مدرس حوزه زمین‌شناسی :

کسی از گل‌فشان‌های عجیب و دیدنی هرمزگان اطلاع ندارد/تلاشی جهت معرفی آن‌ها نشده است

گلفشان ها، اشکال زمین‌شناسی هستند که مواد گل مانند و رسوبات سست را از درون زمین به سطح زمین انتقال می‌دهند.
کد خبر: ۸۹۲۸۳۲۶
|
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  سپاه امام سجاد(ع) ؛ منطقه خلیج‌فارس، افزود: گلفشان ها، یکی از عجیب‌ترین و جذاب‌ترین عوارض مورفولوژیکی هستند که اغلب به شکل مخروطی از جنس گل رس بوده و از ارتفاع 2 متر تا حداکثر 400 تا 500 متر از اطراف خود و با قاعده‌ای به قطر 20 متر تا حداکثر 3500 متر است.

 

سید محمد میرحسینی بابیان اینکه احتمال دارد قسمت مرکزی آن از جنس ماسه و بخش خارجی آن از جنس گل باشد، تصریح کرد: این گلفشان ها تپه‌ای و دایره‌ای شکل هستند که دارای یک دهانه اصلی و چنددهانه کوچکتر جانبی است.

 

وی ادامه داد: دهانه اصلی معمولاً در وسط گل‌فشان واقع‌شده و کاسه‌ای یا تیغه‌ای شکل است و دهانه‌های جانبی، ثابت و دائمی نیستند.

 

میرحسینی با اشاره به اینکه گاهی گلفشان ها فاقد انفجار بوده و برخی دائمی نبوده و به‌صورت دوره‌ای و چشمه‌های نبض‌دار فعالیت دارند، اضافه کرد: از این حیث به آتش‌فشان‌ها شباهت داشته که به‌مراتب کوچک‌تر از آن‌ها هستند و خطر چندانی ندارند.

 

این زمین‌شناس بابیان اینکه گلفشان ها هم در خشکی و هم در اقیانوس‌ها دیده می‌شوند، عنوان کرد: این ساخت‌ها با ذخایر هیدروکربنی، مناطق تکتونیکی در حال فرورانش و نیز کمربندهای کوهزایی در ارتباط هستند و در موارد خیلی نادر با آتش‌فشان‌ها ارتباط دارند. خوشبختانه بیشتر گلفشان ها در کف دریاها وجود دارند و تأثیرات آن‌ها به‌مراتب کمتر است.

 

وی با اشاره به اینکه در ایران بیشتر گلفشان ها، در جلگه‌های ساحلی دریای عمان و دریای خزر مشاهده می‌شوند و هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند، تصریح کرد: اگرچه وجود گلفشان ها در مناطقی از چابهار و سواحل دریای خزر از سال‌های پیش در منابع علمی ذکرشده و گردشگران زیادی نیز برای دیدن این پدیده شگرف طبیعی به این مناطق مراجعه می‌کنند.

 

میرحسینی با انتقاد از عدم معرفی و توجه به این پدیده زمین‌شناسی در هرمزگان، خاطرنشان کرد: به‌جز متخصصان علوم زمین و گردشگران حرفه‌ای طبیعت، کمتر کسی از گل‌فشان‌های عجیب و دیدنی هرمزگان اطلاع دارد و تلاشی جهت معرفی آن‌ها نیز صورت نگرفته است.

 

وی افزود: گل‌فشان‌های منطقه گتان و بونجی در جنوب شرقی استان هرمزگان و در حدفاصل شهرستان میناب- جاسک در 72 کیلومتری بندر سیریک و در 11 کیلومتری روستای گتان در شهرستان جاسک واقع‌شده‌اند.

 

این مدرس حوزه زمین‌شناسی و طبیعت‌گردی بهترین مسیر دسترسی به منطقه که امکان مشاهده هر 4 دهانه گل‌فشان را فراهم می‌سازد، مسیر بندرعباس- میناب- سیریک منتهی به روستای گتان پایین دانست و عنوان کرد: از محل روستای گتان، تا گل‌فشان حوضچه مانند حدود 8 کیلومتر بوده که ماشین‌رو بوده و بعدازآن برای رسیدن به سه گل‌فشان دیگر باید مسیر تپه‌ماهورها را پیاده طی کرد که حدود 2 کیلومتر پیاده‌روی دارد.

 

وی در پایان گفت: راه ارتباطی دیگر از مسیر بندرعباس- میناب- سیریک- گتان بالا منتهی به ساحل دریای عمان است که با وسیله نقلیه و حرکت در امتداد ساحل می‌توان به سه گل‌فشان دسترسی پیدا کرد.

ارسال نظرات