گزارش/

الگوبرداری از فرهنگ غربی زمینه ساز پوشش نامتعارف مردان

این روزها جوانان با الگو قرار دادن شخصیت های غربی و تقلید کورکورانه از آنان پوششی را برای خود انتخاب کرده اند که حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی هم تایید نمی شود و پوشیدن آن فقط در گروه های منحرف رواج دارد.
کد خبر: ۸۹۴۷۹۲۲
|
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ همیشه از چگونگی پوشش مردم هر جامعه به عنوان یک چالش یاد می شود به گونه ای که یکی از مسائل مهم قرن اخیر نیز تغییر پوشش در مردان و زنان است.

نحوه پوشش اقشار مختلف مردم از دیرباز مورد توجه بوده و این موضوع در کشور های متمدن باستان بیشتر به چشم می خورد حتی قبل از ورود اسلام نیز برای مردم یکتا پرست ایران پوشش و چارچوبی تنظیم شده بود و هیچ زنی بدون پارچه بلندی در نقش چادر و هیچ مردی با لباس آستین کوتاه یا یقه باز دیده نمی شد و این فرهنگ نیاکانمان در نقوش به جا مانده از آن دوران قابل مشاهده است و به ما نشان می دهد که حفظ حیا و عفت ما ریشه در تمدن کهن ما دارد و شایان ذکر است که در ایران باستان زنان طبقه اشراف و دهقان از حجاب بیشتری برخوردار بودند به طوری که برای بیرون آمدن از خانه  بر تخت روان که پوشیده شده بود سوار می شدند و در آثار به جامانده از زنان هخامنش مشاهده شده که زنان با چادر براسب سوار می شدند و کشف ابزار ریسندگی در بهشهر نشانگر توجه ویژه ایرانیان به نحوه پوشش است.

با شکوفا شدن نهال اسلام در دل و جان مردم ما توجه به این گوهر ناب در مردم با بصیرت ایران بیشتر شد.

حفظ پوشش در دین ما به زنان به این علت بیشتر توصیه شده که آنان کانون گرما بخش خانواده اند و با پاک نگه داشتن دامان خود که در گرو حفظ عفت آنان است می توانند فرزندان سالمی پرورش دهند اما نباید از این مسئله غافل شد که در دیدگاه قرآن کریم مرد هم منبع غیرت و حافظ خانواده است و به عنوان یک مرد مسلمان از او نیز انتظار می رود که خود را از زشتی ها و پلیدی ها دور نگه دارد و با پوشش مخالف عرف موجب تحریک و جلب توجه زنان نامحرم و پهن شدن بساط فساد در جامعه نشوند.

این روزها جوانان با الگو قرار دادن شخصیت های معروف غرب و تقلید کورکورانه از آنان پوششی را برای خود انتخاب کرده اند که حتی در کشورهای غربی هم تایید نمی شوند و پوشیدن آن فقط در گروه های منحرف رواج دارد و یکی از موضوعات چالش برانگیز پوشش نامناسب زنان و مردان است که هر روز شکل ورنگ تازه ای به خود می گیرد و روح انسان ها را تخریب می کند.

پوشش مناسب یکی از عوامل تامین کننده امنیت روانی و اخلاقی جامعه است؛ استفاده از شلوارک و لباس هایی که تار و پود آنها برداشته شده توسط مردان نیز خود زمینه ساز پیدایش فرهنگ های مغایر ارزش های اسلامی و از هم پاشیدن خانواده ها می شود.

مردان امروزه نه تنها از پوشش مناسبی برخوردار نیستند بلکه به تغییر ظاهر مردانه خود نیزاقدام می کنند به طوری که در پیرایشگاه های مردانه همچون آرایشگاه های زنانه از لوازم آرایشی مدرن و بروز استفاده می کنند که خود مایه تاسف است .

