرست جهاددانشگاهی استان اردبیل در این رویداد گفت: استان اردبیل به دلیل وجود ظرفیت های ارزشمند حوزه کشاورزی به ویژه در بخش گیاهان دارویی نیازمند برنامه ریزی مناسب برای بهره برداری از این نعمت خدادادی می باشد.

مهران اوچی اردبیلی با اشاره به برنامه ریزی های جهاددانشگاهی برای برگزاری رویدادهای کارآفرینی اذعان داشت: برای مشارکت در تحقق اهداف این حرکت ملی در تلاش هستیم تا امکان برگزاری رویدادهای کارآفرینی اثربخش را در نقاط مختلف استان اجرایی نماییم.

وی با اشاره به پیشینه جهاددانشگاهی استان اردبیل در حوزه گیاهان دارویی افزود: این واحد پس از مدت ها مطالعه در منطقه مغان بر روی گونه های مختلف گیاهان دارویی، مرکز رشد تخصصی آن را برای حمایت از فناوران و ایده های این حوزه راه اندازی نمود.

سرپرست جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل تصریح کرد:  فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی بایستی با بهره برداری از ظرفیت های موجود امکان راه اندازی کسب و کارهای نوین را برای غلبه بر معضل بیکاری فراهم آورند.

در این رویداد رئیس انجمن گیاهان دارویی استان اردبیل با اشاره به  اهمیت حضور در کارآفرینی در عرصه گیاهان دارویی استان گفت: پتانسیل ها و استعداد طبیعی در منطقه باید از طریق راه اندازی کسب و کارهای بزرگ و کوچک ساماندهی شده و مورد استفاده قرار گیرد.

رسول نیکخواه بهرامی بازارشناسی را از نکات مهم دیگر این عرصه عنوان کرد و افزود: وقتی نیازسنجی مناسبی از بازار هدف گیاهان دارویی و نوع محصولات مورد نیاز انجام گرفت، به راحتی می توان برنامه ریزی مناسبی برای راه اندازی مزرعه و نوع محصول و حتی نحوه فرآوری و بسته بندی به عمل آورد.

زارع گیاهان دارویی مزرعه نیز در سخنانی به بیان اهداف و انگیزه های خود از ورود به عرصه گیاهان دارویی پرداخت و گفت: پس از سال ها حضور در این عرصه به این نتیجه رسیدم که باید شناخت کافی از جامعه هدف خود داشته باشم و بتوانم آنچه بازار می خواهد را تولید کنم.

افشین کرمی اظهار داشت: در این زمینه تلاش شده تا مزارعی را در روستاهای شام اسبی، سوما و نیار راه اندازی و انواع گیاهان دارویی نظیر نعنا فلفلی، سیاه دانه، گل گاوزبان و تاج خروس را کشت و تولید کنیم.

وی با اشاره به میزان کارآفرینی در این حوزه گفت: بطور مستقیم 20 نفر و غیر مستقیم و فصلی 100 نفر در این مزارع مشغول فعالیت بوده و زمینه های جانبی آن را نیز پوشش می دهند.

کرمی اذعان داشت: در زمینه تولید عصاره و اسانس نیز کارگاه هایی را راه اندازی نموده و در حوزه خشک کنی نیز فعال هستیم و در کنار آن مراکز عرضه مستقیم را هم تاسیظس نموده ایم که امیدواریم به عنوان نمونه عینی مورد توجه علاقمندان کسب و کارهای حوزه گیاهان دارویی قرار گیرد.

سرپرست معاونت فناوری مرکز رشد جهاددانشگاهی اردبیل نیز درخصوص برگزاری این رویداد گفت: در این رویداد حاضران به بیان فعالیت های مشابه خود پرداخته و از نقطه نظرات و تجربیات کارآفرینان و صاحب نظران این حوزه بهره مند شدند.

مهران محمدی ترویج فرهنگ کارآفرینی را هدف مهم رویداد دیدار در مزرعه ذکر کرد و اظهار داشت: حاضران با یک کسب‌وکار در حوزه گیاهان دارویی آشنا شده و آموزش کاربردی کوتاه و فشرده ای را طی کردند.

وی اظهار داشت: در تلاش هستیم تا با ساماندهی این فعالیت ها در جهاددانشگاهی اردبیل افراد را به محل فعالیت کارآفرینان برده و از نزدیک ضمن آشنایی با نحوه فعالیت آنها الگوی مطلوبی را برای علاقمندان حوزه های مختلف خلق نماییم.

گفتنی است در پایان این رویداد شرکت کنندگان ضمن بازدید اط بخش های مختلف مزرعه، سئوالات اختصاصی خود را از کارآفرین این مزرعه و صاحب نظران حاضر مطرح نمودند.

 

خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردبیل:صغرا جوادی

ارسال نظرات