در کارگروه مخترعان مطرح شد؛

آینده را باید به‌صورت علمی پژوهش کرد

مخترع لرستانی گفت: آینده را باید به‌صورت علمی پژوهش کرد و روی کاغذ آورد و به‌صورت کاملاً سیستمی و ریاضی بررسی کرد
کد خبر: ۸۹۳۶۲۵۲
|
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان؛ جلسه‌ی هم‌اندیشی مخترعین، پژوهشگران، فرهیختگان و صاحبان ایده‌های نو با حضور جمعی از مخترعان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری لرستان برگزار شد.

در این جلسه که حول محور آینده‌پژوهی برگزار شد عطا اله صمیمی مقدم از مخترعان لرستانی اظهار داشت: آینده‌پژوهی رشته‌ای دانشگاهی و جدید برای پیش‌بینی؛ نه پیشگویی آینده است که می‌تواند برای کسب‌وکارها بسیار مفید باشد و هزینه کردن برای آن امری ضروری بوده که از ضررهای بزرگ جلوگیری می‌کند و به سمتی می‌رویم که سودهای بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین متغیرها در آینده‌پژوهی قدرت خرید است، افزود: متغیرهای فراوانی در حیطه بازار، مشتری، محصول و.. وجود دارد و اصل آینده‌پژوهی بررسی و تحلیل متغیر است.

این مخترع لرستانی بابیان اینکه محصولات بر اساس نیاز جامعه بهتر است تهیه شود عنوان کرد: آینده‌نگاری بعد از آینده‌پژوهی و هزینه‌بر است اما اهمیت آن بسیار مهم‌تر است و می‌تواند به نتایج عملی منتهی شود.

وی با اشاره به اینکه آینده را باید به‌صورت علمی پژوهش کرد و روی کاغذ آورد و به‌صورت کاملاً سیستمی و ریاضی بررسی کرد، گفت: نیازها در دو بخش مجازی و حقیقی هستند اگر نخبگان جامعه آینده‌پژوهی را لمس کنند می‌توانند آینده را پیش‌بینی کرده و نیازها را تغییر دهیم.

صمیمی با تأکید بر اینکه تغییرات سلیقه و نیاز مشتری و مبحث مهم است، عنوان کرد: تغییر سلیقه مشتری امکان‌پذیر است چراکه جامعه ما تأثیرپذیر بوده پس در این زمینه ابتدا باید موج سازی و گفتمان سازی کرد.

وی تصریح کرد: آینده‌پژوهی می‌تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند و بهتر است به‌صورت گروهی در این زمینه کمک کرد چراکه درزمینهٔ آینده‌پژوهی ضعیف هستیم و باید تقویت کنیم.

اردشیر خورشیدوند دیگر مخترع لرستانی در این جلسه با اشاره به اینکه اکنون قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش‌یافته چون رکود گسترده شده است، افزود: اگر محصول نیاز اساسی مردم باشد حتماً برای آن هزینه می‌شود و محصولی باید داشته باشیم که متناسب با نیاز اکثر مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم از دید من تا حدود 40 درصد کاهش داشته است و دلیل ان رکود بازار و چرخه صنعت است، افزود: رکود حاکم بر بازار قدرت خرید را بسیار پایین آورده که البته این‌یک فرصت برای رقابت با رقبای خارجی است و باید از آن بهره برد.

خورشیدوند عنوان کرد: اکنون نیز این‌گونه اتفاقی افتاده که وقتی قدرت خرید پایین آمده فرصتی است که تولیدکنندگان خود را نشان دهند پس فرصت تولید و وقتی است که تولیدکننده مشکل مصرف‌کننده را حل کند.

این مخترع لرستانی تصریح کرد: چیزی که در داخل بازار خریدوفروش می‌شود نیازهای 100 درصد مردم است و سلیقه‌ای خرید نمی‌کنند و حتی برندهای معتبر مهم نیست بلکه برای مردم کیفیت و قیمت مناسب مهم بوده و به دنبال رفع نیازهای اولیه هستند.

سید محمد موسوی، مخترع لرستانی در این جلسه بابیان اینکه خلق آینده معادل آینده‌پژوهشی است، اظهار داشت: گفتمان سازی آینده را تغییر می‌دهد، رهبر چندین سال پشت سر هم اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند قبل از گفت‌وگو تغییر سلیقه مشتری

وی با اشاره به اینکه تغییر سلیقه در بحث اختراع مهم است، گفت: برای تغییر ذائقه و نیاز را باید تغییر داد مثلاً در بحث حمایت از تولید ملی چند سال است که رهبر در سال گفتمان سازی می‌کند و به‌مرور آثار حمایت از تولید ملی را در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم.

حسین رضایی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پایین آمدن قدرت خرید درست اما نیاز و خواسته مردم متفاوت است، تصریح کرد: آینده‌پژوهی پشتوانه قدرت می‌خواهد و حتی اگر به‌صورت جمعی ممکن باشد قدرت را به وجود آورد مهم است.

وی گفت: برای اینکه آینده‌پژوهی باقدرت بیشتری همراه باشد باید قدرت جمعی و سیاسی نیز همراه باشد.

مهدی صفر بیرانوند نیز افزود: جذب سرمایه بسیار راحت‌تر از جمع‌کردن نیروی انسانی است و به‌مراتب راحت‌تر از تغییر ذائقه مخاطب است.

انتهای پیام/ز
ارسال نظرات