خبرهای داغ:
کارآفرین بسیجی در گفتگو با بسیج:

اقتصادمقاومتی پشتکاری علوی می طلبد/ تولید روزانه یکصدکیلو میوه خشک/ اشتغال زایی برای 10نفر

هم‌اکنون ضایعات بخش کشاورزی ایران حدود ۳۰ درصد است که ارزش این حجم از ضایعات بین پنج تا هشت میلیارد دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که با فرآوری این میزان ضایعات، می‌توان سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر را تغذیه کرد.
کد خبر: ۸۹۳۶۵۱۷
|
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶

محمد عبدی؛ کارآفرین اقتصاد مقاومتی در میانه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی گفت: با روش خشک‌کردن میوه، قصد دارد علاوه بر ایجاد سه برابری ارزش‌افزوده برای میوه، آن را به نقاط مختلف کشور و خارج از آن کند.

وی که از برگزیده‌های اقتصاد مقاومتی میانه بشمار می‌آید با خلاقیت و ابتکار در تولید انواع میوه خشک یا اصطلاحاً چیپس میوه در بخش کندوان این شهرستان موفقیت‌های زیادی کسب کرده و توانسته برای محصول درجه یک خود، مشتری‌های زیادی پیدا کند.

  عبدی به همراه دیگر افرادی که در این بخش فعال هستند، افزود: طبق مطالعاتی که انجام دادم، عرصه صنایع تبدیلی کشاورزی را شناسایی و متوجه شدم در صورت استفاده از صنایع تبدیلی می‌توان امکان عرضه خارج از فصل انواع میوه‌جات را در بازار فراهم کرد.

   این تولیدکننده موفق  کهدر کارگاه تولید میوه خشک خود در حال حاضر برای ۱۰ نفر اشتغال‌زایی کرده ، اضافه کرد: در تولید میوه خشک بیشتر کارگاه‌ها از سموم شیمایی در مرحله شست‌وشو استفاده می‌کنند، ولی ما توانستیم یک‌راه حل ابتکاری به‌عنوان جایگزین شوینده‌ای شیمیایی پیدا کنیم. شست و شوی و پوست‌کنی میوه را با استفاده حرارت اشعه توسط دستگاهی بی‌نظیر که خودمان اختراع کرده‌ایم، به انجام برسانیم.

   این فعال اقتصاد مقاومتی درباره دستگاه‌های صنایع تبدیلی مورداستفاده‌اش، اظهار داشت: با ساخت این دستگاه‌ها و راه‌اندازی کارگاهی کوچک در محوطه باغ، میوه‌هایی مانند سیب، زردآلو، انجیر، هلو، لواشک، انگور، کشمش، گلابی و همه میوه‌جات را می‌توان خشکشان کرد، در دستگاه خشک قرار داده می‌شود و در بسته بندی روانه بازار مصرف می‌شود.

   عبدی با بیان اینکه روزانه در این کارگاه کوچک، ۱۰۰ کیلو انواع میوه خشک می‌شود، قیمت هر کیلو آلوچه و هلو خشک برای خریداران را ۴۰ هزار تومان عنوان و بیان کرد:  به‌طور مثال از هر ۱ تن میوه می‌توان ۱۰۰ کیلوگرم میوه خشک به دست آورد.

   وی در ادامه از راه‌اندازی واحد تولید میوه خشک در زیر بنایی در حدود ۶۵۰۰ مترمربعی خبر داد که خواهد توانست در آینده نزدیک سالانه ۵۰۰ تن میوه خشک را روانه بازار کند و زمینه اشتغال برای صدها نفر را فراهم سازد.

اقتصادمقاومتی پشتکاری علوی می طلبد/ تولید روزانه یکصدکیلو میوه خشک/ اشتغال زایی برای 10نفر

  عبدی ضمن قدردانی از تلاش‌های مسئولان و نهادهای انقلابی مانند بسیج و سپاه در حمایت و مشاوره در چنین طرح‌هایی بر لزوم توجه هر چه بیشتر مسئولان به این قبیل طرح‌ها اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با نگاه مثبت و همدلی که بین ما و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد کار ساخت این واحد بزرگ تولید میوه خشک و یک سردخانه به‌منظور رفع نیاز باغداران منطقه را در پیش خواهیم گرفت.

   این بسیجی فعال ادامه داد: بدون شک امروز تهدید اصلی ما تهدید فرهنگی و اقتصادی است که در سطح کشور و شهرستان وجود دارد و همه افرادی که دغدغه امام(ره) و انقلاب را دارند یعنی خود مردم یعنی بسیجیان باید با همه توان و با پشتکاری علوی در اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.

   عبدی تاکید کرد: همچنین نباید فراموش کرد که اگر مسئولان کشوری و شهرستانی از ظرفیت مردم در اقتصاد استفاده کنند شاهد تأثیرات خوبی خواهیم بود، هر جا مردم به صحنه ورود کرده اند تأثیرات مثبت آن را دیده‌ایم و نمونه عینی آن در بحث تولید و اشتغال‌زایی است.

امید کوهی

ارسال نظرات
پر بیننده ها