توضيحات سخنگوي وزارت امور خارجه درباره جاسوس تيم هسته‌اي در پاسخ به "بسيج":

«دري اصفهاني» از سوي يك «نهاد دولتي» براي مشاوره در برجام معرفي شد/ وظیفه وزارت خارجه تحقیق از روابط پنهان افراد نیست

سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران  به سوال خبرنگار «بسیج» درخصوص ارتباط دری اصفهانی با تیم مذاکره کننده هسته ای پاسخ داد.
کد خبر: ۸۹۳۱۱۳۵
|
۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران  به سوال خبرنگار «بسیج» مبنی بر محکومیت دری اصفهانی از اعضای کارشناسی تیم مذاکرات هسته‌ای به جرم جاسوسی و اینکه "آیا از وزارت اطلاعات قبلا برای انتخاب اعضای تیم استعلام شده بود؟" پاسخ داد وگفت: آنچه توسط سخنگوی قوه قضائیه و تصمیمات این قوه مطرح شد، متین است و من در این زمینه اظهارنظری ندارم.

وی یادآور شد: آنچه در مورد این فرد می‌توانم اشاره کنم این است که ایشان چندین دهه است برای نهادها و ارگان‌های جمهوری اسلامی تلاش‌های زیادی داشته و همکاری‌های زیادی با وزارتخانه‌های مختلف داشته است و در برخی از حوزه‌ها و برخی از نشست‌های کارشناسی در کار برجام، به عنوان مشاور فعالیت داشته و در مقاطعی تلاش‌های مثبتی داشته و بازگشت 1.7 میلیارد یورو به کشور گفته می‌شود از تلاش‌های ایشان محسوب می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: ولی وظیفه وزارت خارجه تحقیق و تفحص در مورد روابط پنهان و درون افراد نیست و این وظیفه ذاتی سایر ارگان‌های ایران است که در خصوص روابط پنهان و ناپیدای افراد اطلاعات لازم را داشته باشند و بهنگام در اختیار سایر ارگان‌ها و اگر مورد نیاز باشد در اختیار وزارت خارجه نیز قرار بدهند. ارگان‌های مشخص کننده این نوع روابط و ویژگی‌های افراد، وزارت خارجه نیست و وزارت خارجه با توجه به اینکه ایشان را یکی از ارگان‌های دولتی به وزارت خارجه به عنوان متخصص بحث امور بانکی معرفی کرده بودند، ایشان در مقاطعی در کنار دوستانی که در بخش اقتصادی مذاکره می‌کردند، به عنوان مشاور فعالیت داشت.

*دری‌ اصفهانی وزارت خارجه‌ای نبوده

قاسمی درباره اینکه آیا دری اصفهانی زیر مجموعه بعیدی‌نژاد (سفیر کنونی ایران در لندن) در تیم هسته‌ای فعالیت می‌کرده است؟ گفت: اطلاع خاصی ندارم که ایشان زیر مجموعه آقای بعیدی‌نژاد بوده باشند. قطعا ایشان عضو وزارت خارجه نبوده و به عنوان مشاور توسط ارگان دیگری به وزارت خارجه معرفی شده و با بخش اقتصادی و هیأت کارشناسی برجام در مقاطعی همکاری داشته است، ولی به لحاظ سازمانی چون عضو وزارت خارجه نبودند فکر می‌کنم عضو ستاد برجام به مفهومی که شما مدنظرتان است نبودند و اعضای ستاد اجرای برجام عمدتا از اعضای وزارت خارجه هستند و نماینده‌های مشخص برخی وزارتخانه‌های ذیربط در مقاطع مورد نیاز و در آن زمان همکاری‌های لازم را با تیم وزارت خارجه داشتند.

