مخترع موفق لرستانی در گفت و گو با خبرگزاری بسیج :

لزوم تامین نیاز مخترعان / مخترع باید دغدغه‌ی حل مسائل علمی تخصصی را داشته باشد

مخترع لرستانی گفت: تأمین معاش نیرو‌های نخبه کمکی است تا آن‌ها فقط دغدغه‌ی حل مسائل علمی تخصصی‌شان را داشته باشند و بتوانند مرز‌های دانش را جابجا کنند نه اینکه برای تأمین مایحتاجشان مجبور شوند عمر و سرمایه‌ی ارزشمند فکری خود را صرف کار‌های تکراری و عادی کنند.
کد خبر: ۸۹۳۶۰۳۰
|
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان؛ سید محمد موسوی نیا متولد ۱۳۶۵ مهندس برق-الکترونیک از مخترعان لرستانی است که اختراعاتی همچون طراحی و ساخت شمارشگر مراجعین و دزدگیر هوشمند، اختراع کنترل موتور‌های صنعتی از طریق رایانه، اختراع سیستم پرداخت الکترونیکی کرایه، اختراع سیستم سرعت و شتاب سنج اجسام، ساخت وسایل کمک‌آموزشی دبیرستان برای دروس ریاضی و فیزیک و گرفتن تأییدیه علمی از گروه‌های آموزشی، طراحی و ساخت کنتور آب هوشمند برای جهاد دانشگاهی سال، اختراع فلاشر بی‌سیم، طراحی و ساخت مدار هوشمند سازی یخچال و طراحی و ساخت کنترل‌کننده دستگاه شستشوی انژکتور را در رزومه خود دارد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در رابطه با موفقیت‌های خود در جشنواره‌های مختلف اظهار داشت:بیش از ۱۲ رتبه و مقام برتر کسب کرده‌ام که میتوان به نفر اول مسابقات علمی عملی هنرستان‌های لرستان نفر دوم مسابقات علمی عملی هنرستان‌های غرب کشور، نفر اول جشنواره خوارزمی (طرح برشگر دیجیتال) دانش‌آموزی استانی، دانش‌آموز برگزیده منطقه یک خرم‌آباد و...؛ رتبه قابل‌تقدیر جشنواره مخترعین بسیجی، پژوهشگر نمونه استان در جشنواره نوآوری شکوفایی و.. به عنوان گوشه‌ای از این موفقیت‌ها اشاره کرد.



موسوی افزود: مشارکت در راه اندازی اولین تیم ربوتیک در آموزشکده شهید مدنی خرم‌آباد، راه‌اندازی اولین کلاس ربوتیک مدارس راهنمایی در مدرسه بحرالعوم، راه‌اندازی اولین کلاس ربوتیک در دبیرستان امیرکبیر، مربی ربوتیک مدارس تیزهوشان و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، دبیر الکترونیک هنرستان‌های فنی خرم‌آباد، مربی آزمایشگاه کنترل‌کننده‌های صنعتی دانشگاه آزاد خرم‌آباد و مربی تیم ربات‌های پرنده و کنترل‌کننده‌های صنعتی در دانشگاه لرستان ازجمله فعالیت‌های من است.


این مخترع لرستانی بابیان اینکه علاوه بر داشتن فعالیت‌هایی در زمینه اختراعاتش به فعالیت‌های فرهنگی نیز پرداخته است، گفت: دبیر کانون فضای مجازی بسیج دانشگاه آزاد اسلامی، خبرنگار دارای مدرک رسانه از دانشکده خبر، برگزاری کارگاه‌های خلاقیت و ثبت اختراع در دانشگاه‌های لرستان و علمی کاربردی، برگزاری کلاس‌های جنگ نرم و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در حلقه‌های صالحین بسیج دانشگاه‌ها، مسئول نشریه‌ی سلام دین‌پژوه در حوزه‌ی دانشگاهیان - دانشگاه لرستان، همکاری با قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء (عج) و موسسه فرهنگی مبشر صبح، راه‌اندازی و مدیریت سایت‌ها و وبلاگ‌های فرهنگی با موضوعات امام و شهدا و بیداری اسلامی و سبک زندگی و صدور انقلاب و حجاب گوشه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی من است.


