اقتصاددان و عضو هیات مدیره بانک مسکن:

بانک‌های اروپایی از ترس آمریکا با ایران کار نمی‌کنند

دهقان دهنوی گفت: وقتی یک اقتصاد سه فصل مدام رشد مثبت اقتصادی داشته باشد،آن اقتصاد از رکود خارج شده است.هم اکنون بسیاری از بخش های اقتصاد از رکود خارج شدند وبنابراین به طور قاطع می توان گفت از رکود خارج شده ایم.
کد خبر: ۸۹۳۳۱۷۳
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از نود اقتصادی محمد علی دهقان دهنوی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیات مدیره بانک مسکن در گفتگو با «نود اقتصادی» درباره اثرات اقتصادی برجام گفت: اگر برجام نبود قطعا وضع مردم و تولیدکنندگان بسیار بدتر از وضعیت فعلی بود. یعنی ادامه روندی که اتفاق افتاده بود، کشور را از نظر اقتصادی به سمت سقوط میبرد و بدون شک عرض میکنم اگر برجام نبود، وضع خیلی وخیم تر از الان بود.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران به برجام نیاز داشت گفت: اینکه آیا بعد از برجام وضع مردم بهتر شده یا نه؟ را می توان به فردی تشبیه کرد که وارد قسمت عمیق استخر شده ولی حرکت خود را به سمت سطح آب شروع کرده است، قطعا زمانی نیاز هست تا به سطح برسد ولی به هر حال حرکت به سمت بالاست. برجام چرخ اقتصاد را به حرکت درآورده است که البته در برخی جاها قبول دارم که این حرکت کُند بوده است. وی گفت: بخشی از انتظارات از برجام آنطور که پیش بینی میشد، محقق نشده است که دلیل اصلی آن هم بدعهدی طرف آمریکایی است، وگرنه مشکل از برجام نبود.

محمد علی دهقان دهنوی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیات مدیره بانک مسکن

 

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که آیا بعد از برجام بانکهای بزرگ اروپایی با ایران همکاری میکنند و نقل و انتقال پول به راحتی صورت میپذیرد یا نه به «نود اقتصادی» گفت: چرخه همکاریهای بانکی بین المللی کشور به کار افتاده و امور مربوطه به خوبی و با سهولت بیشتر در حال انجام است البته متاسفانه برخی از بانکهای بزرگ خارجی بعد از برجام از جمله اروپایی ها می‌ترسند با بانکهای ایران همکاری کنند، چرا که در گذشته که به صورت کامل در تحریم بودیم، برای همکاری با بانکهای ایران، شامل جریمه های سنگین آمریکا میشدند و حالا مقداری این ترس و نگرانی آنها زمان می‌برد تا با بانکهای ایران کامل کار کنند. ولی آنچه که برای فعالیت بین المللی تجارت خارجی لازم است در حال حاضر مهیا شده است.

وی درباره رشد اقتصادی سال 95 و سه ماهه سال 96 نیز به «نود اقتصادی» گفت: بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی 15 ماه اخیر نفتی بوده است. البته رشد 3 ماهه 96 نسبت به سال 95 کمتر نفتی بود. در سال 95 ظرفیت های خالی پر شد، یعنی تولید و صادرات در سال 95 تقریبا به قبل بازگشت. لذا از این به بعد دیگر رشد اقتصادی با نفت نمیتواند خیلی زیاد باشد، مگر اینکه قیمت نفت افزایش قابل توجهی داشته باشد.
دهقان دهنوی درباره خروج از رکود نیز گفت: وقتی یک اقتصاد سه فصل مدام رشد مثبت اقتصادی داشته باشد، میگوییم آن اقتصاد از رکود خارج شده است. هم اکنون بسیاری از بخش های اقتصاد از رکود خارج شدند و بنابراین به طور قاطع می توان گفت از رکود خارج شده ایم. البته بخشهای ساختمان و معدن هنوز در رکود هستند و از رکود خارج نشدند ولی در مجموع کل اقتصاد از رکود خارج شده است.

محمد علی دهقان دهنوی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو هیات مدیره بانک مسکن

 

این اقتصاددان در ادامه درباره اثر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بر بازار اجاره بها نیز گفت: من معتقدم ضروری ترین و لازمترین اقدام اقتصادی در برهه کنونی، کاهش نرخ سود سپرده بانکی بود که در هر صورت باید اتفاق می افتاد. اما اینکه این اقدام در بازار اجاره بهای مسکن اثر خواهد گذاشت یا نه، را قبول دارم، اما درباره اینکه این اثر چقدر خواهد بود، گزارش مستندی ندیدم. ضمن اینکه گزارش اخیر بانک مرکزی نشان داد این اثر چندان قابل توجه نیست.

ارسال نظرات