 

*پاسخ ایران بسیار قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود

وی درباره اظهارات سردار جعفری فرمانده کل سپاه و هشدار وی به آمریکایی‌ها درباره قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی عنوان کرد: امیدوارم هیأت حاکمه آمریکا در ادامه خطاهای خودش این خطای بسیار مهم و استراتژیک را انجام ندهد و دوراندیشی لازم را داشته باشد، ولی اگر به سمت چنین تصمیمی حرکت کند، قطعا پاسخ ایران بسیار قاطع، کوبنده و سخت خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تصور می‌کنم باید در آن هنگام آمریکا تمام عوارض آن را بپذیرد و قطعا پاسخ ایران سخت، قاطع و در حد لازم خواهد بود که در زمان خودش اگر چنین اتفاقی به وقوع بپیوندد اتخاذ خواهد شد.

قاسمی گفت: امیدوارم عقلای قوم و خردمندانی که در آمریکا می‌توانند باشند در مسیر عدم اتخاذ چنین تصمیم خطرناکی، گام‌های لازم را بردارند.

* روند مستمر همکاری‌های ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای اعزام ناظران ایرانی به ادلب در دستورکار است؟ گفت: سؤال مزبور متمرکز بر نکات فنی و تخصصی کار است که در دستور کار مذاکرات گروه کارشناسی آستانه قرار دارد. در اجلاس ششم آستانه تا حد زیادی پیشرفت‌های زیادی حاصل شد و مذاکرات کارشناسی پیرامون همین مسائل تخصصی و نظامی و حضور افراد بود و فکر می‌کنم تا اجلاس بعدی (هفتم) بتوانیم به تفاهمات لازم برسیم.

قاسمی همچنین درباره عملیات نظامی ترکیه در ادلب سوریه و موضع ایران نیز خاطرنشان کرد: مواضع ما با ترکیه و روسیه درباره موضوعات سوریه تا حد زیادی همواره مورد مشورت است و هماهنگی‌های لازم بهنگام صورت می‌گیرد و ما روند همکاری‌هایمان را به طور دائم و مستمر داریم و همدیگر را در جریان آخرین تحولات قرار می‌دهیم.

* حرفی بی جا و غلط

خبرنگار دیگری درباره تلاش برخی‌ رسانه‌ها و سیاستمداران برای مرتبط کردن برنامه هسته‌ای ایران با رویارویی کره شمالی و آمریکا سؤال کرد که قاسمی آن را حرف بی جا و غلطی خواند که در ادامه ایران هراسی و ایران ستیزی و فشاری که بر برخی از محافل آمریکا و منطقه توسط رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور خاص دیگر در منطقه دنبال می‌شود، این مطالب مطرح می‌شود و افزود: این مطالب هیچ پایه، اساس و بنیادی ندارد و این بحث‌ها از اساس تکذیب می‌شود و کاملا غلط است.

* سفارتخانه‌هایمان فعال هستند ولی مطلوب ما نیست

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره منفعل بودن برخی از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور در زمینه سرمایه‌گذاری و ... نیز خاطرنشان کرد: می‌توانم با شما در این زمینه مخالف باشم. البته در هر حوزه‌ای جای تکامل و پیشرفت وجود دارد و می‌‌توانیم در گام‌های بعدی و تلاش‌های آتی این تلاش را در نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور و به خصوص در کشورهایی که دارای ظرفیت‌های لازم اقتصادی در حوزه‌های مختلف جذب تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و منابع مالی وجود دارد، فعال‌تر کنیم.

قاسمی افزود: ولی می‌توانم اذعان کنم در شرایط کنونی در حد توان و امکانات موجود سفارتخانه‌های ایران فعال هستند، ولی وضعیت موجود از نظر ما وضعیت مطلوب نیست و ما می‌توانیم به وضعیت بهتری نائل شویم و برای آن طراحی و برنامه‌ریزی شده که امیدوارم طی ماه‌های آینده با محقق شدن ساختار جدید در این زمینه بهتر فعال کنیم. من با بحث انفعال مخالفم و چنین وضعیتی وجود ندارد و یا عموما وجود ندارد.