وی عنوان کرد: طراحی و ساخت مدارات دیجیتال و الکترونیکی، طراحی و ساخت فیبر مدار چاچی، طراحی و ساخت مدارات میکرو کنترلری، برنامه‌نویسی سخت‌افزار و نرم‌افزار، آموزش دروس فنی برق-الکترونیک-کامپیوتر-ربوتیک و آموزش و ساخت نرم‌افزار‌های شبیه‌ساز و آموزشی و ... از دیگر مهارت‌های من است.

آزادی عمل در خانه فرصتی برای شکوفایی استعدادهایم بود


موسوی در رابطه با مشوق‌های خود در زمینه اختراع عنوان کرد: پدر و مادر دامنه‌ی آزادی زیادی در خانه برایمان فراهم کرده بودند و فرصت خوبی بود برای خرابکاری و شکوفایی استعداد‌های من بود.



موسوی در رابطه با تجاری‌سازی اختراعاتش تصریح کرد: در زمینه تجاری‌سازی اختراعات چنان بروکراسی وحشتناکی حاکم است که تجاری کردن اختراعات راهبردی یا حتی مفید و کاربردی تقریباً یک کار نشدنی است و هر کس بخواهد تمام مراحل قانونی را طی کند قطعاً متضرر خواهد شد و عمر و مالش را از دست می‌دهد، البته استثنائاتی هم وجود دارد، ولی برآیند کار به ضرر تولیدکنندگان، مخترعین و به نفع واردات چی‌ها و دلال‌هاست.



وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت نخبگان کشور را نسبت به دیگر کشور‌ها چگونه می‌بینید، خاطرنشان کرد: از وضعیت دقیق مخترعین در کشور‌های دیگر مطلع نیستم، ولی هرجایی که قوانین حمایت از مالکیت‌های فکری قوی باشد و به‌درستی اجرا شود حتماً اوضاع خوبی وجود خواهد داشت.

بازاریابی فروش، بروکراسی اداری و حمایت مالی مهمترین مشکل مخترعان



این مخترع لرستانی مشکلات مخترعان را این‌گونه بیان کرد: شاید مهم‌ترین مشکل مخترعان بحث حمایت‌های مالی، تسهیل در اخذ مجوز‌های دست‌وپا گیر و فرسایشی و بازاریابی و فروش محصولات باشد.



وی افزود: جایگاه مخترعان ازلحاظ شان اجتماعی جایگاه خوبی دارند، اما ازلحاظ جایگاه واقعی که باید باشند قطعاً در جای خود قرار ندارند و افراد بالیاقت کمتر بالادست آن‌ها هستند و به همین خاطر این‌همه مشکل ناامیدی تحصیل‌کردگان، بیکاری، قاچاق کالا و اعتیاد و... در کشور وجود دارد.



بسیج علمی تنها نهادی که مخترعان را به خوبی حمایت میکند



موسوی عنوان کرد: به نظرم تنها نهادی که باوجود امکانات محدود و منابع کم دارد بدون چشم‌داشت و باقدرت از مخترعین حمایت می‌کند بسیج علمی است و مخترعین از عملکرد سایر نهاد‌هایی که متولی اصلی این امر هستند رضایت کافی ندارند.



وی در رابطه با انتظاراتشان از مسئولان به‌عنوان یک مخترع یا نخبه تصریح کرد: تسهیل فرایند تجاری‌سازی طرح‌ها، سپردن کار به جوانان خلاق و توانمند و باوجدان نه سیاست‌بازان چاپلوس، خرید محصولات تولید استان برای سازمان‌هایشان، تأمین معاش نیرو‌های نخبه کمکی است تا آن‌ها فقط دغدغه‌ی حل مسائل علمی تخصصی‌شان را داشته باشند و بتوانند مرز‌های دانش را جابجا کنند نه اینکه برای تأمین مایحتاجشان مجبور شوند عمر و سرمایه‌ی ارزشمند فکری خود را صرف کار‌های تکراری و عادی کنند.



این مخترع خرم‌آبادی خاطرنشان کرد: برای نخبه پروری و شناسایی استعداد‌های برتر در سطح دانش‌آموزی بهتر است برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها و همایش‌ها و اردو‌های علمی و کلاس‌های خلاقیت و... صورت گیرد.



وی سخنان خود را با این شعر به پایان رساند که:

گر مرد رهی میان خون باید رفت/ از پای فتاده سرنگون باید رفت
تو پای‌به‌راه درنه و هیچ مپرس / خود راه بگویدت که، چون باید رفت



انتهای پیام/ز
ارسال نظرات