هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در بندرعباس برگزار شد

هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) صبح امروز با حضوراندیشمندان و علمای شیعه و اهل سنت داخلی و خارجی درسالن شرکت گاز بندرعباس برگزاری شد.
کد خبر: ۸۹۳۴۸۷۱
|
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، مراسم اختتامیه هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) صبح امروز با حضوراندیشمندان داخلی و خارجی درسالن شرکت گاز بندرعباس برگزار شد.

لازم به ذکر است این کنگره هر ساله از ۱۲ محرم تا ۲۵ محرم در ۱۵ کشور جهان برگزار می شود که تاکنون  در برخی از کشورها از جمله اسپانیا، آرژانتین، میانمار، زلاند نو و هلند برگزار شده است.

براساس آیین هرسال این کنگره همچون سال های گذشته ۲۴ محرم در بندرعباس با حضور ۷۰۰ میهمان و ۳ اندیشمند خارجی در حال برگزاری است و ۱۲۰ مقاله برای ارائه در این کنگره به دبیرخانه ارسال شده بود.

شیخ صاحب محمد حسین رازی اندیشمند شیعه عراقی، شیخ ایمن الارُفاهی اندیشمند اهل سنت از لبنان و ژرژید ابراهیمی اندیشمند مسیحی از ارمنستان میهمانان خارجی این کنگره هستند.

توزیع ۲ هزار و ۵۰۰ بسته نوشت افزار مهر امام سجاد (ع) به دانش آموزان بی بضاعت، حضور ۱۲ نفر از فارغ التحصیلان مرکز تخصصی صحیفه سجادیه قم برای تبلیغ و تبادل نظر در شهرستان‌های استان و تشکیل شبکه بین ۵۰۰ مسجد با نام امام سجاد (ع) از دیگر برنامه‌های جنبی کنگره امام سجاد (ع) است.

به رسم هر ساله با توجه به اینکه این کنگره برای هفتمین سال در بندرعباس برگزار می شود هفت زندانی جرائم غیر عمد در این روز به آغوش خانواده های خود باز می گردند.

 

 توجه به مبانی صحیفه فهم مشکلات قرآن را آسان می کند

علیرضا درویش نژاد، مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان صبح امروز در مراسم اختتامیه هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) با اشاره به سخن شهید مطهری مبنی بر اینکه  من بارها به نهج البلاغه سر زدم اما یک بار تصمیم گرفتم با عمق بیشتر نگاه کنم وقتی که عمیق شدم در نهج البلاغه چنان لذت و زیبایی داشت که زندگی مرا تغییر داد، اظهار کرد: اگر به صورت عمیق به صحیفه سجادیه دقت کنیم قطعا زندگی همه را متحول می کند.

 

وی افزود:اگر معتقدیم اسلام بن بستی ندارد اگر معتقدیم مبانی اعتقادی اسلام تاریخ مصرف ندارد و رساله حقوق صحیفه سجادیه را اگر مرور کنیم می دانیم که این بن بست ها شکسته می شود و یرای همه لحظات زندگی ادم ها این صحیفه به عنوان نماینده مبانی بلند اسلام حرف دارد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان گفت: اگر معتقدیم که اسلام در زندگی ما وارونه جلوه نشود و وارونه نپوشیم توجه به صحیفه این مشکل را حل می کند توجه به مبانی صحیفه فهم مشکلات قرآن را آسان می کند صحیفه به گونه ای تدوین شده است هم نخبگان و هم عامه می توانند به راحتی با فهم صحیفه قرآن را بفهمند و کمال را درک کنند همچنین اگر به شعور غربی در حوزه معرفتی معتقدیم صحیفه مبانی شهودی را برای ما آسان می کند.

درویش نژاد هدف برپایی این کنگره را خارج شدن این منشور قدسی از تشریفات قدسی و جاری شدن آن در زندگی روزمره دانست .

 

امام سجاد(ع) سیاسی ترین عنصر زمان خود بود

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه در هرمزگان در این مراسم اظهار کرد:موضوعی که اکثر محققین اسلام روی آن تاکید دارند این است که امام سجاد خود را ازمسائلی که مربوط به سیاست بوده جدا کرده و به فقط به دعا پرداخته است در حالی که اگر در دعاهای صحیفه سجادیه ایشان تدبر کنیم، می بینیم سراسر صحیفه مربوط به مسائل سیاسی و دغدغه های ایشان است.

نعیم آبادی بااشاره به اینکه دستگاه بنی امیه دستگاه تبعیض نژادی است، افزود:سیاست بنی امیه سیاست برتری عرب بر غیر عرب و تبعیض های نژادی بود؛ آنها مخالف حضور غیر عرب در مسائل حکومتی بودند که امام سجاد درمقابل این سیاست با دانش وعمل ایستاد.

وی تصریح کرد:من معتقدم امام سجاد سیاسی ترین عنصر زمان خود بود، مواضع ایشان در مقابل حکومت روشن بود، ماباید جهت فراگیری سیاست امام سجاد تلاش کنیم.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان  تاکید کرد: دنیا از عاشورا می ترسد؛ امام سجاد احیاگر فرهنگ عاشورایی است؛ دلیل شهادت امام سجاد سیاسی بودن ایشان بود و  با سیاست خود توانستند شاگردانی تربیت کنند که بعدها عاشورایی دیگر رقم زدند.

متن کامل پیام آیت الله علوی گرگانی به هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) به این شرح است؛

بسم الله الرحمن ارحیم

تاریخ سراسر با برکت نورانی اهل بیت عصمت  و طهارت علیهم السلام وامدار واقعه جانگداز کربلاست.

خلاصه و چکیده فرهنگ رفیع حضرات معصومین علیهم السلام را می توان در جریان عاشوراملاحظه کرد.

