خبرهای داغ:

آتش‌ به‌ اختیاران‌ هیأتی

تهیه کننده «مستند ادب حضور» گفت: اتفاقاً ما هم به دنبال همین هیأتی بودیم که در نقاط مختلف کشور رشد یافته‌اند. مجموعه‌هایی که موضوع آتش به اختیار را در عرصه هیأت عملیاتی کردند.
کد خبر: ۸۹۲۵۰۳۹
|
۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، برای آشنایی بیشتر با ویژه‌برنامه‌های محرم تلویزیون، سراغ تهیه‌کنندگان برخی از این برنامه‌ها رفتیم و درباره نحوه تولید این محصولات از آن‌ها سؤال کردیم.

 

آسیب‌ شناسی‌ شعر عاشورایی


ویژه‌برنامه ادبی«زدست‌عشق‌درعالم‌هیاهوست» از شبکه یک سیما پخش می‌شود. آقای محمدرحیمی تهیه‌کننده این برنامه گفت: گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک با همکاری حوزه هنری تصمیم به تولید این برنامه گرفتند. برنامه‌ای که به ادبیات، شعرعاشورا و آسیب شناسی آن خواهد پرداخت. محورهای این برنامه حاصل جلسات مدیران گروه، حوزه هنری و صاحب‌نظران ادبیات عاشورایی است.  رحیمی با اشاره به زاویه نگاه این برنامه به اشعارعاشورایی، بیان کرد: طبیعتاً وقتی حجم تولیدات در حوزه‌ای زیاد باشد، آسیب‌پذیری آن حوزه هم بیشتر خواهد شد. یکی از مهم‌ترین مسائل ما بیان سره از ناسره بود. معرفی آثار برتری که از قدیم سروده شده‌اند؛ چه شعرای کلاسیکی مثل حافظ و مولوی که از برخی آثار آن‌ها برداشت و تفسیرعاشورایی می‌شود و همینطور شعرای جدیدتر و امروزی که هنوز هم درقید حیات هستند و فعالیت می‌کنند.

 

در مجموع به جز آسیب‌شناسی، معرفی آثار فاخر دراین حوزه از جمله اشعار آقایان علی معلم دامغانی و موسوی گرمارودی که از شروع کنندگان بحث، سبک و نگاهی نو دراین موضوع هستند، از اهداف این برنامه است. تهیه‌کننده این برنامه درباره قالب آن گفت: این مجموعه در 20قسمت تولید شده است که 12قسمت آن در دهه اول محرم و مابقی درایام اربعین پخش خواهند شد. این برنامه یک مجله ادبی هنری است که بخش گفت‌وگوی آن توسط آقای مرتضی امیری اسفندقه اجرا خواهد شد. آیتم ابتدایی برنامه ادبی، معارفی است که به صورت ترکیبی تولید می‌شود. به‌جز بخش پیرغلامان، بخش شعرخوانی هم در برنامه داریم که توسط خانم مریم مهنگار اجرا خواهد شد. تصنیف‌های موضوعی و همچنین مداحی‌های فولکلوریک از نقاط مختلف ایران هم پخش خواهند شد. رحیمی درپایان افزود: آقایان محدثی خراسانی، یوسف‌نیا، قزوه، سیار، سودایی، حبیبی، سازگار، موسوی گرمارودی، رحمانی و طهماسبی از اساتید مهمان برنامه هستند. ضمناً به دلیل مصادف شدن محرم امسال با هفته دفاع مقدس، به این موضوع هم دربرنامه خواهیم پرداخت.

 

رهبر انقلاب، بیننده ذکر عاشوراییان


برنامه «ذکرعاشوراییان»به پخش سخنرانی‌های شیخ حسین انصاریان و مداحی‌های حاج محمودکریمی از شبکه دوسیما می‌پردازد. آقای سعیدپورفرج تهیه‌کننده این برنامه گفت: حدود دوازده سال از تولید برنامه ذکرعاشوراییان می‌گذرد. دراین سال‌ها مهم‌ترین مسأله ما کیفیت بوده است. تا قبل از تولید این برنامه، به بنده به عنوان یک آدم رسانه‌ای انتقادات زیادی می‌شد که چرا برنامه‌های مذهبی تلویزیون بی‌کیفیت است. ما به همراه تیم تولیدمان، خصوصاً آقای مروت‌پور کارگردان برنامه، تلاش زیادی کردیم که این نقص را برطرف کنیم. خوشحالم امروز به سطحی از کیفیت رسیده‌ایم که رفقای همکار از شبکه‌های دیگر به من زنگ می‌زنند و به شوخی بیان می‌کنند می‌خواهند پوزمان را بزنند! نیت ما ایجاد همین فضای رقابت در تولید برنامه‌های مذهبی بود که خداروشکر اتفاق افتاد. پورفرج افزود: این زحمات سال به سال بیشتر می‌شود. به لحاظ فنی عرض می‌کنم که در سال‌های ابتدایی، فقط در روزهای عاشورا و تاسوعا به کرین نیازمند می‌شدیم اما، امسال از همان شب اول محرم دو کرین استفاده می‌کنیم که نشان دهنده جمعیت بالای جلسه است. دوستان زیادی از خارج کشور تماس می‌گیرند و بابت این برنامه تشکر می‌کنند.

