خبرهای داغ:

موافقت آمریکا با قرارداد تسلیحاتی ۱.۱ میلیارد دلاری با قطر

دولت آمریکا با قرارداد ۱.۱ میلیارد دلاری برای فروش خدمات و تجهیزات پشتیبانی به جتهای جنگنده «اِف-۱۵» قطر موافقت کرد.
کد خبر: ۸۹۴۲۹۵۷
|
۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  به رغم بحران دیپلماتیک بوجود آمده میان قطر و همسایگان عرب این کشور، دولت آمریکا روز چهارشنبه با قرارداد ۱.۱ میلیارد دلاری ارائه فروش خدمات و تجهیزات پشتیبانی به جتهای جنگنده «اِف-۱۵» قطر موافقت کرد.

قطر که محل استقرار یکی از بزرگترین پایگاههای نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه است، به دلیل بروز اختلاف و مناقشه با سایر متحدان عرب آمریکا در منطقه- به رهبری عربستان سعودی- در انزوا قرار گرفته است.

هنگامی که مقامات عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر روابط دیپلماتیک خود با قطر را با ادعای حمایت دوحه از تروریسم قطع کردند، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا جانب ریاض را گرفت.

اما در مقابل، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا با اتخاذ موضعی محتاطانه تر تلاش کرد تا برای بهبود روابط و تشکیل یک جبهه منطقه ای در برابر نفوذ ایران و افراط گرایی، یک توافق فی مابین منعقد نماید.

در همین راستا روز چهارشنبه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که با قرارداد ۱.۱ میلیارد دلاری برای فروش خدمات و تجهیزات پشتیبانی به جتهای «اِف-۱۵ کیو اِی» (F-15QA)، ساخت تأسیسات زمینی و پناهگاههای محکم موافقت کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا طبق نامه رسمی از «آژانس همکاری امنیت دفاعی» اعلام کرد: قطر یک نیروی مهم برای ثبات سیاسی و رونق اقتصادی در منطقه خلیج فارس است. منافع دفاعی متقابل روابط ما را مستحکم می کند و نیروی هوایی امیرنشین قطر نیز در دفاع از این کشور نقشی برجسته ایفاء می نماید.

شایان ذکر است که تیلرسون ماه گذشته در تقلا برای مهار نفوذ ایران در منطقه و تشویق کشورهای عربی به مذاکره برای رفع اختلافاتشان به ریاض و دوحه- پایتخت قطر- سفر کرده و با مقامات این کشورها دیدار و گفتگو کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها