وعده ای که به بهای جان هم عملی نشد؛

جاده های پایتخت مکران بوی خون می دهد

با آنکه محور میناب به جاسک یکی از پرخطرترین محورهای استان وجنوب کشور است و رئیس جمهور در نخستین سفر استانی خود وعده احداث بزرگراه در این منطقه را داده اما تاکنون اقداماتی اساسی در آن صورت نگرفته است .
کد خبر: ۸۹۴۴۱۶۵
|
۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛قرار گرفتن استان هرمزگان در کرانه هزاران کیلومتر نوار ساحلی و نقش بارز این استان  در تجارت بین الملل  موجب شده تا عنوان دروازه طلایی اقتصاد کشور را به دوش بکشد و ماهانه بالغ بر ده میلیون تردد در محورهای استان صورت گیرد.

در سال اخیر به واسطه تاکید رهبر انقلاب بر رونق سواحل مکران و طرح های اقتصادی دولت در ایجاد مناطق ویژه در شهرستان های جاسک و سیریک این نقطه از استان به کانون توجه ها تبدیل شده و رفت و آمدهای زیادی را به دنبال داشته است.

با وجود ظرفیت غیرقابل انکار اقتصادی سواحل مکران، محرومیت و بکر بودن مهم ترین خسیسه مناطق شرق هرمزگان است که رنج مضاعفی را بر دوش ساکنان منطقه جانهاده لذا در این میان وضعیت نامناسب جاده ها و بی توجهی مسئولان به این شریان های حیاتی موجب شده تا به قربانگاه مسافرین و کمین گاه عجل گردشگران تبدیل شود.

غیرایمن بودن جاده ها عنوان شده ویژگی بارز تمام حوادث رانندگی و تلفات جان محورهای هرمزگان است که جاده های شرقی گوی سبقت را از دیگر مناطق استان ربوده و روزانه تصادفات ناگواری را رقم می زند و موجب جان باختن بسیاری از هم وطنمان می شود.

با آنکه محور میناب به جاسک به یکی از پرخطرترین محورها مواصلاتی استان وجنوب کشور تبدیل شده و رئیس جمهور در نخستین سفر استانی خود وعده احداث بزرگراه و تعریض شدن باندهای این جاده را داده اما تاکنون جز اندک تغییرات ؛اقداماتی اساسی در آن صورت نگرفته است .

حوادث رانندگی و تلفات جاده ای دراین محور به قدری زیاد است که در بین مردم و مسئولان این جاده به جاده مرگ معروف شده است و روزانه خانواده های زیادی را سیاه پوش عزیزانشان می کند.

نداشتن شانه راه در بخش های بیابانی،وجود اختلاف ارتفاع جاده با حاشیه در برخی مسیرها ، کم عرض بودن وفاقد حفاظ جاده ای، نبود سامانه روشنایی، فرسودگی آسفالت جاده ها و در بسیاری از مکان ها خاکی بودن و سنگلاخی بودن محور، فقدان پل ها و آبنماهای استاندارد از جمله علل حوادث رانندگی در شرق هرمزگان است که شرایط کنونی جاده های پایتخت مکران این منطقه را به منطقه ای دور افتاده و صعب العبور تبدیل  کرده است.

تعداد حوادث جاده ای و کشته شدگان این محور در ماههای اخیر بیانگر این واقعیت است که مسئولان استانی و مقامات کشوری علاوه بر اینکه نتوانسته اند زمینه توسعه سواحل مکران را رقم بزنند بلکه در آماده سازی زیرساخت ها هم ضعیف عمل کرده اند.

استمداد نماینده هرمزگان از روحانی بی جواب است

سال گذشته سید مصطفی ذوالقدر، نماینده کهنه کار و صبور هرمزگانی در مجلس با بیان این که دولت در زمینه توسعه سواحل مکران برنامه‌های ویژه‌ای دارد،اظهار کرد: توسعه راه‌های شرق استان هرمزگان و دو بانده سازی محور بندرعباس تا جاسک و از جاسک تا چابهار در توسعه سواحل مکران تأثیر ویژه‌ای خواهد داشت.

ذوالقدر عنوان کرد: در مجلس شورای اسلامی به وزیر راه و شهرسازی درباره اهمیت راه‌های شرق استان هرمزگان و محرومیت این منطقه در مقایسه با متوسط کشوری صحبت کردم که قرار شد تا دولت به موازات سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه سواحل مکران، نگاه ویژه‌ای نیز به راه‌های این منطقه داشته باشد و این مشکلات را با معاون اول رئیس جمهور نیز مطرح کرده‌ام و قول داده‌اند که در این زمینه اعتبارات تقویت شود.

وی گفت: راه عامل اصلی تقویت اقتصاد و معیشت مردم شرق استان هرمزگان نیز هست و اگر راه‌های بین شهری و روستایی شرق استان سر و سامانی مناسب بگیرد، امکان عرضه سریع‌تر تولیدات کشاورزی به بازار نیز فراهم می‌شود.

نماینده مردم میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد در خانه ملت تأکید کرد: تا به نتیجه رساندن وضعیت راه‌های استان به شرایطی مناسب، پیگیری‌های خود را ادامه خواهم داد و در این زمینه از رئیس جمهور نیز استمداد می‌طلبم که فکری به حال راه‌های شرق استان و راه‌های روستایی شود.

ذوالقدر تصریح کرد: اگر راه‌های شرق استان به وضعیت مطلوبی برسند، سرعت سرمایه‌گذاری در این منطقه نیز افزایش می‌یابد.

وضعیت اسفناک جاده های شرق هرمزگان با ویژگی های همچون غیر استاندارد بودن، عرض کم، خاکی و غیرقابل تردد بودن قریب به اتفاق محورها حوادث جبران ناپذیری را رقم زده داد ساکنان منطقه را در آورده اما به دلیل کوهستانی بودن مناطق و دوری از مرکز استان نوای محرومیت ها به گوش مسئولان بالا نشین استان نمی رسد.

بحران جادهای شرق هرمزگان برای چندمین بار داد ذوالقدررا در آورد تا نماینده میناب و دخترش سیده‌فاطمه ذوالقدر ، نماینده تهران در تذکری کتبی به وزیر راه وشهرسازی خواستا رسیدگی به وضعیت جاده های میناب، رودان، جاسک، سیریک، بشاگرد و لیردف به طور کلی شرق استان در حیطه جاده های روستایی و منطقه ای شوند.

علی ای حال وضعیت کنونی شرق هرمزگان و تکرار حوادث خونین رانندگی کاسه صبر مردم منطقه را لبریز کرده لذا می طلبد با تدبیری ویژه دولت یازدهم که مدعای تحقق وعدهایش در همان دوره بود در استانه دولت جدید نسبت به حل مشکلات مردم گام بردارد.

منبع:هرمز

ارسال نظرات