زمان آن رسیده که اندکی به وضع پوشش جوانانمان توجه کنیم و از خود بپرسیم اصلی ترین دلیل انحراف آنان چیست؟ آیا بهتر نبود مسئولان با برنامه ریزی مناسب به ارائه الگوهای دینی و شخصیت های والای اسلامی می پرداختند تا میدان برای تاختن الگوهای نامعتارف غربی در کشور های اسلامی خالی نشود؟

سیدعلی جلیلیان، فروشنده لباس مردانه و دانشجو رشته صنایع در گفت وگو با خبرنگارهرمز با اشاره به اینکه اکثر جوانان به پوشش های غیرمتعارفی که برخلاف عرف جامعه است روی آوردند، اظهار کرد: یکی از دلایلی که باعث تغییر پوشش مردان است الگو گرفتن از فرهنگ و مدل های غربی است.

فروشنده لباس مردانه افزود: در گذشته مردم لباس های سالم را بعد از پاره شدن دور می انداختند اما امروزه مردان به دنبال لباس های تار وپود برداشته هستند به طوری که اگر به بوتیک فروش لباس مردانه مراجعه کنند و فروشنده شلوار سالم  در اختیار آن ها قرار دهد از فروشنده می خواهند قسمت هایی از شلوار را پاره کنند و در اختیار آن ها قرار دهد.

جلیلیان با تاکید براینکه باید تفاوت هایی بین پوشش مردان و زنان وجود داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه بعضی از مردان برای جلب توجه بیشتر از لوازم آرایشی و لباس های زنانه استفاده می کنند.

وی درادامه گفت: اکثرمردان بدون در نظر گرفتن اینکه این لباس یا کفش مختص خانم ها است اقدام به  پوشیدن آن می کنند.

این جوان دانشجو با اشاره به اینکه کمبود های اجتماعی وخانوادگی یکی از علل گرایش جوانان به پوشش نامتعارف است، گفت: گاهی افرادی به بوتیک پوشاک مردانه مراجعه می کنند که دچار فقر مالی هستند اما با این تفکر که با لباس هایی که متفاوت از دیگران است می توانند خودنمایی کند تمام درآمد خود را صرف خرید لباس می کند.

جلیلیان یادآور شد: از گذشته تا کنون مردم جهان نگاه ویژه به مردان ایرانی داشته اند اما امروزه پوشش نامتعارفی که در حال گسترش است شان مردان ایرانی را زیر سوال می برد.

وی گفت: ماهواره و کاتالوگ های کشورهای اروپایی باعث شده تا اکثر جوانان به دنبال مدل های فشن و به روز باشند که طراحی ۹۵ درصد لباس های مردانه مغایر با فرهنگ اصیل ایرانی است.

فروشنده لباس مردانه با اشاره به اینکه طراحان لباس در داخل کشور نقش اساسی در نهادینه کردن پوشش متناسب با فرهنگ اسلامی داشته باشند،تصریح کرد: طراحان لباس باید تلاش کنند طرح هایی را ارائه کنند که برای جوانان جذاب باشد.

جلیلیان افزود: یکی از مواردی که جایگاه اجتماعی مردان وشخصیت آن ها را به نمایش می گذارد پوشش است زیرا پوشش هر فردی نشان دهنده درک و سطح سواد فرد می باشد وباید در نظر گرفت که لباس های نامناسبی که بعضی از مردان می پوشند نه تنها جذاب نیست بلکه باعث می شود مردم به آن ها با تمسخر نگاه کنند.

وی بیان کرد: اکثر جوانان اطلاعات کافی در مورد لباسی که خریداری می کنند ندارند و فقط به زیبایی  وبه روز بودن آن توجه می کنند و لباس هایی را می پوشند که حتی نمی دانند معنی کلماتی که بر روی آن حک شده چیست.

دانشجو صنایع با اشاره به اینکه راهکار اصلی تغییر پوشش نامناسب مردان فرهنگ سازی و تولید لباس هایی است که برای جوانان جذاب است، خاطر نشان کرد: موضوع قابل تامل این است که افراد برجسته اروپایی از پوشش متعارف در سطح تفکر خود استفاده می کنند اما پوشش امروز مردان جامعه ما مغایر با فرهنگ ،تفکر وارزش های دینی و اخلاقی جامعه است.

ارسال نظرات