 

ما در تمام ایام دو کرین و هلی شات داریم ولی بازهم به این قانع نیستیم. خوشحالم که مخاطبان زیادی داریم و اگر یک شب آیتم ما پخش نشود، تعداد زیادی از دوستان با بنده تماس می‌گیرند و پیگیر می‌شوند. تهیه‌کننده این برنامه درباره مشکلات تولید گفت: همزمان با اذان مغرب جلسه چیذر تمام می‌شود و فقط کپچر تصاویر نیم ساعت زمان خواهد برد. این که چنین زمان فشرده‌ای بتوانی کار را قبل خبر20:30 به پخش برسانی، یک همت و اتحاد ویژه‌ای را می‌طلبد. من شخصاً بسته تولیدی برنامه را با موتور به سازمان صداوسیما انتقال می‌دهم و شب اول برنامه درحین این کار دچار تصادف شدم و به همین خاطر از پخش جا ماندیم؛ البته به مدد ارباب جان سالم به دربردم.  سعیدپورفرج درباره بازخوردهای این برنامه بیان کرد: باعث افتخارماست که درکنار مردم، بسیاری از بزرگان بیننده این برنامه هستند و از آن ابراز رضایت می‌کنند. برای مثال مقام معظم رهبری به حاج محمودکریمی فرمودند که ذکرعاشوراییان را تماشا می‌کنند و پس از سال‌ها یک برنامه امام حسین(ع)پسندتلویزیونی را از شبکه دوسیما دیده‌اند و از آن لذت برده‌اند.

 

آتش‌ به‌ اختیاران‌ هیأتی


مجموعه مستند «ادب حضور» محصول شبکه سه سیماست که شب‌های دهه اول محرم از تلویزیون پخش می‌شود. آقای حسن محمدیان فرد، تهیه‌کننده این برنامه گفت: ایده اولیه این برنامه توسط بنده ارائه شد و نهایتاً توسط یک کارجمعی به سرانجام رسید. قرار شد بررسی کنیم که بعداز انقلاب اسلامی چه رویش‌هایی در عرصه هیأت صورت گرفته و عقبه آن‌ها چه بوده است. تحقیق گسترده‌ای در سطح کشور انجام شد و متوجه شدیم که رویش‌های زیادی رخ داده و این روند امیدوارکننده است. امروز ترازی درباره هیأت وجود دارد که قبل از انقلاب به هیچ عنوان وجود نداشت.  محمدیان درباره این که این رویش‌ها حاصل یک روند سیستماتیک است یاخودجوش، بیان کرد: برکت انقلاب اسلامی باعث این جریان است و درواقع انقلاب، یک بستر مناسب را برای این اتفاق به وجود آورده است.

 

این طور نبوده که نهادها و ارگان‌ها هیأت ایجاد کنند؛ تحولی که حضرت امام(ره) آغازگر آن بوده، منتهی به این جریان شده است. اتفاقاً ما هم به دنبال همین هیأتی بودیم که در نقاط مختلف کشور رشد یافته‌اند. مجموعه‌هایی که موضوع آتش به اختیار را در عرصه هیأت عملیاتی کردند. تهیه‌کننده ادب‌حضور درباره نحوه انتخاب سوژه‌ها، افزود: یکی از مشاوران مهم ما دراین زمینه جامعه ایمانی مشعر بود. این مجموعه حدود صدهزار هیأت را شناسایی، سپس هزار هیأت و امروز به روی صد مورد آن‌ها مشغول فعالیت است. اتفاقاً فعالیت این جامعه به هیچ عنوان سیستماتیک نیست و بیشتر نقش حلقه ارتباط را دارد. البته از بزرگان استان‌ها، شورای هیأت مذهبی و هیأت رزمندگان استان‌ها هم مشورت گرفتیم. ضمناً ما فقط روی مواردی که درکنار کار مذهبی فعالیت‌های اجتماعی هم دارند، تمرکز نکردیم و حلقه خود را گسترش دادیم.


حسن محمدیان با اشاره به قالب این برنامه، بیان کرد: قالب ما عمدتاً به صورت مستند بوده است. بنای ما این بوده که بررسی کنیم، اشخاصی مثل آقایان سیدرضا نریمانی یا میثم مطیعی اگر دراین عرصه موفق شده‌اند، چه عقبه‌ای داشته‌اند. در این فصل بنای ما توجه به فعالان و آتش به اختیاران این حوزه در سراسرکشور بود که شاید کمتر هم شناخته شده باشند. هیأت انصارالولایه یزد که بسیار فعال و تشکیلات محوراست یا روضه الزهرا اهواز، مجموعه‌های موفقی هستند که دراین برنامه به آن‌ها پرداخته شد. البته به هیأتی مثل فاطمیون سربندر که صرفاً کار مذهبی می‌کنند هم سر زدیم.

منبع: صبح نو

ارسال نظرات
پر بیننده ها