مدیرتعاون روستایی هرمزگان:

سه بذر جدید جو برای کشت در حاجی آباد هرمزگان گواهی ثبت گرفت

 مدیرتعاون روستایی هرمزگان گفت: موسسه تحقیقات ثبت وگواهی بذر ونهال کشور سه بذر ارقام «نصرت، زهک و wb۸۸» را برای بذر گواهی شده تعاونی روستایی در شهرستان حاجی آباد تایید کرده اند.
کد خبر: ۸۹۴۲۳۸۱
|
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، سیروس اسدپور سه شنبه شب در جمع خبرنگاران بیان داشت: از انجا که تهیه بذر سالم جهت کشت در مزارع یکی از دغدغه های کشاورزان بود، تعاون روستایی استان با توجه به اهمیت موضوع و تولید بذر گواهی شده که باعث افزایش کیفیت وکمیت محصول شود از طریق یکی از شرکت های تعاونی روستایی واقع در حاجی آباد اقدام به تولید بذر درطبقات مختلف ازجمله گواهی شده و رفع دغدغه کشاورزان دراستان شد.

وی با بیان اینکه تعاون روستایی مکان انبار فارغان و گهکم را جهت تولید بذرگواهی شده انتخاب کرده است، افزود: در این راستا سازمان تعاون روستایی با توجه به پتاسیل ها و ظرفیت های کشت غلات که در استان انجام می گیرد در سال ۹۵ اتحادیه تعاونی روستایی بندرعباس ازموسسه تحقیقات ثبت وگواهی بذر نهال کشور موفق به اخذ مجوز جهت تجهیز و تهیه دستگاههای بوجاری، تجهیزات آزمایشگاهی و ادوات ضدعفونی بذر برای شرکت تعاونی روستایی عدالت فارغان گردید.

مدیر تعاون روستایی هرمزگان، تصریح کرد: موسسه تحقیقات ثبت وگواهی بذر ونهال کشور سه بذر ارقام «نصرت، زهک و wb۸۸» را برای بذر گواهی شده تعاونی روستایی در شهرستان حاجی آباد تایید کرده اند که این بذرها پس از تولید و انجام فرایندهای لازم بسته بندی برچسب گذاری و با توجه به انعقاد قرارداد به میزان لازم بین کشاورزان سطح استان و شهرستان توزیع می شود.

اسدپور گفت: در سال گذشته پس از اخذ مجوز لازم با همکاری شرکت تعاونی روستایی عدالت فارغان و اتحادیه تعاونی روستایی بندرعباس نسبت به آماده سازی و تجهیز فضای انباری مورد نیاز در شرکت مذکور اقدام و محصول جو خریداری شده از پیمانکاران و کشاورزان طرف قرارداد در تاسیسات بوجاری واقع در این منطقه فرآوری، ضدعفونی، بسته بندی و آماده تحویل به کشاورزان گردید. وی افزود: با این اقدام استان از واردات بذر جو گواهی شده از استان های همجوار بی نیاز و حتی آماده آمادگی تامین بذر  جو به سایر استان ها نیز داریم.

وی خاطرنشان کرد: تعاون های روستایی یکی از واحدهای تولید بذر در استان هرمزگان بوده که علاوه‎ بر بذر جو در بذر گندم نیز از تولید کنندگان بوده و اظهار امیدواری کرد بزودی درزمینه تولید بذر گندم نیز شروع بکار کند.

جو نسبت به گندم سازگارتر بوده و در همه نواحی گرم ومعتدل و در بسیاری از نقاط سردسیر به عمل می آید در استان هرمزگان کشت جو به علت سازگاری بالا بیشتر در مناطقی صورت می گیرد که برای رشد گندم و سایر محصولات مناسب نمی باشد.

در استان بیش ازهزار و ۴۰۰هکتار جو کشت می شود که از این سطح ۲هزار و ۷۰۰ تن محصول تولید شود.

ارسال نظرات