بسیجی نخبه در گفتگو با «بسیج»:

جوانان تحصیل کرده بیشتر در معرض خطر بیکاری

شجاعی گفت: جمعیتی که بیشتر در معرض خطر بیکاری در ایران قرار دارند عمدتاً حوانان تحصیل کرده ای هستند که برای اولین بار وارد بازار کار می شوند
کد خبر: ۸۹۳۰۰۰۹
|
۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
ناصر شجاعی بسیجی نخبه و فارغ التحصیل دکتری حرفه ای مدیریت کسب و کار گرایش استراتژیک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: جمعیتی که بیشتر در معرض خطر بیکاری در ایران قرار دارند عمدتاً حوانان تحصیل کرده ای هستند که برای اولین بار وارد بازار کار می شوند و در سراسر جهان، میزان بیکاری جوانان 2 تا 3برابر بالاتر از میزان بیکاری بزرگسالان است و کیفیت شغلی آنها نیز پائین تر از سایر گروه های سنی است.

وی در ادامه افزود: تسهیل مرحله گذار از تحصیل به کار در جوانان، یک پیش شرط برای کمک به جوانان است تا بر مشکلاتی در پیدا کردن و نگهداری مشاغل مناسب برای آنها وجود دارد ، فائق آیند.

شجاعی بیان کرد:یکی از مهم ترین موانع گذار از تحصیل به کار در جوانان کشور،سازمان یافته نبودن بازار کارو کم رنگ بودن نقش موسسات کاریابی و موسسات محل تحصیل موجب شده بسیاری از جوانان از طریق غیر رسمی در جستجوی کار باشند و در نتیجه از گزینه ای محدودی برای انتخاب کار برخوردار شوند.
 
وی افزود: به همین دلیل در،درصد قابل توجهی از جوانان ،نداشتن معرف یکی از موانع پیدا کردن کار مناسب است.و تنها درصد بسیار کمی از جوانان از طریق موسسات محل تحصیل یا موسسات کار یابی موفق به پیدا کردن کار شده اند.
 
این بسیجی نخبه عنوان کرد: اما یکی دیگر از موانع گذار از تحصیل به کار در جوانان کشور عبارتست از: عدم تعامل موسسات آموزشی و بازار کار می باشد. مثلاً از دیدگاه بسیاری از جوانان،تحصیلات و آموزش های دریافت شده باعث تسهیل دستیابی به اشتغال نمی شود و از طرف دیگر اکثریت قابل توجه کارفرمایان نیز سطح آموزش و تحصیلات جوانان و توانایی آنها در به کارگیری در به کار گیری آموخته ها در محیط کار را نسبتاً ضعیف ارزیابی می کنند. این اتفاق به معنای این است که به نیازهای بازار کار در محتوای سیستم آموزشی کمتر توجه می شود.

شجاعی در پایان بیان کرد: از این رو،برای رفع موانع مذکور لازم به بهبود و ارتقا سیستم اطلاع رسانی بازار کار، ایجاد تغییرات ساختاری در محتوای سیستم آموزش فنی و حرفه ای و عالی کشور،توسعه آموزش های کاربردی و منطبق با نیازهای بازار کار، و الزامی نمودن کارآموزی در محیط کار همزمان با تحصیل می باشیم.
ارسال نظرات