یک اقتصاددان در گفتگو با «بسیج» تبیین کرد

تفسیر بنگاهداری خوب و بنگاهداری بد بانکی

شیخی گفت: در بنگاهداری بانک ها  دو تعبیر وجود دارد که باید از هم متمایز شود؛یک  تفسیر بنگاهداری خوب و تفسیر دیگربنگاهداری بد است.
کد خبر: ۸۹۴۷۵۰۳
|
۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۱

 مجید شیخی، اقتصاددان برجسته کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج با اشاره به مسأله بنگاهداری بانک ها و مشتقات آن گفت: در بنگاهداری بانک ها  دو تعبیر وجود دارد که باید از هم متمایز شود؛ بر همین اساس یک تعبیر و تفسیر مثبت این موضوع این است که بانک بنگاه ها و شرکت های تولیدی را که روی زمین مانده اند و دچار سوء مدیریت بودند را تحت پوشش بگیرند و با تزریق منابع مالی این شرکت ها را به بالندگی و سوددهی برسانند.

 تفسیر بنگاهداری خوب و بنگاهداری بد بانکی

وی افزود: بدین ترتیب وقتی ارزش سودآوری این بنگاه ها قطعی شد بانک آنها را  با پذیره نویسی در بازار بورس عرضه کنند  تا به بخش خصوصی واگذار شود؛ این بنگاه داری در واقع مشارکت در تولید و واگذار کردن آن به بخش خصوصی است که امری مثبت تلقی می شود و از طرفی این واگذاری دائمی هم نخواهد بود.لذا این بنگاه داری یعنی مشارکت در تولید که باید بانک ها به سمت آن حرکت کنند.

این اقتصاددان برجسته با اشاره به نوع دیگر بنگاهداری بانک ها گفت: اما تفسیر بد بنگاهداری بانک این است که آنها به جای آنکه کار اصلی مشارکت در تولید را انجام دهند برای همیشه منابعشان را به صورت خواسته یا ناخواسته در فعالیت هایی که سازو کار نظام بانکی نیست منحرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر منابع را به صورت ترجیحی در بنگاه هایی که متعلق به وابستگان و یا منصوبین دولت است، بیاورند، این کار خلاف صنعت بانک داری است و بانک ها را از هدف اصلیشان یعنی تجمیع سپرده های مردم، منابع مالی و پولی کشور برای تزریق به تولید داخل دور می کند.

ارسال نظرات