اختلاف شدید اردوغان و بن سلمان

اسلام معتدل ساخته غرب است و به تو تعلق ندارد/ در بحران میانمار تنها ما بودیم و ایران

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اصلاحات انجام شده در عربستان، طرح "اسلام مدرن میانه‌رو" را اقدامی از سوی غرب دانسته و آن را تضعیف کننده دین اسلام دانست.
کد خبر: ۸۹۴۶۵۰۵
|
۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
 
 
 

 به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت"  به نقل از  ایسنا، ماه گذشته میلادی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با دستوراتی که داد "اسلام میانه‌رو" را در عربستان که مهد دین اسلام ترویج داد و نشان داد به دنبال پیاده کردن آن است. این کشور پادشاهی حوزه خلیج فارس در حال حاضر نسخه وهابی یا سلفی را از اسلام دارد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی که جمعه شب در جمع اعضای سازمان همکاری اسلامی عنوان شد با اشاره به سخنان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که عنوان کرده بود قصد بازگشت به اسلام معتدل را داریم گفت: یک موضوع را دوباره نبش قبر کردند؛ اسلام معتدل. کلمه اسلام معتدل را غرب اختراع کرده و کسی که این کلمه را به کار برده فکر می‌کند به او مرتبط است اما به تو متعلق نیست.

وی ادامه داد: اسلام معتدل و غیر معتدل نیست؛ اسلام تک است و کسی نمی‌تواند برای تنوع در آن ورود کند. تو از اسلام میانه حرف می‌زنی در حالی‌که اجازه نمی‌دهی یک زن رانندگی کند. آیا این در اسلام معنا دارد؟ خیر. می‌گویند که بعد از این اجازه خواهند داد؛ تا به حال چنین چیزی نبوده است. چنین فهمی(از اسلام) شدنی نیست.

رئیس جمهوری ترکیه با پاسخ به مساله‌ای در مورد اسلام میانه‌رو گفت: شخصی این مفهوم را چندین سال قبل در نشست‌های پارلمان اروپا مطرح کرده است. آنها می‌گویند ما باید به اسلام میانه‌رو بازگردیم اما آنها به زنان حق رانندگی نمی‌دهند. آیا این چیزی است که در اسلام وجود دارد. به نظرم آنها باید این حق را به زنان بدهند زمانی که به اسلام میانه رو باز می‌گردند.

رجب طیب اردوغان همچنین یک سری از اقدامات تایید شده از جانب اتحادیه اروپا را در مورد ممنوعیت روبنده که در سال‌های اخیر ارائه شده است، به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را تبعیض علیه زنان مسلمان دانسته و ادامه داد: روسری چیزی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت تدریجی منع شد. آنها حالا تلاش می‌کنند تا این پوشش برای زنان مسلمان را از میان ببرند تا زنان مسلمان را از زندگی اجتماعی دور کنند. ممنوعیت چنین پوششی برای زنان مسلمان در کشورهایشان همانند یک ویروس در حال گسترش است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه با اشاره به بحران میانمار اظهار داشت: آیا در جهان اسلام صدایی از این موضوع به گوش می‌رسد؟ خیر. صدها هزار نفر کشته می‌شوند، برادران مسلمان کشته می‌شوند و برای کسی اهمیتی ندارد. در سازمان ملل موضوع میانمار را مطرح کردیم و تنها ما بودیم و ایران. به عنوان نخست وزیر نیز تنها بنگلادش حضور داشت. آیا چنین موضوعی به این اندازه ساده گرفته می‌شود؟ اگر هیچکس هم نیاید، ما آنچه را در توان داشته باشیم انجام خواهیم داد.

رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: آنهایی که به ما درس حقوق بشر می‌دهند، خودشان قوانین پایه حقوق بشری را در کشورهایشان رعایت نمی‌کند.

 

 

ارسال نظرات