زندگی با طعم محرومیت در روستای «زمین تومان» بشاگرد+تصاویر

گاهی طعم محرومیت آنقدر تلخ و عذاب آور است که خودمسئولان نیز در مقابل مطالبات به حق مردم شرمنده می شوند چرا که مردم روستای زمین تومان از توابع شهرستان بشاگرد از نعمت راه مناسب و عدم پوشش تلفن همراه هنوز بی بهره اند.
کد خبر: ۸۹۴۱۰۹۵
|
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛ به نقل از فرهنگ کده؛ بار دیگر در قالب یک گروه جهادی «یک دسته نیروی تازه نفس» روز پنجشنبه ۴ آبان ماه سال جاری به سمت شهرستان بشاگرد رفتیم که از نزدیک با مسائل و مشکلات روستاهای این منطقه آشنا شویم.

بیش از ۱۷۰ روستای شهرستان بشاگرد در محرومیت مطلق هستند و مردم این روستاها سال‌هاست در محرومیت، اول و در رفع محرومیت، آخر هستند و خلاصه در گودالی از محرومیت افتاده‌اند که حتی از کمترین حقوق شهروندی برخوردار نبوده و سهم مردم شان از زندگی و حقوق شهروندی فقط یک لقمه نان حلالی است که از دست رنج خودشان بوده اما همچنان در  عمق محرومت و فقر به نظام انقلاب و ولایت وفادار هستند.

با سفر به روستای زمین تومان بخش درنگ مدو از توابع شهرستان بشاگرد و مشاهده وضعیت زندگی مردم این روستا فقر،سادگی و محرومیت را که کنار هر خانه و صاحب‌خانه‌ای ایستاده و خبر از نداری مردمانش را می‌دهد خواهید دید، مردمانی که با وجود اینکه از کمترین امکانات اولیه برای  زندگی محروم هستند ولی با همین کمترین امکانات به زندگی ، کار و تلاش ادامه داده اند.
 
 
 
در عصری که برخی به دنبال گرفتن حقوق ها و پاداش های چند ۱۰ میلیونی و برخی به دنبال ساخت برج و خانه های هزار متری هستند در شرق استان هرمزگان روستاها و مردمانی وجود دارند که از کمترین امکانات زندگی محروم بوده و  تنها سرپناشان فقط یک خانه کپری است.
 
در برخی از خانه های مردم روستای زمین تومان بشاگرد خبری از بخاری،تلویزیون،تلفن و حتی سرویس بهداشتی نیست و فقط یک خانه کپری ۲ در ۳ متر دارند که خانواده های با جمعیت بالا در آن زندگی را سپری می کنند و می گویند ما هم خدایی داریم.
 
برای نوشتن محرومیت ای روستای زمین تومان بخش گافر و پارامون بشاگرد حداقل دو روز کامل به جایی رفتیم که هیچ دسترسی مخابراتی نداشت؛ آنتن‌ها قطع بود و اینترنتی نداشتیم و تقریبا یک روز کامل سوار بر خودروهایی شاسی‌بلند از محل‌هایی عبور کردیم که کمر آدم سالم را به صدا درمی‌آورد و سرمان بارها در پستی و بلندی‌ها به سقف خورد.
 
برای نوشتن محرومیت های روستای «زمین تومان» بشاگرد در چشم زنان و مردان و کودکان زیادی نگاه کردیم تا بتوانیم در عین درک آنها و همدرد شدن با آنها خوب ببینیم و بنویسیم تا مسئولانی که ندیده‌اند یا خود را به ندیدن می زنند یا نمی‌دانند، بدانند و ببینند و یک روز با مردمی همراه شدیم و شرایطی را تحمل کردیم که آنها هر روز تحمل می‌کنند و ما حتی یک روز هم نتوانستیم تحمل کنیم و این محرومیت ها قلب هر بی وجدانی را به درد می ترکاند.
 
 
 
در این یک روز همراهی با ساکنان زمین تومان بخش گافر و پارامون این شهرستان، جایی برای سرویس بهداشتی نبود یا اگر بود ما ترجیح می دایم استفاده نکنیم چرا که سرویس های بهداشتی فاقد آب بود و توصیه شدیم که از آب آن روستاها نخوریم و استفاده بهداشتی نکنیم ترجیح می دادیم آب گرمی که همراه مان بود بخوریم یعنی همان آبی که آنها هر روز از آن می‌خورند و با آن تن و سرشان را می‌شویند.
 
روستای زمین تومان بشاگرد دارای راه خاکی و صعب العبور است و وقتی از مسیر خاکی رد می‌شویم و کلی گردوخاک بلند می‌کنیم و در مسیرمان می‌آیند و زمانی که به این روستا رسیدیم زنان و کودکانی با پاهای برهنه و با دمپایی‌های خاکی، خودشان را به ماشین‌ها می‌رسانند تا مواد غذایی بگیرند و امیدوارند به کمکی که احتمال دارد به آنها برسد و البته تقصیری هم ندارند چون آخرین باری که مسئولان به آنها سر زده را به یاد نمی آورند.
 
کودکان روستای زمین تومان در کانکسی کوچک مشغول تحصیل هستند و که هیچ امکاناتی ندارد و این کودکان با لباس هایی کثیف و پاره و پاهای برهنه در زمین های خاکی بازی می کردند و دلخوش به همین وضعیت در این روستا با همه مشکلات با دریافت کمترین امکانات از جانب دولت ادامه می‌دهند و از دنیای ما بی‌بهره هستند، اینها همه درد هستند.
 
 
 
دانش آموزان روستای زمین تومان با پاهای برهنه بودند و زمانی که از آنها می خواستیم عکس بگیریم پاهای خود را پنهان می کردند من اسم این آنها را «دانش آموزان سرافراز می گذارم که با کم ترین امکانات به تحصیل مشغول هستند.
 
روستای زمین تومان مردمان آنها بسیار فقیر هستند و هیچ امکاناتی ندارند و یک عده انسان به شغل شریف چوپانی مشغول هستند آنتن دهی تلفن همراه در این روستا وجود ندارد و فقط خط های روستایی (برره ای) در آنجا قابل استفاده بود و تنها درآمد این اهالی یارانه و چند راس گوسفند بود.
 
اگر قصد سفر به روستای «زمین تومان» را دارید دنبال تابلو نگردید از تابلو خبری نیست مسیر ارتباطی این روستا از میان رودخانه سنگلاخی و صعب العبور «درنگمدو» می گذرد و به گفته مردم روستا زمان بارندگی راه ارتباطی این روستا چندین هفته مسدود می شود و این رودخانه جان ده ها نفر را گرفته است.
 
 
 
 
برخی از خانه های این روستا فاقد حمام و سرویس بهداشتی است که برای اهالی این روستا مشکل ساز شده است و از مسئولان تقاضا می رود مسکن مناسب را فراهم کنند.
 
با تمام این تفاسیر و آنچه که در روستای دور افتاده و محروم «زمین تومان» بخش گافر و پارامون شهرستان بشاگرد مشاهده کردایم باید بگوییم که رفع محرومیت در این روستا نیازمند اقدامی جهادی از سوی مسئولان جهت محرومیت زدائی می باشد چرا که ساکنان این روستا حتی از کمترین امکانات زندگی محروم بوده و نیازمند رسیدگی جدی مسئولان برای رفع  چهره فقر و محرومیت است.
 
روستای زمین تومان شهرستان بشاگرد با جمعیتی بالغ بر ۲۵ خانوار و در ۷۰کیلومتر سردشت مرکزیت شهرستان واقع شده است.
ارسال نظرات