رئیس کل دادگستری هرمزگان:

دادستان‌ها وظیفه دارند از آزادی‌های مشروع مردم صیانت کنند

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: دادستان‌ها وظیفه دارند از آزادی‌های مشروع مردم صیانت و حفاظت کنند.
کد خبر: ۸۹۳۰۳۸۸
|
۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق اکبری شامگاه شنبه در آیین تودیع و معارفه دادستان شهرستان قشم در محل تالار وحدت قشم اظهار داشت: حفاظت از حقوق مردم در بخش‌های بهداشت، محیط زیست، معادن، سواحل و داشتن امنیت و نظم در جامعه  از دیگر وظایف تعریف شده دادستان‌ها هستند.

 

وی نظارت بر اجرای قوانین در حوزه کاری خود و نظارت بر فعالیت ضابطان را نیز از وظایف دادستان‌ها خواند و گفت: به جز جرایم مشهود، ضابطان هیچ اقدامی بدون حکم مرجع قضایی نمی‌توانند انجام دهند و به‌عنوان مثال آنها تنها با دستور مرجع قضایی حق ورود به منازل و بازرسی از اماکن را دارند.

 

به گفته رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، تنها بازپرس است که می‌تواند از نظر قانونی با دادستان اختلاف نظر داشته باشد و مرجع داوری بین این دو نیز رئیس دادگستری شهرستان است.

 

حجت‌الاسلام اکبری همچنین به اصل استقلال و بی‌طرفی قاضی اشاره کرد و گفت: قاضی نباید تحت تأثیر تمایلات درونی، احساسات و عوامل بیرونی قرار بگیرد به همین دلیل وابستگی یک قاضی به حزب، گروه یا باند تحت هر شرایطی قابل قبول نیست.

 

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلی و حفاظت از سواحل و اراضی ملی، انفال و حقوق عمومی را از مهم‌ترین وظایف دادستان شهرستان قشم خواند و از مدیران این شهرستان خواست از ادامه بحث‌های حاشیه‌ای بی‌حاصل خودداری کنند.

 

وی گفت: اگر اختلاف برداشت از قوانین بین منطقه آزاد و سایر دستگاه‌ها وجود دارد همه مؤظفند با یکدیگر تفاهم و تعامل داشته باشند و در یک محیط آرام بنشینند و بحث کنند و اختلافات خود را حل کنند.

 

براساس این گزارش امام جمعه قشم نیز در این آئین به اهمیت امر قضا در اسلام  اشاره کرد و گفت: قاضی در جامعه اسلامی با یکی دو واسطه نماینده امام زمان(ع) است.

 

حجت‌الاسلام  رضا جوکار افزود: این شغل به همان اندازه که مهم است به‌همان اندازه هم  پرخطر و پر دشمن است.

 

وی هجمه به رئیس قوه قضاییه را در این راستا ارزیابی کرد و گفت: چون قوه قضاییه با مفسدین اقتصادی برخورد می‌کند بنابراین هزینه این کار را نیز می‌پردازد که این هجمه‌ها بخشی از این هزینه‌هاست.

 

امام جمعه قشم در بخش دیگری از سخنان خود دادستان سابق قشم را فردی پاکدست و مقاوم در قبال فساد نامید و خدمات او را در مدت تصدی این مسؤولیت ارزشمند خواند.

 

علیرضا نصری فرماندار شهرستان قشم  و شیخ محمدعلی امینی روحانی اهل سنت  نیز در این آیین با اظهار رضایت از عملکرد دادگستری و دادستانی شهرستان قشم بردشواری و حساسیت امر قضا تاکید کرده و خواهان همکاری مردم با دستگاه قضایی شدند.

 

در آغاز این آیین رئیس دادگستری شهرستان قشم با ابراز خوش‌آمدگویی به مدعوین طی سخنانی تعامل مسئولان شهرستان به رغم وجود دوگانگی قوانین را از نقاط قوت مدیریت در این شهرستان خواند و گفت: هر گونه تعامل اگر  خدمت به مردم  از آن حاصل نشود، ظلم به مردم است.

 

هدایت کمالی به‌عنوان گلایه از پدیده‌ای بنام نفوذپذیری برخی مدیران از افراد ذی‌نفوذ یاد کرد و گفت: برخی از این افراد تحت عنوان امور خیریه از ضعف مدیران سوءاستفاده کرده و اهداف خاصی را دنبال می‌کنند که بحمدالله دادگستری و دادستانی شهرستان قشم  با هوشیاری با این گونه تحرکات قاطعانه برخورد کرده و خواهد کرد.

 

 در این آئین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با تقدیر و تشکر از زحمات سه‌ساله فرزاد سالاری دادستان سابق شهرستان قشم، رضا صفایی را به‌عنوان دادستان جدید این شهرستان معرفی کرد.

ارسال نظرات