مدیر کل امور عشایر لرستان:

بیش از یک میلیون واحد دامی در لرستان وجود دارد

مدیر امور عشایر لرستان گفت: در لرستان یک میلیون ونیم واحد دامی وجود دارد که در حال حاضر 25 درصد پروتئین استان را عشایر تولید می کنند.
کد خبر: ۸۹۲۶۷۰۱
|
۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان ،مراد بیرانوند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کوچ پاییزه عشایر لرستان از 20 مهرماه شروع خواهد شد حدود 14 هزار خانوار جمعیت عشایری استان را تشکیل می دهند.

وی افزود: عشایر لرستان در فصل سرما در جنوب لرستان، شمال خوزستان و شرق ایلام زمستان گذرانی می کنند.

مدیر کل امور عشایر در جواب سوال خبرنگار ما مبنی براینکه چند سالی است بحث اسکان ثابت عشایر مطرح است و حال چه تدابیری اندیشه شده است عنوان کرد:اسکان ثابت عشایر مورد تاکید امور عشایر کشور و استان نیست و این یک کار اشتباه است.


وی با تاکید بر اینکه اسکان عشایر داوطلبانه و خودجوش است و ما اجباری نداریم گفت:اگر عشایری داوطلب باشند و تعداد آنها به 15 خانوار برسد می توانیم شرایط اسکان آنها را فراهم کنیم.



بیرانوند تصریح کرد:عشایر برای اسکان باید شرایط آن را نیز دارا باشد و خانوارها باید در منطقه ای که می خواهند اسکان یابند باید زمین کشاورزی داشته باشند.


مدیر کل امور عشایر لرستان سیاست عشایر را در ارائه خدمات کوچ دانست و افزود:کوچ عشایر یک نوع فرهنگ، تمدن و آداب رسوم است که باید حفظ شود.


وی اظهار کرد:سابقه کوچ عشایر 4 هزار ساله است که اگر اسکان ثابت پیدا کنند به روستا تبدیل خواهند شد و فرهنگ خود را از دست می دهند.



بیرانوند تصریح کرد:در حال حاضر در شهرستان های خرم آباد و الیگودرز اسکان ثابت داریم که از امکانات اولیه لازم برخوردارند.


وی با اعلام اینکه عشایر لرستان دارای 14 ایل و 15 طایفه هستند گفت:زندگی عشایر تعریف شده از اینکه باید ریشه ایلی و قبیله ای داشته باشد و در آمد آنها از دامپروری و زندگی آنان مبتنی بر کوچ باشد.


مدیر کل امور عشایر لرستان با اعلام اینکه در سال 1260 حدود 25 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دادند و الان کمتر از 3درصد است خاطر نشان کرد:سختی و مرارت کار باعث شده است عشایر رو به شهرنشینی بیاورند در حال حاضر 7درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند.


وی ادامه داد:مقدار تولید عشایر استان مجموعه آن بالغ بر 130 هزارتن محصولات دامی، باغی و زراعی بوده است.

بیرانوند تاکید کرد:در لرستان یک میلیون ونیم واحد دامی وجود دارد که در حال حاضر 25 درصد پروتئین استان را عشایر تولید می کنند.


وی گفت: :850 کیلومتر راه دسترسی برای عشایر ساخته شده و همچنین تنها 65 درصد این جمعیت از خدمات بهداشتی برخوردارند که این مقدار کم است.

انتهای پیام /z
ارسال نظرات