با آنچه نمی شد ،شد:

مربای گلبرگ زعفران، ارمغان نو بانوان بهابادی در سایه حمایت بسیج

کد خبر: ۸۹۴۷۰۷۵
|
۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از بهاباد، زعفران محصولی ارزشمند و پرمصرف است که در شهرستان بهاباد یزد به وفور کشت می شود. اما تا کنون از گلبرگ های این محصول استفاده ای نمی شد. تا اینکه یکی از بانوان بهابادی به این فکر افتاد که می توان از گلبرگ های زعفران هم برای تهیه مربایی خوش طعم استفاده کرد.
محبوبه محمدی، متولد سال 60 و دارای مدرک فوق دیپلم حسابداری حدود هشت سال است که یک شرکت تعاونی را با برخی دوستان و همشهریان به ثبت رسانده و در این شرکت محصولات سنتی نظیر تولید مربا، ترشی، آبلیمو، آبغوره و فرآورده های لبنی تولید می کند.
مسئول آموزش کارگاه تولید مربای گل زعفران با بیان اینکه مردم بهاباد در زمان برداشت تارهای قرمز (مادگی) را از گل ها جدا می کنند و گلبرگ های زعفران را دور می ریزند یا در تهیه کود برای گیاهان استفاده می کنند، اظهار کرد: همین امر باعث شد به فکر این افتادم که چه کار کنم تا این گلبرگ ها از بین نرود.
وی افزود: با توجه به خواصی نظیر سازگاری با مزاج گرم، نشاط آوری و خون سازی به فکر این افتادیم که این گل ها را فرآوری کنیم به همین منظور چند بار به صورت آزمایشی مربای زعفران درست کردیم تا ببینیم اگر مورد پسند مصرف کنندگان است به سراغ تولید انبوه برویم.
محمدی با بیان اینکه در این راه چندین بار شکست خوردیم، گفت: مرباها اوایل کیفیت خوبی نداشت ولی دفعات چهارم و پنجم که کیفیت محصول بهتر شد تصمیم گرفتیم این محصول تجاری کنیم و برای استفاده عموم تولید کنیم.
وی حمایت بسیج سازندگی را در تهیه مربای زعفران را قابل تقدیر دانست و اذعان کرد: در حال حاضر تولید مان خیلی زیاد نبوده ولی قرار است در سال آینده با حمایت بسیج تولید مربای زعفران را به تولید انبوه برسانیم.
محمدی بیان داشت: مربای زعفران طعم خوبی هم پیدا کرده است. از آنجا که گل طعم زعفرانی دارد، شربت زعفران هم به آن اضافه می کنیم که طعم خیلی خوبی به مربا می دهد.
وی در خصوص برگزاری کلاس آموزشی برای تولید مربای گل زعفران، بیان کرد: تعداد 50 نفر از خواهران بسیجی بهاباد در این کارگاه شرکت کردند و آموزش های لازم را در این زمینه فرا گرفتند.
کارگاه آموزشی تولید مربا از گلبرگ زعفران برای نخستین بار در شهرستان بهاباد با همکاری جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی در حوزه مقاومت خواهران بهاباد برگزار شد.
ارسال نظرات