هماهنگی دستگاه های اجرایی لازمه توسعه سواحل مکران است

سواحل مکران، بخشی توانمند و مملو از فرصت های ناب سرمایه گذاری است که مدت ها به فراموشی سپرده شده بود اما در سال های اخیر تلاش شده است تا با احیاء دوباره این منطقه از فرصت های بکر آن در رونق گردشگری و توسعه صادرات بهره گیری شود.  
کد خبر: ۸۹۴۵۳۵۱
|
۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ به نقل از  کیش پرس، احمد الله یاری مدیر برنامه ریزی دبیرخانه ستاد توسعه سواحل مکران در حاشیه نهمین  نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه هماهنگ سازی دستگاه های اجرایی از اهم مواردی است که باید در توسعه سواحل مکران به کار گرفته شود اظهار کرد: عدم هماهنگی میان دستگاه های اجرایی از جمله موانعی است که در مسیر توسعه قرار دارد.

وی به تشکیل ستاد توسعه سواحل مکران در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: در اولین همایش فرصت های سرمایه گذاری که سال گذشته در سواحل مکران برگزار شد توانستیم با برگزاری ۹ پانل تخصصی برنامه های توسعه منطقه را به شرکت های حاضر در همایش معرفی کنیم.

الله یاری در رابطه با موانع اصلی عدم توسعه سواحل مکران را مشکلات زیرساختی در این منطقه عنوان کرد و افزود: این مناطق با مشکلات زیرساختی چون بهداشت، جاده، آب و برق و موارد دیگری مانند آن است که برای جذب سرمایه گذار باید ابتدا این مشکلات و معضلات به صورت کامل رفع شود زیرا سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی بدون مطالعه و بررسی وارد سرمایه گذاری در منطقه نخواهند شد و مشکلات زیرساختی که ضروریت های اولیه حضور در منطقه است می تواند آنان را از سرمایه گذاری منصرف سازد.

وی با تاکید بر اینکه طرح ها و بسته های سرمایه گذاری در این منطقه به صورت منطقه ای و ملی آماده ارائه است افزود: گردشگری، شیلات و کشاورزی از بخش هایی است که با معیشت مردم گره خورده وجامعه محلی از آن منتفع می شوند و طرح های توسعه پایانه صادرات نفت، احداث صنایع وابسته به انرژی در جاسک و چابهار نیز از پروژه های ملی محسوب می شوند.

این مسئول در ستاد توسعه سواحل مکران با اشاره به اینکه بسیاری از موانع سرمایه گذاری در این منطقه متاثر از موانع کشور است افزود: علاوه بر مشکلات توسعه نیافتگی سواحل مکران در بخش زیرساخت که حضور سرمایه گذاران به این منطقه را با مشکل مواجه کرده است برخی مشکلات سرمایه گذاری در سطح ملی نیز مزید بر علت شده است.

وی با بیان اینکه با برخی شرکت های خارجی مذاکراتی صورت گرفته و آن ها بر سودآور بودن طرح های ارائه شده اقرار دارند اما همچنان مشکلات و موانع حضور آنان را سخت کرده است.

الله یاری همچنین بر اهمیت حفاظت از محیط زیست در سواحل مکران اشاره و تاکید کرد: در توسعه این سواحل موارد زیست محیطی به صورت کامل مورد مطالعات دقیق قرار گرفته است و به دستگاه های ذیربط جهت اطلاع رسانی به سرمایه گذاران ابلاغ می شود تا سرمایه گذاران با آگاهی کامل از محدودیت های موجود بدون هر گونه آسیب به محیط فعالیت های خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: در هنگام برنامه ریزی های توسعه سواحل برای نخستین بار در کشور یکی از اعضاء اصلی ستاد از سازمان محیط زیست در طرح ریزی و پهنه بندی منطقه حضور داشته و در این ستاد مقرر شد تا هر صنعت برای آغاز فعالیت باید مجوزهای زیست محیطی را علاوه بر دیگر مجوزهای مورد نیاز دریافت کند.

مدیربرنامه ریزی دبیرخانه ستاد توسعه سواحل مکران با تاکید بر اینکه مکران با وجود پتانسیل ها و ظرفیت های فراوان برای سرمایه گذاری و ارزآوری سال های طولانی حتی در میان مسئولان و نخبگان جامعه ناشناخته باقی مانده بود عنوان کرد: با استفاده از پتانسیل ها و توانمندی های سواحل مکران با توجه به اینکه این سواحل مسیر طولانی داشته و در استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان گسترده شده است می توان رونق اقتصادی، ارزآوری و توسعه برای منطقه و کشور را در آن متصور بود.

وی معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری منطقه در راستای آگاه سازی سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی را از مهمترین اصول اساسی در جذب آنان دانست و افزود: تبلیغات به شکل های مختلف بخصوص با حضور در نمایشگاه ها و همایش های داخلی و خارجی از جمله مواردی است که می تواند در جذب سرمایه گذاران و توسعه منطقه کمک کند.

الله یاری حضور اولین ها در سرمایه گذاری را از علل موفقیت دانست و اظهار کرد: کسانی که به عنوان اولین صنعت و اولین سرمایه گذار در هر بخش وارد منطقه شده و سرمایه گذاری می کنند بی تردید برندگان سرمایه گذاری در این منطقه خواهند بود زیرا با توجه به بکر بودن منطقه اولین بودن یک ویژگی و امتیاز خواهد بود.

وی ادامه داد: شرکت های سرمایه گذاری خارجی که هم اکنون در منطقه حضور دارند و از ابتدا با توسعه همراه و همگام بوده اند امروز برنده سرمایه گذاری هستند و بسیاری از پروژه ها به آنان واگذار می شود.

این مقام مسئول در ستاد توسعه سواحل مکران با بیان اینکه شرکت های ایرانی اغلب برای گرفتن امتیاز از مناطق مختلف وارد عرصه سرمایه گذاری می شوند تصریح کرد: آن ها به دنبال سرمایه گذاری واقعی نیستند در حالیکه سرمایه گذاران خارجی با مطالعه و بررسی دقیق و کارشناسانه وارد شده منطقه را برای سرمایه گذاری واکاوی کرده و در نهایت سرمایه گذاری می کنند و همواره نیز از سرمایه گذاری های خود سود برده اند زیرا آن ها فرصت ها را درک کرده و از آن ها به خوبی بهره می برند.

سواحل مکران در جنوب‌شرق ایران و در یک منطقه نسبتاً بکر و کم‌جمعیت قرار دارد. با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و جاذبه‌های فرهنگی و انسانی و وجود انواع فرصت‌های گردشگری ازجمله جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی و نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، هند، افغانستان و پاکستان و همین‌طور برخوداری از منطقه آزاد تجاری‌صنعتی چابهار، این سواحل می‌تواند با مدیریت و برنامه‌ریزی علمی به قطب گردشگری مهمی در سطح منطقه تبدیل شود و یکی از محورهای مهم گردشگری کشور باشد.

ارسال نظرات