 

*سفر رحیم‌پور به قم/میانمار هنوز با اعزام هیأت و ارسال کمک‌ها موافقت نکرده

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر ابراهیم‌ رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه به قم و انتقاد برخی از مراجع عظام در عدم به کارگیری از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه در جهان اسلام، خاطرنشان کرد: در بحث میانمار از ابتدا وزارت خارجه فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه‌های مختلف داشت چه در حوزه موضع‌گیری، چه تماس‌های تلفنی و چه در نشست آستانه و نیویورک با حضور رئیس جمهور و اقداماتی که در چارچوب کمک‌های انساندوستانه آغاز شد و هنوز ادامه دارد و امروز هم قرار بود در یک محموله دیگری با کمک وزارت بهداشت ارسال شود.

وی افزود: هدف از برخی از این پیگیری‌ها فشار بر دولت میانمار بود که اجازه دهد به صورت مستقیم کمک‌های لازم را به میانمار منتقل کنیم و بتوانیم با نظارت نیروهای خودمان و مسئولانی که در آنجا خواهند بود این اقلام را در اختیار نیازمندان قرار دهیم که بعد از سفر سفیر آکردیته ما به میانمار و مذاکرات انجام شده، قرار بود زمان و تاریخ مشخصی هم برای اعزام هیأت سیاسی و پذیرش کمک‌ها تعیین شود که هنوز این اتفاق به مرحله عمل نرسیده و ما منتظر اقدام دولت میانمار هستیم.

قاسمی ادامه داد: در این چارچوب سفیر آکردیته ایران در میانمار (سفیر ایران در تایلند) برای مشورت‌هایی به تهران فراخوانده شد و بعد از جلسات متعدد در وزارت خارجه و با حضور سایر ارگا‌ن‌ها، تصمیم گرفته شد که معاونت آسیا و اقیانوسیه و سفیر ما سفری را به قم داشته باشند و با برخی مراجع و آیات عظام دیدارهایی را داشته باشند و آخرین وضعیت میانمار را تشریح کنند که این اتفاق هفته گذشته انجام شد و نتایج بسیار خوبی داشت. اقداماتی که صورت گرفته بود مورد تایید مراجع قرار گرفت و توصیه‌هایی هم برای تلاش بیشتر صورت گرفت.

وی افزود: آنچه در چارچوب اصلی مذاکرات قرار داشت و در دستور کار بود بحث میانمار و روشنگری درباره این وضعیت و مواضع ایران بود. ما ارتباط بسیار خوبی با مراجع عظام داریم و بطور مکرر معاونت‌ها و وزیر خارجه سفرهایی را به قم دارند و از طریق دفتر نمایندگی وزارت خارجه در قم این ارتباط به صورت روزانه و مرتب با بیوت آیات عظام وجود دارد و همکاری‌ها در جریان است و ما همواره از توصیه‌های این بزرگان به خوبی استفاده و استقبال کردیم و این وضعیت حتما ادامه خواهد داشت.

*سفر نخست‌وزیر ارمنستان به تهران

خبرنگار دیگری درباره سفر امروز نخست‌وزیر ارمنستان به تهران نیز خاطرنشان کرد: در این سفر درباره آخرین وضعیت مسائل دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و مسائل حوزه قفقاز براساس رایزنی‌های مستمر با دولت ارمنستان گفت‌وگو و این مباحث ادامه خواهد یافت و سفر مزبور سفری به جا و به موقع است. حوزه قفقاز مهم و بسیار استراتژیک است و ما با همه کشورهای این حوزه از جمله آذربایجان، ارمنستان و گرجستان رایزنی‌ها و تماس‌های مستمری داریم و امروز هم در گرجستان کمیسیون مشترک اقتصادی در حال برگزاری است.

