خوانساری در گفت‌وگو با خبرنگاران اعزامی به آفریقا تشریح کرد

زمینه‌های متنوع همکاری با آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر

نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران با اشاره به ظرفیت‌های متنوع همکاری ایران با سه کشور آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر، به مذاکرات انجام شده در حوزه‌های مختلف در سفر هفته گذشته ظریف به این سه کشور اشاره کرد.
کد خبر: ۸۹۴۰۳۹۸
|
۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱

 

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسعود خوانساری نائب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران که در سفر محمدجواد ظریف به سه کشور آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر حضور داشت، در پایان این سفر و در جمع خبرنگاران اعزامی درباره توافقات صورت گرفته به شرایط اقتصادی این سه کشور و زمینه‌های همکاری اقتصادی با آنها اشاره کرد.

وی با اشاره به کشور نیجر که به لحاظ اقتصادی نسبتا ضعیف است و درآمد سالانه پایین‌تری نسبت به دو کشور دیگر دارد، عنوان کرد: زمینه‌های همکاری با این کشور در مقایسه با آفریقای جنوبی و اوگاندا کمتر است، اما می‌‌توانیم همکاری‌های خوبی با هم داشته باشیم.

خوانساری کشاورزی را از جمله زمینه‌هایی برشمرد که می‌توان با نیجر در آن خصوص همکاری کرد و افزود: در زمینه ارسال تجهیزات و لوازم کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین پرورش شترمرغ با توجه به مساعد بودن شرایط پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد.

وی خودرو را از دیگر زمینه‌های همکاری برشمرد و خاطرنشان کرد: در این کشور خودروها را گازسوز کرده‌اند که می‌توانیم در این زمینه با این کشور همکاری داشته باشیم و در عرصه صادرات صنعتی نیز زمینه‌ خوبی برای همکاری وجود دارد.

خوانساری با اشاره به مسلمان بودن نیجر و تمایل این کشور برای همکاری با ایران عنوان کرد: در حال حاضر حجم تجارت دو کشور نزدیک به 600 هزار دلار است، ولی با گفت‌وگوهایی که انجام شد می‌توان این حجم را افزایش داد.

وی افزود: مذاکراتی هم برای احداث ایستگاه‌های تقویت تلفن همراه و در زمینه خودرو انجام شد. قطعا در سال‌های آتی شاهد افزایش حجم تجاری بین دو کشور خواهیم بود.

خوانساری هچنین به کشور اوگاندا و ظرفیت‌های این کشور نیز اشاره کرد و افزود: این کشور در مقایسه با نیجر ثروتمندتر است و در عرصه کشاورزی با توجه به بارندگی و زمین‌های زیاد، بخش خصوصی ما می‌تواند فعال‌تر باشد. علاوه بر این در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی هم پتانسیل خوبی وجود دارد، این کشور در زمینه پزشکی نیازهایی دارد و برای همین اولین کیلینک پزشکی با مشارکت بخش خصوصی این کشور ایجاد شده و علاوه بر این می‌توان یکسری محصولات کشاورزی را از این کشور وارد کرد و در زمینه صنایع غذایی و تولید شکلات هم می‌توانیم در اوگاندا فعالیت داشته باشیم.

به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران در عرصه تجهیزات صنعتی نیز زمینه برای کار فراهم است.

وی با اشاره به تکنولوژی پیشرفته آفریقای جنوبی نیز، خاطرنشان کرد: مذاکراتی با شرکت‌های دانش بنیان در این سفر انجام شد و در نتیجه می‌توانیم با آفریقای جنوبی در این زمینه مبادلات خوبی داشته باشیم بخصوص در زمینه کودهای زیستی که به جای کودهای شیمیایی مصرف می‌شود و صحبت‌هایی در این زمینه انجام و قرار شد اقداماتی در این راستا صورت بگیرد.

خوانساری ادامه داد: تولید دارو و تجهیزات پزشکی از دیگر زمینه‌هایی است که می‌توانیم با آفریقای جنوبی در این زمینه همکاری کنیم و علاوه بر این با این کشور می‌توانیم مبادله تکنولوژی و صنعتی داشته باشیم و زمینه برای صادرات و واردات به این کشور فراهم است.

ارسال نظرات