گزارش «بسیج» از اوضاع آشفته شیلات و نظارت بر آبزی پروری- 17

وقتی اتحادیه جدید ماهیان موجب انشقاق صنعت آبزی پروری می شود

یکی از مشکلات آبزی پروری ایجاد اتحادیه جدید است که موجب انشقاق خواهد شد.
کد خبر: ۸۹۴۵۰۹۱
|
۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۳

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج: اشاره: شیلات و حوزه نظارت بر پرورش آبزیان کشور یکی از ارگان هایی  است که با غذای مردم و به طور مستقیم  با جان انسان ها سر و کار دارد، تولید آبزی پروری و به خصوص ماهی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛اما ظاهرا  کسی با نحوه فعالیت شیلات کشور کاری نداشته که چطور طی سالیان اخیر عمل کرده است.عدم کنترل های سازمان های بالادستی موجب شده تا سازوکار قدرت، در این بخش کشور حرف اول را بزند و تنها افراد خاصی از رانت های اطلاعاتی و یا منافع مالی در این حوزه بهره مند شوند.خبرگزاری بسیج، قصد دارد با جستجوی اندکی در این حوزه از ساز و کار و قراردادهای نامناسب در حوزه نظارت و پرورش آبزیان و سازمان شیلات کشور وقایعی را آشکار کند تا شاید غذای مردم، و جان آنها کمتر فدای منافع و سود افرادی خاص شود.

 اتحادیه جدید موجب انشقاق صنعت آبزی پروری می شود

گزارش بسیج حاکی از آن است که یکی از مشکلات آبزی پروری کشور، ایجاد اتحادیه جدیدی است که موجب انشقاق خواهد شد. چنانچه پیش‌بینی ها بر این اصل استوار است که باید در تصمیم گیری ها به صورت واحد عمل کرد اما در مرحله اجرا می توان از قوا و ظرفیت های مختلف استفاده نمود. لذا باید شورای تصمیم گیری آبزی پروری از میان اعضای اتحادیه ماهیان سردابی و یا در آینده از اتحادیه جدید انتخاب شوند. امروز اما آبزی پروری نیاز به تصمیم گیری واحد دارد نقشه و هدف تشکیل شورای سیاست گذاری نیز استفاده از نخبگان و ظرفیت های این حوزه برای رشد و پویایی این صنعت بوده نه آنکه توسط یک هیئت مدیره یک یا پنج نفره، تمامی تصمیمات اعمال شود. چنانچه منطقی هم نیست که یک هیئت مدیره ۵ نفره برای اعضای ۸۰۰ نفری خود تصمیم گیری کنند چراکه به طور معمول وقتی نمی ماند که بتواند چنین کاری را انجام دهد.

گزارش ما حاکی است که این هیئت مدیره نیز برای تصمیمات و برنامه‌های خود فضای مناسبی را در نظر نگرفته است.چنانچه  بر همین اساس اتحادیه سراسری ماهیان سردابی از سال ۱۳۹۱ تبدیل به یک دفتر کوچک و تنها یک شماره موبایل می شود یعنی این اتحادیه بزرگ  با یک شماره موبایل شناخته می‌شود و اگر عضوی مشکلی برایش پیش بیاید و بخواهد با آن ارتباط  بگیرد باید با یک شخص تماس حاصل نماید. از سوی دیگر نیز انحصار در اعضای هیئت مدیره،  اتحادیه ماهیان سردابی یک مشکل قابل تکراری است  که اگر قانونگذار برای آن چاره ای نیاندیشد در حوزه‌های دیگر نیز این اتفاق تکرار خواهد شد.

ارسال نظرات