مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان:

مطالعات فضایی کالبدی و مرمتی میدان انقلاب شهر زنجان در مرحله نهایی قرار دارد

مطالعات فضایی، کالبدی و مرمتی در روستاهای گلابر، قروه و درسجین و همچنین میدان انقلاب شهر زنجان از دیگر برنامه‎‏های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوده که در مرحله نهایی قرار دارد.
کد خبر: ۸۹۴۲۵۴۹
|
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: سال‎جاری در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با پژوهش آغاز شده است

یحیی رحمتی با اشاره به اینکه بزرگ‎ترین اتفاقات باستانشناسی ایران طی سال‎جاری در استان زنجان رخ داد و آن حضور هیأت آلمانی در معدن نمک چهرآباد بوده است، افزود: کار مشترکی با موزه و دانشگاه بوخوم آلمان، دانشگاه وین و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام گرفته که منجر به انعقاد تفاهم‎نامه مشترک شده است.

وی با بیان اینکه در سال‎جاری برنامه‎های پژوهشی در حوزه‎های دیگری هم انجام گرفته است، اظهار داشت: مطالعات امکان‎سنجی در اجرای پروژه گردشگری از جمله این اقدامات بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از مطالعات امکان‎سنجی در سد کردآباد طارم خبر داد و تصریح کرد: مطالعات فضایی، کالبدی و مرمتی در روستاهای گلابر، قروه و درسجین و همچنین میدان انقلاب شهر زنجان از دیگر برنامه‎‏های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوده که در مرحله نهایی قرار دارد.

رحمتی با تاکید بر اینکه در سال‎جاری سعی بر این شده تا پژوهش‎ها در استان زنجان کاربردی‎تر شود، ادامه داد: کاربردی‏ شدن پژوهش‎ها، ادامه توسعه و مستندنگاری در حوزه آثار و صنایع دستی می‎شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه امسال موضوع مطالعات درجه‌بندی کارگاه‎های صنایع دستی جزو برنامه‎ها بوده است، گفت: در این راستا مطالعات درجه‎بندی 105 کارگاه صنایع دستی در استان صورت گرفت.

رحمتی در زمینه کشفیات اشیاء قاچاق در استان زنجان هم با اشاره به اینکه اشیایی که کشف می‎شوند هیچ کدام متعلق به زنجان نیستند، تصریح کرد: اشیایی که از استان‎های دیگر حفاری شده در استان زنجان معامله می‎شده که با کشفیات اخیر، این منطقه برای قاچاقچیان ناامن شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حفاری‎های غیر مجاز هم در استان زنجان نسبت به سال‎های قبل کاهش چشمگیری داشته است، اضافه کرد: رصد و پایش آثار ثبتی استان زنجان از جمله برنامه‎هایی است که در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه بر اساس طرح رصد و پایش، یگان حفاظت وضعیت فعلی بناها، محوطه‎ها و تپه‎ها را ثبت می‎‏کند، افزود: ثبت مستندات و مطالعات انجام شده هم از دیگر اقدامات در این راستا به شمار می‎رود.

رحمتی با تاکید بر اینکه فعال شدن انجمن‎های میراث فرهنگی از دو سال گذشته در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بوده است، ادامه داد: این انجمن‎ها به عنوان بازوی اداره کل میراث فرهنگی بوده و از زمستان سال‎جاری به صورت جدی عملیاتی می‎شوند.

ارسال نظرات