خبرهای داغ:
مدیر جهاد کشاورزی سلماس:

105هزار تن سیب امسال در سلماس تولید می شود

مدیر جهاد کشاورزی سلماس گفت: این شهرستان با حدود 6 هزار و 500 هکتار باغ سیب بارور یکی از قطب های مهم تولید این محصول در آذربایجان غربی است و پیش بینی می شود 105 هزار تن سیب امسال در این شهرستان تولید شود
کد خبر: ۸۹۳۳۴۸۷
|
۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، قادر علیپورگفت:باغ های سیب این شهرستان به لحاظ عملکرد در واحد سطح در رتبه اول و به لحاظ حجم تولید پس از ارومیه در رتبه دوم در آذربایجان غربی قرار دارد که نشانگر اهمیت این شهرستان در تولید این محصول صنعتی و اقتصادی است.

وی با اشاره به این که سیب سلماس نیازمند توجه جدی مسئولان است، اضافه کرد: برداشت محصول سیب در این شهرستان همه ساله از اواسط مهرماه آغاز شده و به مدت ۲ ماه ادامه می یابد.

وی اظهار کرد: بیشتر محصول سیب شهرستان در ۲ نوع قرمز و طلایی است و به علت کیفیت مطلوب، قابلیت انبارداری و حمل و نقل آسان یکی از محصولات صادراتی به خارج از کشور به شمار می رود.

وی از افزایش ۲۰ درصدی تولید سیب درختی در این شهرستان نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: سال گذشته بیماری ‘لکه سیاه’ خسارت های زیادی به درختان سیب این شهرستان وارد کرد ولی راه اندازی ۲۴ ایستگاه پیش آگاهی جهت شناسایی بیماری ها و آفت های باغی سلماس این بیماری را در سال جاری کاهش داده است.

مدیر جهاد کشاورزی سلماس افزود: این ایستگاه ها با هدف شناسایی انواع آفت های درختان به ویژه درختان سیب از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی در این شهرستان راه اندازی شده است.

علیپور اضافه کرد: در حال حاضر شهرستان سلماس دارای ۴۲ واحد سردخانه فعال با ظرفیت کل ۱۵۰ هزار تن در امر نگهداری محصول تولیدی این شهرستان است.

وی اظهار کرد: از کل میزان تولید سیب تنها ۱۱هزار تن مصرف شهرستان بوده وبقیه به استان های تهران، گیلان، مازندران، اصفهان و کرمان صادر می شود.

به گزارش ایرنا، باغ های سیب سلماس برای هشت هزار نفر به طور مستقیم در سلماس ایجاد اشتغال کرده که با احتساب صنایع وابسته به این محصول، حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی در این بخش در سلماس ایجاد شده است که از نظر گردش مالی رقمی حدود ۱۸۰ میلیارد ریال درآمد زایی برای مردم منطقه دارد.

معرفی محصول سیب سلماس به عنوان کالا و محصول استراتژیک شهرستان، ترغیب باغداران به تشکیل تعاونی جهت رفاه حال آنان و نیز ورود صنایع سورتینگ و بسته بندی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و فروش سیب به اقصی نقاط کشور و بازارهای خارجی از جمله اهداف جهاد کشاورزی سلماس است.

همچنین این شهرستان با راه اندازی واحد تولیدی چیپس میوه به نخستین شهرستان دارای این نوع واحد تولیدی در کشور و غرب آسیا تبدیل شده است.

این واحد تولیدی با اعطای تسهیلات کارآفرینی از ۲ سال پیش راه اندازی شده و با خشک کردن میوه های تولید شده در باغ های استان به ویژه محصول سیب درختی، گام مهمی در مسیر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال پایدار برداشته است.

این واحد تولیدی سالانه با تولید ۵۰ تن محصول، ضمن برطرف کردن نیاز بازار داخلی، بیش از ۶۰۰ هزار دلار کالا به کشورهای همسایه، آسیای مرکزی و حاشیه خلیج فارس صادر و ۵۰ خانوار از مزایای اشتغال در این واحد بهره مند است.

ارسال نظرات