برگزاری همایش علمی سازمان بسیج جهاد کشاورزی شهرستان بافت

همایش علمی با محموریت موضوع باغات گردو (تغذیه، باغبانی،آفات، بیماریها و فراوری محصول) در بافت برگزار شد

جناب سرهنگ عابدین عسکر پور برگزاری این همایش را کمک به برطرف کردن آفات و بیماریها و حرکت به سمت کشت های نوین ومکانیزه با بهره وری مناسب از آب و تغذیه مناسب باغات دانست.
کد خبر: ۸۹۴۸۲۳۵
|
۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان :در ابتدای این جلسه سرهنگ عابدین عسکر پور مسوول بسیج مهندسین سپاه ثارلله استان کرمان با اشاره به این همایش علمی در شهرستان گردو خیز بافت گفت: سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی سپاه ثارلله استان کرمان و کانون بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان بافت با هدف ارتقاء سطح دانش و بهره وری باغات گردوی شهرستان بافت با دعوت از باغداران گردوی شهرستان صورت گرفت.

وی انگیزه از برگزاری این همایش را کمک به برطرف کردن آفات و بیماریها و حرکت به سمت کشتهای نوین و مکانیزه با بهره وری مناسب از آب و تغذیه مناسب باغات دانست.

در این همایش دکتر وحدتی رییس قطب گردوی ایران بیان کرد: میانگین تولید گردو در ایران در هر هکتار حداکثر ۱تن است که انهم در سرمای بهاره ۶۰درصدش خراب می شود و لی در دنیا در هر هکتار ۳الی ۴تن است که در حال افزایش به ۱۰تن است، امروز در دنیا از روشهای نوین و تکنولوزی روز استفاده می شود، دیگر روشهای سنتی در حال منسوخ شدن استو

وی افزود: علت وجود کرم خراط در باغات کشت غیر اصولی درختان گردو است فاصله نزدیک کشت و ندادن آب در پاییزیکی از دلایل است نباید فاصله درختان کمتر از ۷ متر باشد. درختان باید حرص شوند و شاخه هایی که کرم خراط دارند باید بریده شوند و حتما بعد سوزانده شوند تا کرم پروانه ای از درون شاخه ها پرواز نکند و به درختان دیگر سرایت ننماید.

استاد تمام دانشگاه تهران در ادامه ابراز داشت: برای پیشگیری از بیماری شیره سیاه در گردو باید روشن غرقابی در آب دادن تعطیل شود و از سم و رنگ مس استفاده شود؛ هم چنین باید درختان حتما کود پتاسیم استفاده شود تا ثمر دهی درختان بیشتر شود.

وی افزود: مشکل اساسی درختان گردو در ایران ۳دلیل است که مهمترین ان سرمای بهاره و پاییزه درختان است و خشکی و کرم خراط است که باروشهای نوین و اصولی رفع می شوند.

امروز کشورهایی که در دنیا اقتصاد برشکسته ای دارند در حال سرمایه گذاری روی کشت باغات گردو هستندچرا که اقتصاد را شکوفا می کند،حرص درختان، استفاده از کود و سم پاشی و کشت درختان نوین و مقاوم به سرما در مناطق و آب دهی مناسب در تمام فصول و مهمتر رعایت فاصله طولی برای کشت باغات گردو و اقتصاد باغبانان بهترین دروشهای داشتن گردوی سالم است.

شهرستان بافت با داشتن ۷۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گردو دومین تولید کننده گردو و اولین سطح زیر کشت گردو در کشور را دارد که اگر روشهای نوین جایگزین سنتی شود اینده بسیار خوبی را در تولید گردو دارد.

در پایان کاشناسان و استاد راهکارهای مبارزه با آفات گردو را به باغبانان ارائه نمودندو از باغات مناطق شهرستان دیدن نمودند

ارسال نظرات