*زن ایرانی بازداشت شده در استرالیا

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره «نگار قدس کنی» شهروند زن ایرانی بازداشت شده در استرالیا و پیگیری‌های وزارت خارجه در این باره عنوان کرد: این خانم شهروند ایرانی مقیم استرالیا است که به خاطر برخی از اقدامات تجاری که در دوران تحریم که امروز وجود ندارد، متهم شده است و در زندان است و در وضعیت وخیم و بدی به سر می‌برد. از افرادی است که توسط دولت آمریکا تحت تعقیب است و آمریکا خواستار استرداد آن شده و از مدت‌ها پیش وزارت خارجه ایران از کانا‌ل‌های مختلف در تهران و استرالیا و از هر کانالی که امکانپذیر بوده در این زمینه تلاش‌های لازم را در سطوح مختلف انجام داده و ما با شدت تمام پیگیر این موضوع هستیم.

وی افزود: متاسفانه به همین دلایل واهی و غلط، سیستم قضایی آمریکا تعدادی از شهروندان ایرانی را در برخی از کشورها مورد پیگرد قرار داده است که باید هر چه زودتر این روند متوقف شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث جدی در دستورکار حوزه کنسولی و سیاسی ما موضوع این تعداد از افرادی است که در چند کشور مختلف در چنین شرایط وخیمی قرار دارند. البته شرایط خانم قدس کنی وضعیت وخیم و نگران کننده است.

*دول اروپایی با شدت و حدت مقابل سیاست‌های آمریکا ایستاده‌اند

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اعلام شرکت رنو در خصوص تعلیق فعالیت‌هایش در ایران، در صورت اعمال تحریم‌های آمریکا و اینکه در صورت عدم تایید پایبندی ایران به برجام توسط آمریکا چقدر احتمال می‌دهید که قراردادهای منعقد شده با ایران باقی بماند؟ که وی گفت: درباره چیزی که اتفاق نیفتاده و حدس و گمان و گمانه زنی است و روشن نیست بهتر است موضع‌گیری نکنم. صبر می‌کنیم وضعیت چگونه پیش خواهد رفت.

وی افزود: آنچه روشن است این است که دول اروپایی در مجموعه کلان خود تاکنون با شدت و حدت تمام در مقابل سیاست‌های آمریکا ایستاده‌اند و آنگونه که به ما اطلاع دادند قرار است همکاری‌های خودشان را با ایران ادامه دهند، ولی در حوزه سیاست و مسائل سیاست خارجی باید با احتیاط حرکت و صبر کرد و وضعیت آتی را رصد کرد.

*شاید کمی بد سلیقگی و شیطنت توسط برخی‌ها صورت گرفت

خبرنگار دیگری درباره حضور ظریف در مراسم تشییع جلال طالبانی و استفاده از پرچم اقلیم کردستان عراق به جای پرچم عراق بر روی تابوت طالبانی و ترک جلسه توسط برخی و اینکه چرا نماینده ایران در اعتراض به این موضوع جلسه را ترک نکرده است؟ سؤال کرد که قاسمی عنوان کرد: من از ترک دیگران اطلاع دقیقی ندارم. استقبال رسمی کوتاه بود و با توجه به شخصیت طالبانی و ارتباطات دیرینه‌ای که با ایران داشت ما در این مراسم شرکت کردیم و دلیل دیگرش اینکه ایشان پیش از این عهده‌دار ریاست جمهوری عراق بود.

قاسمی ادامه داد: بحث پرچم فکر می‌کنم بحث خیلی مهمی نیست در این مراسمی که انجام شد و خیلی نباید به آن توجه کرد. ایشان از کرکوک بودند و شاید کمی بد سلیقگی و شیطنت توسط برخی‌ها صورت گرفت، ولی با توجه به اینکه زمان کوتاه بود این مراسم خیلی زود به پایان رسید و هیأت ما هم تا حدی با تاخیر به فرودگاه سلیمانیه رسید و نهایتا فرودگاه را ترک کرد.

