فصل کوچ فصل رنج عشایر

عشایر کهگیلویه و بویراحمد با آغاز کوچ از بی راهه کردن راهشان نگران هستند.
کد خبر: ۸۹۲۶۹۳۴
|
۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷
امان از زخم‌هایی که در مال کَنون (کوچ) سرباز کند.
با وزش باد‌های پاییزی و فرا رسیدن فصل سرد، عشایر رو به‌سوی مناطق گرمسیر می‌نهند و این روز‌ها هم در کهگیلویه و فصل کوچ فصل مصیبت عشایربویراحمد عشایر چند روزی است که در تکاپوی قشلاقند و برخی زودتر کوچ خود را آغاز کرده اند.
آنان به همراه گوسفندانشان از میان کوه‌ها، تنگه‌ها، دره‌ها و دشت‌ها می‌گذرند تا قشلاق و ییلاق را به هم متصل کنند و مسیر حرکتشان در طول قرن‌ها به ایل راه معروف شده و شاید تخریب این ایل راه‌ها به قیمت خاطره شدن کوچ عشایر هم تمام شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، این روز‌ها احداث جاده ها، اجرای طرح‌های عمرانی، تغییر کاربری اراضی از مرتع به باغ و زراعت منجر به تخریب ایل راه‌ها و آغاز فصلی تلخ برای ایلیاتی‌ها شده است.
به همین دلیل امروزه بیشتر عشایر برای کوچ جاده‌های ارتباطی و ترانزیتی را انتخاب می‌کنند که از آن به عبوری مصیبت بار برای عشایر یاد می‌شود.
با مسدود شدن ایل راه‌ها، عشایر مجبورند به‌صورت ماشینی کوچ کنند و به همین دلیل زودتر به قشلاق و یا ییلاق می‌رسند و آنجا هم هنوز علوفه‌ها تازه سر از خاک بیرون نیاورده و مراتع آماده حضور نیست و ازاین‌رو جدال عشایر و مأموران منابع طبیعی بخش دیگری از این قصه تلخ است.
زیرگرفتن دام‌ها و گاهی خود عشایر توسط خودرو‌ها در این جاده‌ها و سوء استفاده سارقان از عشایر در این مسیر‌ها بخش دیگری از مصیبت‌های عشایر در کوچ است.
میر محمود یکی از عشایر استان می‌گوید: هر سال ایل راه‌ها به بهانه‌های مختلف واگذار می‌شوند و این موجب می‌شود تا مسافتی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری را با کامیون جابجا شویم که علاوه بر خطرات جانی هزینه‌ی حدود یک میلیون تومانی را به همراه دارد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه طی دو دهه اخیر ۳۵ هکتار از ایل راه‌ها و میان‌بند‌های عشایر ایل بویراحمد و قشقایی تصرف‌شده است گفت: این مناطق در مسیر گچساران به یاسوج، یاسوج به سمیرم و همچنین شهرستان کهگیلویه به بویراحمد سفلی تصرف شده است.
علی پور اضافه می‌کند: بیشترین تصرفات ایل راه‌ها و میان‌بند‌های عشایر در شهرستان‌های گچساران و بویراحمد صورت گرفته که اغلب این مناطق تبدیل به باغ شده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: یک هزار و ۵۱۸ کیلومتر ایل راه عشایری در استان وجود دارد.
مدیرکل امور عشایر استان می‌گوید: هم‌اکنون ایل راه‌های عشایری استان نقشه‌برداری شده و پرونده‌ای برای ایل راه‌های تصرف‌شده نیز تشکیل و به مراجع قضایی ارسال‌شده است.
تصرف ایل راه‌ها تنها درد ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیست که سالانه به دلایل مختلف از جمعیت آن‌ها نیز کم می‌شود، بلکه درد مشترک ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ خانوار با جمعیت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عشایر کشور است.
در سال‌هایی که اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش اقتصاد کشور است، حمایت از این جامعه تولیدکننده که نمونه عینی اقتصاد مقاومتی بوده، ضرورتی انکار ناپذیر است
ارسال نظرات