محبت، ایثار، گذشت، حب الی الله، ولایت پذیری و عشق به قرآن و نماز، رضایت به قضای الهی و نهایت عبودیت، فقط گوشه ای از زیبایی های واقعه کربلاست.

ما رایت الا جمیلا

اما آنچه بیش از پیش باعث ماندگاری پیام عاشورا شد بدون تردید؛ نقش آفرینی و فداکاری های بی نظیر حضرت امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها است.

لذا تکریم مقام شامخ امام سجاد علیه السلام به واقع تکریم فرهنگ رفیع اهل البیت علیهم السلام و بزرگداشت جریان ریشه دار و حیاتی کربلاست.

برگزاری هفت دوره کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام به همراه صدها برنامه علمی و اجتماعی؛ از کنکاش های علما، اساتید و فضلای حوزه های علمیه و دانشگاه ها در سیره علمی و عملی حضرت سید العابدین علیه السلام گرفته تا همراهی خیرین و مردم نوع دوست مان در رسیدگی به امور نیازمندان و مستمندان در قالب این حرکت خدایی، نشان از لطف خدا و توفیق در مسیر تعظیم شعائر دینی است.

و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب

حضرت امام سجاد علیه السلام در زمان خاصی امامت کردند چه از جهات فرهنگی و چه از جهات سیاسی که این امام همام در هر زمینه ای تلاش وافرنمودند.

همانطور که می دانید حضرت امام سجاد علیه السلام در زمان حکومت بنی امیه و بنی مروان زندگی کردند که آنها در مقام از بین بردن اصل اسلام بوده اند و لذا باید طوری عمل می نمودند که اصل کیان اسلام حفظ شودکه این کار بخوبی انجام شد تا زمان برای ترویج احکام الهی برای امام باقر و امام صادق علیهما السلام ایجاد گردد و دانشگاه عظیم اهل بیت تأسیس گردید.

از جهات سیاسی چون در زمان خفقان شدید به سر می بردند با نشر معارف اهل بیت علیهم السلام به وسیله دعا که در صحیفه سجادیه جمع آوری شده و به زبور اهل بیت مشهور شده است پرداختند تا شیعه را از جهات مختلف حفظ نمایند.

و لذا مناسب دیدم به بهانه این کنگره مبارک نکاتی را محضر شما عزیزان بیان کنم:

۱. جامعه امروزی، بیش از پیش نیازمند آشنایی با مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است. از این رو شما را سفارش می کنم حول محور صحیفه سجادیه و معارف حضرت سیدالساجدین علیه السلام پیام روحبخش اسلام ناب محمدی صلوات الله و سلامه اجمعین را به گوش جهانیان برسانید چرا که بر اساس فرمایش گهربار حضزت ثامن الحجج علیه السلام:

یتعلم علومنا و یعلمها الناس فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا

۲. صحیفه سجادیه به عنوان «زبور آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین» و «اخت القرآن» منبع بسیار ارزشمندی برای ارتباط خالق و مخلوق و فصل مشترک تمامی ادیان و مذاهب حول محور این کتاب مقدس است. لذا در شرایطی که استکبار جهانی و صهیونیسم جنایتکار، تلاش مجدانه برای بر افروختن آتش اختلافات قومی، قبیله ای، و دینی دارند برشماست که حول محور صحیفه مبارکه سجادیه همه اقوام و مذاهب را در مسیر وحدت و همدلی قرار دهید.

همانگونه که خطبه های آتشین حضرت سجاد علیه السلام بعد از واقعه کربلا، بسیاری از غفلت زدگان آن عصر را حیات بخشید و بسیاری از نقشه های شوم و مکر یزیدیان را نقش بر آب کرد. بدون شک در دنیای امروز هم پیام آن حضرت و پیام صحیفه سجادیه می تواند همان اثر و نقش بسیار مهم را ایفا کند.

۳. بر علما و فضلای گرانقدر حوزه های مقدس علمیه و اساتید محترم دانشگاه ها لازم است بیش از گذشته به موضوع صحیفه سجادیه بپردازند و تشنگان معارف الهی و علاقه­مندان عرفان حقیقی را از این کتاب مقدس سیراب گردانند.

صحیفه سجادیه باید به عنوان دروس اصلی و قطعی حوزه های علمیه و دانشگاهها قرار گرفته و طلاب عزیز علوم دینی و دانشجویان گرامی بیش از پیش با این کتاب الهی انس بگیرند. و لازم است که تحقیقات گسترده ای در زمینه ی حفظ کیان اسلام و هموار کردن راه  برای ترویج احکام الهی و معارف اهل بیت علیهم السلام توسط این امام بزرگوار صورت گیرد.

۴. از ملت شریف و خیر خواه ایران اسلامی و جهان اسلام تقاضا دارم در تبعیت از سیره و سنت حضرت سید الساجدین علیه السلام رسیدگی به امور مستمندان و نیازمندان را بیش از گذشته مورد توجه قرار داده و به نام مبارک آن حضرت به یاری محرومان بشتابند.

در پایان بر خود لازم می دانم از بانیان این حرکت محترم و مقدس به ویژه دبیر خانه کنگره بین المللی امام سجاد علیه السلام، ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور و نماینده محترم ولی فقیه در استان هرمزگان و تمامی تشکل های مردمی و دولتی تقدیر و تشکر نمایم.

از مردم شریف استان هرمزگان اعم از شیعه و سنی که با وحدت کلمه همواره در دفاع از کیان مادی و معنوی ایران اسلامی خدمات شایان توجهی را داشته اند نهایت قدردانی دارم.

ان شاء الله تحت توجهات و تاییدات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف موفق و موید باشید.

ارسال نظرات