*هیچ پیامی در سفر به سلیمانیه رد و بدل نشد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری تصریح کرد که در سفر ظریف به سلیمانیه هیچ مذاکراتی انجام نشده و هیچ پیامی هم رد و بدل نشده است. ظریف پس از حضور در مراسم فرودگاه سلیمانیه را ترک کرد و هیچ مذاکره‌ای با مقامات حاضر در جایگاه انجام نشد.

وی درباره اینکه آیا تهران آمادگی دارد در صورت مذاکرات احتمالی بین عراق و اقلیم کردستان، میزبان این نشست باشد؟ نیز گفت: در مورد نشست‌های آتی هیچ چیز دقیق و روشنی وجود ندارد و اگر تفاهمی صورت گیرد در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد.

خبرنگار دیگری درباره سفر ظریف به سلیمانیه و اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه این سفر نقض تصمیم قبلی ایران در مورد عدم سفر به اقلیم کردستان بوده اشاره کرد و نظر سخنگو را جویا شد که وی گفت: تفسیر من این است که نقضی صورت نگرفته و سفر ظریف از تهران به بغداد انجام و در بغداد توقفی داشتند و بعد هواپیمای حامل ایشان به سمت سلیمانیه حرکت کرد و این پرواز با هماهنگی و مجوز دولت مرکزی عراق انجام شد و در هنگام بازگشت پرواز به نجف اشرف و از آنجا و در شامگاه همان روز به تهران انجام شد.

* خودمان تصمیم‌گیر نهایی خواهیم بود/ به دیگران اجازه ورود و دخالت نمی‌دهیم

 خبرنگار دیگری درباره مطالب مطرح شده مبنی بر تغییر موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای و پیشنهاد ایران برای مذاکره درباره بحث موشکی سؤال کرد که قاسمی با اشاره به موضع‌گیری اخیر در این زمینه بار دیگر تأکید کرد: هیچگونه تغییر موضعی را نداریم. مواضع ما شفاف، روشن و دقیق درباره مسائل برجام است و ادامه می‌یابد.

وی تصریح کرد: در حوزه مسائل موشکی بارها تکرار کرده و می‌کنم که مسائل موشکی ما بخشی از سیاست‌های دفاعی ایران است که دنبال می‌شود و هیچگونه مغایرتی با قطعنامه 2231 ندارد و این سیاست کما فی السابق با جدیت تمام ادامه می‌یابد و جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل دفاعی خود تصمیم گیر نهایی خواهد بود و اجازه ورود و دخالت را به سایر دولت‌ها نخواهد داد.

* آزادی‌های اخیر در عربستان برای زنان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آزادی‌های اخیر دولت عربستان به زنان این کشور نیز گفت: این بحث داخلی عربستان است، ولی اگر سیاست جدی و مستمر و دائمی باشد که حق و حقوقی به بخش بزرگی از جامعه عربستان داده شده که تاکنون حقشان پایمال شده و اگر امری واقعی و غیر تبلیغاتی باشد که استمرار یابد ما از آن استقبال می‌کنیم؛ ولی به نظر می‌رسد با مشکلات عدیده‌ای که دولت عربستان در مجموعه منطقه با آن دست به گریبان است از روش‌های مختلف استفاده می‌کند که بتواند چهره خود را که در یک وضعیت نامطلوب قرار دارد تطهیر کند و شاید این اقدام در این مسیر قابل توجیه و تفسیر باشد.

* سفر دو معاون ظریف به کابل در چارچوب کمیته‌های پنجگانه با افغانستان

وی درباره سفر دو معاون وزیر خارجه کشورمان به افغانستان عنوان کرد: سفر معاونت امور حقوقی و بین‌المللی و تیم همراه و سفر معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه که معاونت اول کمیته مشترک آب را دنبال می‌کند و معاونت آسیا کمیته مشترک سیاسی را پی می‌گیرد به کابل انجام و از بعدازظهر شنبه نشست‌ها آغاز شد و فکر می‌کنم امروز در راه بازگشت هستند. از نتایج این نشست‌ها اطلاع دقیقی ندارم.

