اختراع سیستم کولر خودرو بدون کمپرسور در بندرخمیر

این طرح برای اولین بار در جهان ارایه شده و هیچیک از خودروهای مدرن و پیشرفته از این تکنولوژی بهره نمی برند.
کد خبر: ۸۹۳۷۴۵۲
|
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱

 

 
 
 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، خبرنگار لوار بندرخمیر مصاحبه ای با کیوان اشرف مخترع بندری ساکن بندرخمیر به شرح ذیل انجام داده است.

آقای کیوان اشرف از چند سالگی احساس کردید که می توانید مخترع باشید و اختراع داشتید؟
من در سن ۱۳ سالگی اولین اختراعم را انجام دادم و از آن سال ها تا کنون تعداد ۱۱۴ اختراع داشته ام که به دلیل عدم اطلاع از نحوه ثبت و ا نسبت به ثبت آنها اقدام نکردم و تنها یک طرح ثبت شده در کارنامه دارم.

در چه رشته ای و تا چه مقطعی تحصیلات خود را ادامه داده اید؟
در دبیرستان رشته تجربی و در مقطع کارشناسی رشته سیالات دانشگاه امیرکبیر تهران را با موفقیت پشت سر گذاشتم.

چه شغل هایی را تجربه کرده اید؟
شغل خانوادگی ما تعمیرات سیستم های برودتی و پدرم فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های کشور انگلیس در رشته سیستم های برودتی بود و ایشان در یادگیری این تخصص کمک شایانی به من کرد.
من با توجه به رشته تحصیلی و تخصصم در زمینه سیستم های برودتی تجربه ۵ سال کار در پالایشگاه بندرعباس، ۳ سال پتروشیمی بندر امام (ره) و ۶ سال در سکوهای ۵ و ۶ عسلویه را دارم و در حال حاضر به شغل خانوادگی تعمیر سیستم های برودتی مشغول هستم.

کمی در خصوص اختراعی که به ثبت رسانده اید برایمان بگویید.
در سال ۱۳۸۰ موفق به اختراع یک نوع آبسردکن متفاوت شدم که هم مانند کولر هوا را خنک می کرد و هم آب سردی که از آن خارج می شد برخلاف آبسردکن های معمولی دیگر هیچگاه گرم نمیشد و از نظر قیمت تمام شده نیز یک سوم دستگاه های معمولی بود. علاوه بر این مزیت ها از نظر مصرف انرژی نیز از مصرف کمتری نسبت به نمونه های معمولی آبسردکن برخوردار بود.

آیا این اختراع از سوی مسولین مورد حمایت قرار گرفت و نتیجه کار چه شد؟
بعد از ثبت اختراع از روزنامه ها و شبکه های سیما برای دیدن اختراع و مصاحبه نزد من می آمدند و مسولین نیز از اختراع من دیدن کردند و همه اذعان به مفید و کارآمد بودن اختراع من داشتند ولی از هیچ ارگانی برای تولید انبوه آن حمایت نشدم و به هر نهادی که مراجعه کردم به در بسته برخورد کردم.

خاطره یا نارضایتی اگر از نهادی دارید مطرح کنید.
روزی برای تشریح طرح به یکی از نواحی شهرداری شهر بندرعباس مراجعه کردم، شهردار از طرح من بسیار خوشش آمد و بسیار تعریف و تمجید کرد و وقتی تقاضای حمایت از طرح و پیشنهاد نصب آن در مکان های عمومی را دادم نظرش عوض شد و گفت طرح شما به دلیل تولید هوای خنک باعث ایجاد مکانی برای جذب معتادین می شود و نصب آن اصلا به صلاح شهر نیست!

آیا اختراع تازه ای داشته اید؟
آخرین طرحی که داشته ام حذف کمپرسور از سیستم کولر خودرو است که در عملکرد موتور و مصرف سوخت اثر بسزایی دارد. این طرح برای اولین بار در جهان ارایه شده و هیچیک از خودروهای مدرن و پیشرفته از این تکنولوژی بهره نمی برند.

آیا نمونه ای از این سیستم را ساخته اید؟
خیر به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت مسولین هنوز موفق به ساخت این سیستم خنک کننده نشده ام و در مرحله طرح متوقف مانده است.

تقاضای شما از مسولین چیست؟
صدای مخترعین را بشنوند و مارا حمایت کنند که اگر چنین شود مطالبات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی محقق می شود.

ارسال نظرات