نان در آوردن با ترفندها و آیین های عجیب و خرافی

این روزها نان در آوردن با ترفندها و آیین های عجیب و خرافی برای سوء استفاده از باورهای مردم توسط افراد سود جو در برخی نقاط استان هرمزگان رنگ و بوی تازه به خود گرفته است .
کد خبر: ۸۹۴۱۸۳۱
|
۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛ به نقل از پایگاه خبری قشم آزاد ؛ وجود آیین های خرافی یکی از مباحثی است که در این چندساله به مشاغل پردرآمد و سوء استفاده برخی افراد در این زمینه تبدیل شده است تا جایی که  برخی مردم امعتقد هستند آب دهن می تواند چشم زخم را از بین ببرد !

چشم زخم درگذشته به اثبات رسیده است، بنابر این در اصالت این باور با توجه به تأیید آن توسط اسلام و دانشمندان کارآمد شکی وجود ندارد، اما هر حرکتی را نمی‌توان به حساب جلوگیری از چشم زخم گذاشت .

در برخی مناطق استان افرادی هستند که اسم آنها به رفع چشم زخم با آب دهن سر زبان ها افتاده است و این افراد مدعی اند با قدرتی که دارند می توانند چشم زخم را از افراد بیرون کنند !!!

این تصورات در گذشته بیشتر در روستاهای استان هرمزگان جولان می داد و مردم با آمیختن این باور دینی به سمت باورهای نادرست و عوامانه و خرافی حرکت کرده اند .

باور اینکه آب دهن می تواند به رفع بیماری انسان کمک کند در علم روز نمی گنجد اما این عمل خرافی امروزه در استان هرمزگان نقل می شود و علاوه بر روستانشینان ، شهرنشینان هم به این عمل روی آورده اند .

پرداخت پول های کلان برای آب دهن !

در ابتدای این عمل نادرست کسانی که به نظرخود با آب دهن بیماران را نجات می دادند با هزینه های خیلی ناچیز و گاها رایگان مردم را به این خرافات عادت دادند و حال که بازار آنها سکه شد با هزینه های آنچنانی از مشتریان خود پذیرایی می کنند .

اکثر این افراد که خودشان از همه گرفتارترند و اکثرشان در منازل چوبی و قدیمی زندگی می کنندبرای کسب درآمد به این کار روی آورده اند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند چرا که آنها به وضوح دیده اند که مردم برای سلامت خانواده هرچه بخواهند می دهند .

این عمل نه تنها نمی تواند مشکل افراد را حل کند بلکه با ویروس ها و باکتری هایی که از طریق آب دهن به مریضان می رسد می تواند باعث بیماری پوستی و بیماری های دیگر شود .

این افراد که خود را به ظاهر افراد پاک و درستکار می دانند از نا آگاهی مردم سوء استفاده می کنند و پول های کلانی به جیب می زنند بدون اینکه مشکل آنها را رفع کنند .

طی برسی های انجام شده نرخ افرادی که با این آیین مردم را در حالت عادی و غیرعادی فریب می دهند ؛ شهرستان میناب عادی ۶۰ تومان غیرعادی ۱۵۰ تومان، قشم عادی ۳۰ تومان غیر عادی ۹۰ ، بندرعباس عادی ۵۰ غیرعادی نامشخص، رودان عادی ۲۰ تومن غیرعادی نامشخص گزارش شده است .

دراحادیث این موضوع به صراحت بیان شده است از جمله حدیث مشهوری از پیامبر اسلام می‌گوید: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می‌دهد.»(بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۲۶) اما اینکه آب دهن چشم زخم را خوب می کند تخیلی است که در استان هرمزگان نقش بسته است .

ارسال نظرات