قاسمی افزود: بعد از دور اول مذاکرات در تهران این دو کمیته در کابل مسائل را دنبال کردند و گام رو به جلویی بود و امیدوارم بتواند به تفاهمات لازم درباره موضوعات در دستورکار این دو کمیته منجر شود. سه کمیته دیگر هست که فکر می‌کنم طی روزهای آینده بر سر تاریخ نشست آنها در کابل تفاهم خواهیم کرد که کمیته‌های پنجگانه وظایف خود را دنبال کنند.

* سفر برخی از مقامات عراقی به اربیل

 خبرنگار دیگری درباره سفر برخی از مقامات عراقی به اربیل سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: با توجه به مواضع کلی ما که حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی است و از قبل هم بیان کردیم که تنها راه حل و فصل سوء تفاهمات و مشکلات می‌تواند مذاکره و صحبت باشد، قطعا نفس صحبت اگر دولت مرکزی عراق مصمم به این نشست‌ها و مذاکرات باشد امر قابل قبولی است.

وی افزود: آنچه مهم است تصمیم دولت عراق است که روش و راهکارهای خود را پس از همه پرسی مشخص کند و بتواند راهکارهایی را پیدا کند. نشست‌های سه جانبه بین سه کشور ایران و عراق و ترکیه حوزه‌های مشخصی را پوشش می‌داده و حتما ادامه می‌یابد.

* رایزنی‌ها بین تهران، بغداد و آنکارا ادامه دارد

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره سفر روسای جمهور ایران و ترکیه به عراق در آینده نزدیک نیز عنوان کرد: بین سه کشور تماس‌های دقیق و مستمری وجود دارد و رایزنی‌ها ادامه می‌یابد و در سطوح مختلف شاهد تماس‌ها خواهیم بود و درباره تاریخ و نشست در لحظه کنونی نمی‌توانم بیشتر صحبت کنم و آن را به آینده واگذار می‌کنم و در زمان خودش صحبت خواهیم کرد. تماس‌ها در سطوح مختلف بین سه کشور وجود دارد و در صورت ضرورت این نشست هم می‌تواند برنامه‌ریزی شود.

* بند «تی» ضمیمه برجام

خبرنگار دیگری درباره موضع وزارت خارجه در خصوص اظهارات اخیر آمانو درباره بند «تی» ضمیمه برجام و اینکه آژانس تفاوتی بین سایت‌های نظامی و غیرنظامی قائل نیست، سؤال کرد که قاسمی در این باره تصریح کرد: حوزه‌های نظارتی به بند «تی» تسری نمی‌یابد و با توجه به اینکه هشت بار آژانس صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را مورد تاکید قرار داده، فکر می‌کنیم چنین بحث و سازوکاری در بحث برجام وجود ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تصریح کرد: در برجام تمامی نظارت‌ها و مکانیسم‌های لازم برای چگونگی اجرای دقیق و درست آن پیش بینی شده و هر زمانی که براساس این الزامات و نظارت‌های پیش بینی شده نیاز به اقدامی باشد، بعد از دریافت گزارش و یادداشت‌های رسمی، این طرف ایرانی است که پیرامون آن موضوع می‌تواند تصمیم گیری و اعلام نظر کند.

*علاقه ندارم جلوتر از وزیر خارجه حرکت کنم

خبرنگاری با اشاره به اظهارات اخیر ظریف مبنی بر اینکه به احتمال زیاد ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نمی‌کند و احتمال ادامه یافتن عمر برجام 50 درصد است و اینکه روز پنجشنبه قرار است ترامپ درباره پایبندی ایران به برجام نظرش را اعلام کند از سخنگو پرسید که آیا به نظر شما هنوز هم 50 درصد عمر برجام باقی است؟ که وی پاسخ داد: من علاقه ندارم جلوتر از وزیر خارجه حرکت کنم. درصد هم برایم ناآشناست، نمی‌دانم چند درصد؛ ولی یک فضای روانی و پرفشاری طی هفته‌های گذشته مشاهده می‌شود و فضاسازی‌هایی هست برای اینکه ترامپ پایبندی ایران به برجام را تایید نکند و به کنگره احاله دهد.

