مناقصه ای برای حیف و میل بیت المال!!

مسئولان بجای وعده راه اندازی فرودگاه متروکه شهرستان بستک و دادن آگهی فراخوان مناقصه، به فکر سوق دادن اعتبارات در جهت تحقق اشتغال جوانان و ایجاد زیرساخت های تفریحی و سرگرمی برای خانواده ها باشند.
کد خبر: ۸۹۴۱۸۲۱
|
۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛به نقل از جهانگیریه؛ امروزه با پیشرفت صنعت هوایی کشور، سفر با هواپیما برای افرادی که تمکن مالی دارند در اولویت است و استان هرمزگان با ۱۳ فرودگاه، بیشترین میزان فرودگاه را در میان استانهای کشور داراست که یکی از آنها، فرودگاه متروکه شهرستان بستک است که در ۴ کیلومتری شهر بستک واقع شده است.

تاریخچه فرودگاه بستک

استاد احمد حبیبی، پژوهشگر تاریخ و جغرافیای هرمزگان درباره تاریخچه فرودگاه بستک گفت: قبل از احداث فرودگاه بستک، مسئولین استانی و کشوری که با بالگرد به بستک سفر می کردند و در محوطه ای که اکنون ورزشگاه تختی واقع شده است، به عنوان باند فرود استفاده می کردند و در سالهای ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ شمسی و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در محل فعلی فرودگاه، بعد از تسطیح زمین، فرودگاه افتتاح شد و بالگرد و هواپیماهای کوچک که ایر تاکسی نامیده می شدند در آن فرود می آمدند.

وی افزود: در سال ۱۳۵۴ ساختمان سالن انتظار فرودگاه احداث شد و پروازهای منظمی به مقصد بندرعباس دایر شد که مسافران و مرسولات پستی را جابجا می کرد و مسافران قبل از سفر جهت تهیه بلیط به دفتر بخشداری مراجعه می کردند.

حبیبی که اولین فرماندار شهرستان بستک نیز بوده است عنوان کرد: یک سال بعد از پیروزی انقلاب، به علت مقرون به صرفه نبودن، فرودگاه بستک تعطیل شد و در سال ۱۳۸۱، جلسه ای برای احیای فرودگاه در فرمانداری شهرستان برگزار شد که سپاه هوایی بستک، درخواست راه اندازی مجدد فرودگاه را داشته است اما سپاه با اداره کل فرودگاه‌های استان به توافق نرسیدند و این هدف تحقق نیافت.

وعده های مسئولین برای راه اندازی مجدد فرودگاه بستک

هر از چند گاهی خبری مبنی بر پیگیری راه اندازی مجدد فرودگاه بستک توسط مسئولین استانی رسانه ای می شود از جمله اظهار نظر مدیرکل فرودگاه‌های استان هرمزگان در مرداد ماه سال گذشته که بیان کرد: سه فرودگاه پارسیان، بستک و میناب به دلیل نداشتن دیوارهای حفاظتی غیرعملیاتی هستند که این شرکت درصدد عملیاتی کردن آنهاست.

جاسم جادری، استاندار سابق هرمزگان نیز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سالجاری در جمع مردم بستک در بیان پروژه های سرمایه گذاری دولت در غرب استان، به احیای فرودگاه بستک اشاره کرد و از پیگیری برای راه اندازی مجدد آن گفت اما بعد از انتخابات و سفر مجدد خود به شهرستان بستک در اظهار نظری تامل برانگیز، برای تکمیل پروژه های نیمه تمام دولت، از خیرین و بخش خصوصی کمک خواست و درباره مهمترین وعده قبل از انتخابات خود، چیزی نگفت.

ناصر شریفی، نماینده مردم بندرلنگه بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی در تیر ماه سالجاری خبر داد: با رایزنی و هماهنگی های انجام شده با شرکت فرودگاه های کشور و اداره کل فرودگاه های استان، به زودی عملیات اجرایی فرودگاه بستک و پارسیان برای دیوارکشی و آسفالت آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری انجام شده به جای سیم فنسی که قبلاً به عنوان حفاظ و محوطه کشی فرودگاه در نظر گرفته شده بود از دیوار بتنی استفاده خواهد شد که این اقدامات به عنوان بخشی از زیرساخت های فرودگاه مذکور محسوب شده و در برنامه توسعه، موضوع ساخت ترمینال نیز پیگیری خواهد شد.

آگهی فراخوان مناقصه برای پروژه دیوار حفاظتی فرودگاه بستک

در اول مهر ماه، شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با دادن آگهی فراخوان مناقصه اعلام کرد که در نظر دارد پروژه دیوار حفاظتی (بتنی پیش ساخته) فرودگاههای بستک، میناب و پارسیان را بر اساس قانون برگزاری مناقصات و از طریق مناقصه عمومی دو مرحله‎ای به پیمانکار واجد شرایط واگذار کند. دیدار حفاظتی (بتن پیش ساخته) فرودگاه بستک به طول تقریبی ۴٫۷ کیلومتر، فرودگاه میناب به طول تقریبی ۶٫۳ کیلومتر و فرودگاه پارسیان به طول تقریبی ۴٫۷ کیلومتر است و برآورد اولیه پروژه حدود ۲۶ میلیارد ریال می باشد.

چند نکته قابل تامل:

ایجاد و توسعه زیرساختهای فرودگاهی نیازمند سرمایه گذاری عظیمی است که با کمی تامل در آگهی مناقصه فوق و یک حساب ریاضی ساده مشخص می شود با احتساب برآورد اولیه این پروژه، تنها دیوار حفاظتی فرودگاه بستک بیش از ۷۷۸ میلیون تومان هزینه خواهد داشت و باید در نظر گرفت که این فرودگاه در حال حاضر تنها شامل یک باند فرود شنی و یک ساختمان متروکه است که برای تبدیل شدن به یک فرودگاه استاندارد نیازمند صرف میلیاردها تومان هزینه است.

آیا صرف هزینه برای این فرودگاه متروکه که نزدیک به ۴۰ سال بلااستفاده بوده است توجیهی دارد؟

آیا راه اندازی این فرودگاه در شرایطی که شهرستانهای همسایه آن از جمله: لارستان، بندرلنگه، لامرد و بندرعباس دارای فرودگاه های پیشرفته می باشند برای این شهرستان کوچک توجیه اقتصادی دارد؟

آیا بهتر نیست در سالی که از طرف مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی – تولید و اشتغال نامگذاری شده است، اعتبارات دولتی را در جهت تحقق این هدف سوق داد؟

آیا بهتر نیست در شهرستانی که مردم از نبود امکانات تفریحی برای خانواده ها گله مند هستند این اعتبارات در جهت ایجاد زیرساخت برای تفریح و سرگرمی خانواده ها صرف شود؟

شهرستان بستک به عنوان پیشانی فرهنگی استان شناخته می شود و مردم فهیم آن از مسئولین شهرستانی و استانی توقع دارند که وقت خود را در جهت رفع مشکلات و نیازهای ضروری مردم صرف کنند زیرا اکنون بیکاری و معیشت از مهترین مشکلات جامعه است.

ارسال نظرات