معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان:

اجرای طرح غربالگری اضطراب ویژه کودکان ۵ تا ۶ سال در استان زنجان

طرح غربالگری اضطراب کودکان 5-6 سال با هدف کمک به والدین جهت توجه به نشانه های اضطرابی کودکان برای 2 هزار و 500 کودک در استان زنجان به اجرا در می آید.
کد خبر: ۸۹۴۱۵۲۴
|
۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: اضطراب یک احساس ناخوشایند، مبهم ، دلواپسی، هراس با منشا ناشناخته است که به فرد دست می دهد و در وی عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی ایجاد می نماید.

گل نسا آقامحمدی افزود: بیشتر والدین دنیای کودکانشان را دنیایی پر از شور و نشاط و بدون نگرانی می دانند و چون خودشان از فرزندان مراقبت و نگهداری می نمایند درصدد تامین نیازهای آنها هستند و به همین دلیل توجهی به عوامل استرس زا ندارند.

وی با اشاره به عوارض و تاثیرات منفی وجود اضطراب در دوران کودکی اظهار داشت: اگر اضطراب در دوران کودکی نادیده گرفته شود می‌تواند در دوران بزرگسالی منجر به برخی بیماری‌های روحی و روانی شود که هدف از اجرای طرح غربالگری اضطراب کودکان نیز شناسایی مشکلات گروه هدف در این حوزه و تلاش برای رفع آنها است تا از مشکلات بزرگسالی جلوگیری شود.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: اختلال اضطراب کودکی، پدیده ای گذرا نبوده و در صورت عدم توجه و درمان تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی ، اجتماعی و شغلی می شود و یا منجر به افسردگی، سو مصرف مواد و مشکلات عدیده ای در ازدواج و روابط زناشویی خواهد شد.

آقا محمدی مکیدن انگشت، ناخن جویدن،انگشت در بینی کردن، شب ادارای را از علائم اضطراب در دوران کودکی برشمرد و گفت: این مهم می تواند در بزرگسالی به شکل پرخاشگری ، بدزبانی ، اذیت کردن دیگران ، کابوس دیدن ، دروغ گفتن ، نداشتن اعتماد به دیگران و مشکل در تمرکز حافظه از خود نشان دهد.

وی افزود: عواملی چون بیماری یا مرگ یکی از اعضای خانواده، جدایی پدر و مادر از یکدیگر، ترس از تاریکی، برنامه های تلویزیونی، بازی های رایانه ای، سرزنش، انتقاد دائم و مقررات حاکم بر خانواده می تواند در ایجاد استرس و اضطراب کودکان نقش بسیار مهمی داشته باشد.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: با تشخیص به موقع و طراحی مداخلات به هنگام می توان به کودکان آموخت که چگونه اضطراب خود را کنترل نموده و یک زندگی طبیعی و آرام داشته باشند.

گفتنی است، طرح غربالگری اضطراب ویژه کودکان 5-6 سال برای چهارمین بار متوالی در استان زنجان توسط مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی ، مراکز مشاوره و سلامت روان محلی تا پایان سالجاری به اجرا در می آید.

ارسال نظرات