وی افزود: این بحث با جدیت در آمریکا و اروپا و سایر نقاط جهان مطرح است. امیدوارم که درایت لازم به وجود بیاید، اگرچه امید زیادی نمی‌توان داشت که این درایت به وجود بیاید و اقدام عاقلانه و تصمیم درستی اتخاذ شود.

قاسمی یادآور شد: ولی ما محق هستیم و شرایط را رصد می‌کنیم و براساس تصمیماتی که در آمریکا اتخاذ خواهد شد، تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

*دیه قربانیان فاجعه منا

خبرنگار دیگری درباره پیگیری دیه قربانیان فاجعه منا سؤال کرد که قاسمی در این باره گفت: این پرونده‌ای باز و در دستور کار است و مورد پیگیری جدی ایران است و درباره واگذاری پرونده دیه به وزارت خارجه الان نظر خاصی ندارم.

* دولت روسیه از تمامیت ارضی عراق حمایت و بر آن تأکید داشت

خبرنگار دیگری درباره رویکرد اخیر مسکو در حمایت از همه پرسی در اقلیم کردستان سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره عنوان کرد: با توجه به نوع روابط با مسکو، رایزنی‌ها درباره همه مسائل جهانی و منطقه‌ای در کنار مسائل دوجانبه وجود دارد. تا آنجایی که اطلاع دارم دولت روسیه از تمامیت ارضی عراق حمایت و بر آن تأکید داشت.

خبرنگار دیگری از قاسمی پرسید که با توجه به سفر رئیس ستاد ارتش ترکیه به تهران و هماهنگی‌های انجام شده آیا چارچوبی برای پیگیری سیاستی در قبال اقلیم کردستان در نظر گرفته شده، که وی گفت: در این سفرها موضوعات متعددی مورد بحث قرار گرفت از مسائل دوجانبه تا مسائل سوریه و عراق و دیگر مسائل منطقه و رایزنی‌ها و تفاهماتی حاصل شد و تماس هیأت‌ها و کارشناسان ما ادامه خواهد یافت.

وی افزود: در صورت نیاز اگر اقداماتی لازم باشد با هماهنگی عراق انجام خواهد شد. اگر اقدامی بنا باشد به مرحله انجام برسد در زمان خودش اعلام خواهد شد.

* موضوعی که از اساس غلط است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتهام وارده به ایران مبنی بر استفاده از نوجوانان افغانستانی برای حضور در سوریه آن را در ادامه ایران هراسی و ایجاد واهمه نسبت به ایران و ساختن فضای منفی علیه ایران برشمرد و گفت: سفارت ایران در کابل هفته گذشته بیانیه‌ای را صادر و به این موضوع پاسخ داد. این موضوع از اساس غلط است و هیچ ربطی به دولت ایران ندارد و آنچه در این زمینه مطرح شده تکذیب می‌شود.

* عربستان به رفتار غیرمنطقی و غیرعاقلانه خود خاتمه دهد

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مبادله هیأت‌هایی بین ایران و عربستان برای بازدید از اماکن دیپلماتیک و تصمیمی برای بهبود روابط دو کشور نیز گفت: سفر این هیأت‌ها در دستورکار است، ولی تا جایی که مطلع هستم این سفرها انجام نشده ولی در دستورکار قرار دارد.

