بسیجی نخبه در گفتگو با «بسیج»:

لزوم توجه ویژه کارافرینان نخبه کشور

شجاعی گفت: امروزه در جامعه، بدون تردید، کار آفرینی یکی از عوامل مهم رشد و توسعه کشور بویژه رشد اقتصاد ملی است.
کد خبر: ۸۹۳۰۰۱۳
|
۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
ناصر شجاعی فارغ التحصیل دکتری حرفه ای مدیریت کسب و کار گرایش استراتژیک،در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: امروزه در جامعه، بدون تردید، کار آفرینی یکی از عوامل مهم رشد و توسعه کشور بویژه رشد اقتصاد ملی است.

وی افزود: اگرچه در سال های اخیر،با افزایش توجه سیاست گذاران کشور ، زمینه مناسبی برای بروز کارآفرینی، با هدف توسعه اقتصادی کشور فراهم شده است و تلاش هایی در جهت توسعه کار آفرینی انجام شده است، اما می توان به یکی از دغدغه ها و نگرانی های مهم در این زمینه اشاره کرد.

شجاعی در ادامه بیان کرد: با توجه به تجارب اروپای شرقی و چین یا کشورهای توسعه یافته به لحاظ اقتصادی ، می توان گفت محیط کسب و کار به عنوان مجموعه ای از سیاست ها، شرایط حقوقی، نهادی و قانونی حاکم بر فعالیت های کسب و کار است که یکی از مهم ترین و ضروری ترین پیش نیاز توسعه کارآفرینی و ازجمله موانع رشد و توسعه کار آفرینی در ایران است.
وی بیان کرد: محیط نامناسب کسب و کار، شرکت های کوچک و متوسط و مخصوصاً کارآفرینان را در مقایسه با شرکت های بزرگ در معرض مشکلات بیشتر قرار می دهد. در چنین شرایطی ، بانک ها تمایل دارند منابع مالی خود را در اختیار شرکت های بزرگ و نه شرکت های کوچک و یا کارآفرینان قرار دهند. در حالیکه شرکت های بزرگ می توانند با تاثیر گذاری و ارتباط مستقیم با سیاست گذاران و پرداخت هزینه های تبلیغاتی و سایر ابزارهای تاثیر گذار افکار عمومی مخیط کسب وکار را تا حدودی برای خود هموار سازند در حالیکه صاحبان شرکت های کوچک و کارآفرینان به علت منابع مالی محدود و مشکلات دیگر معمولا مانند شرکت های بزرگ دارای امتیازهای فوق نمی باشد.بنابراین محیط کسب کار از عوامل مهم و پیش نیاز توسعه کارآفرینی می باشد .

شجاعی در پایان اظهار کرد: توجه به عوامل بهبود دهنده محیط کسب و کار در جهت توسعه و ارتقا کار آفرینی مهم است. براین اساس عمده ترین پیش نهادها عبارتند از: بهبود بسترهای قانونی کشور است. در این زمینه چند نکته حائز اهمیت می باشد. اول این که بستر سازی قانونی به معنی افزایش قانون نیست، بلکه می تواند کاهش تشریفات اداری،مقررات زدایی و تصویب حداقل قوانین در موارد ضروری باشد.دوم این که ثبات این قوانین می باشد. یکی از مشکلات کشور ما ،تغییرات ناگهانی قوانین است که منجر به عدم اطمینان و عدم تمایل افراد نوآور برای اجرای ایده ای جدید است. نکته سوم اجرای کارآمد قوانین است. چراکه اجرای نامناسب قونین باعث کاهش اثر بخشی آنها می شود. عامل مهم دیگر بهبود دسترسی افراد به بازاها و منابع مالی مورد نیاز در جهت راه اندازی کار است. در این زمینه نیز باید دونکته را مد نظر قرار داد از جمله پرداخت وام بایستر مبتنی بر اصل دسترسی عادلانه و برابر باشد نه براساس رانت جویی و فساد. دوم حصول اطمینان از این که بانک ها در قالب طرح های خاص کارآفرینان در مقایسه با مشتریان بزرگ و معتبر در اولویت قرار دهد.
ارسال نظرات