وی افزود: درباره روابط نیاز است عربستان رفتار غیرمنطقی، غیرعاقلانه و نابخردانه خود را در خصوص ایران، مسائل منطقه خاتمه داده و به تجاوزات خود به مردم مظلوم یمن پایان دهد و در یک شرایط جدید اگر بتواند اصلاحاتی را در رفتار خودش داشته باشد شاید فضایی برای برخی از اقدامات فراهم شود، ولی متاسفانه این فضا در حاکمیت سعودی‌ها دیده نمی‌شود.

*هیچ گزینه‌ای قطعی نشده/صبور باشید

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین اخبار در زمینه ساختار جدید وزارت خارجه نیز گفت: هیچ گزینه قطعی درباره هیچ سمتی وجود ندارد و آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود گمانه‌زنی‌های بیش نیست و باید برای این انتصاب‌ها باید کمی صبور باشید.

* کار وزارت خارجه آغاز شده

خبرنگار دیگری درباره اقدامات وزارت خارجه در خصوص قانون مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه سؤال کرد که قاسمی در این باره عنوان کرد: این قانون ابلاغ شده و وزارت خارجه کارش را آغاز کرده و موضوعات را به ترتیب اولویت دنبال خواهد کرد و در دستورکار قرار دارد و هر زمانی نیاز باشد اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

*سفر بسیار موفق اردوغان به تهران/شرکت در اجلاس دی هشت در سطح عالی

 قاسمی در ادامه سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران را بسیار موفق و در فضای دوستانه و صمیمانه خواند و افزود: دیدارها در سطوح مختلف انجام شد و آقای اردوغان توسط مقام معظم رهبری به حضور پذیرفته شد و مذاکرات اساسی و راهبردی درباره مسائل دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای انجام شد و امیدواریم این همکاری‌ها ادامه یابد.

وی گفت: در اجلاس دی‌هشت که در مهر ماه برگزار خواهد شد ایران در سطوح عالی شرکت خواهد کرد و مقدمات آن در حال فراهم شدن است.

* آنچه که الیزه با آن آشناست

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره تغییر موضع فرانسه در خصوص برجام نیز بار دیگر برجام را تفاهمی چندجانبه و نه دوجانبه خواند که بین 5 عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان و اتحادیه اروپا و ایران و با پشتوانه سازمان ملل حاصل شد و افزود: همه اعضا به برجام و به حفاظت و بقای آن تعهد دارند و آنچه از پاریس می‌شنویم، چنین برداشتی نیست که شما بیان می‌کنید.

وی افزود: فکر می‌کنم فرانسه با توجه به جایگاه اروپایی خود باید به این تفاهم پایبند باشد و این پایبندی را ادامه خواهد داد و قطعا چه در حوزه برجام و چه سایر موضوعات تغییرات موضعی قابل قبول نیست و راه به جایی نخواهد برد و چیزی است که احتمالا الیزه کاملا با آن آشناست و از مواضع ایران و شرایط منطقه و جایگاه منطقه‌ای ایران مطلع است و تصور نمی‌کنم در این جا چنین خطایی صورت گرفته باشد و من چنین برداشتی از سیاست‌ خارجی فرانسه در شرایط کنونی ندارم.

* اظهارات بی ربط ترامپ

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات ترامپ مبنی بر کمک مالی ایران به کره شمالی خاطرنشان کرد: مواضعی که در آمریکا درباره بحث هسته‌ای، برجام و مسائل منطقه‌ای و موشکی و دیگر اتهامات ناروایی که به ایران وارد می‌‌کنند، سخنان بی ربط، باطل و غلطی است که در زمان لازم پاسخ لازم را جمهوری اسلامی به آنها خواهد داد و این یکی از خطاهای استراتژیک دولت جدید آمریکا است که بدون شناخت و آگاهی و خردورزی لازم سخنان بی ربطی را مطرح می‌کند.

وی افزود: فکر می‌کنم افکار عمومی جهان کاملا در خصوص این موضع گیری آگاهی لازم را پیدا کرده و در نهایت به ضرر منافع مردم آمریکا و دولت آمریکا تمام خواهد شد.

 

ارسال نظرات