عضو کمیسیون کشاورزی :

صلاح نیست آقای روحانی در سفر پاریس یک طرفه تعهداتی را بپذیرد

به صلاح نیست که آقای روحانی در سفر پاریس و در اجلاس تغییر اقلیم یک طرفه تعهداتی را بپذیرد استفاده از زیرساخت‌هایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند‌، اجتناب ناپذیر است .
کد خبر: ۸۹۵۶۳۴۸
|
۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰


به گزارش خبرگزاری بسیج، علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی  درباره عدم ارائه سند تعهدات موافقت‌نامه پاریس توسط سازمان محیط زیست به مجلس گفت: پس از اینکه ما از خانم ابتکار ریاست سابق سازمان محیط زیست درخواست سند پیوست تعهدات ایران را کردیم، ایشان مدعی شدند که پیوستی وجود ندارد و از سوی دولت نیز تاکنون پیگیری لارم برای ارائه این سند به مجلس صورت نگرفته‌ است.

وی افزود: تصور بنده این است که دولت چون نظرات اعضای کمیسیون را می‌دانسته  و می‌داند که این موافقت‌نامه و تعهدات آن، در کمیسیون رای نمی‌آورد به همین دلیل این موضوع را هم پیگیری نکردند چراکه توانایی توجیه مجلس را ندارند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر ایجاد محدودیت‌ برای سوخت‌های فسیلی بر اقتصاد کشور که موافقتنامه پاریس به دنبال آن است، گفت: ایران از کشورهایی است که در حال توسعه محسوب می شود که اولین اتکای آن منابع ملی موجود داخلی است که عمدتا سوخت‌های فسیلی هستند.

وی ادامه داد: برای طی کردن مراحل توسعه استفاده از زیرساخت‌هایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند‌، اجتناب ناپذیر است. کشورهای توسعه یافته همین مسیر را طی کرده‌اند و این موافقت‌نامه را برای حفظ شرایط موجود یا عدم توسعه برخی کشورها در دستور کارشان قرار داده‌اند. اما ما با پذیرش تعهدات در ابتدای توسعه کشور خودمان را از این مزیت اقتصادی محروم می کنیم که یک نوع خود تحریمی است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره سهم ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای گفت: سهم ایران بسیار کمتر از کشورهای توسعه یافته است. درحالی‌که با پذیرش این موافقت‌نامه تعهداتی را مشابه آنها می‌پذیریم.

وی درباره رفتار سایر کشورهای صاحب منابع سوخت فسیلی برای صیانت از توسعه اقتصادی کشورشان گفت:  آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای صاحب منابع سوخت فسیلی که میزان بالایی از گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کند، از موافقت نامه خارج شده است. روسیه نیز پذیرش آن را تا 2019 به تعویق انداخته است. برخی از کشورهای دیگر نیز تعهداتی را پذیرفته‌اند که غیرقابل اندازه گیری است. همه این‌ها نشان دهنده این است که کشورهای حاضر در این موافقت‌نامه به منافع ملی خود را بر کره زمین ترجیح داده‌اند و ماهم باید مسائل مربوط به اقتصادی را لحاظ کنیم.

ابراهیمی با تاکید بر لزوم تدبیر بیشتر در مسیر پذیرش موافقت‌نامه با توجه به دعوت اخیر ریاست جمهورفرانسه برای شرکت روحانی در اجلاس تغییراقلیم «یک زمین» در پاریس گفت: آنها تلاش خودشان را می کنند که این موافقت‌نامه اجرا شود. اگر آقای روحانی هم در ادامه امضایی که آقای ظریف زده، بخواهد تعهداتی را بپذیرد باید به مجلس ارائه شود. براساس قانون اساسی هر نوع تعهد بین المللی باید مصوب مجلس شود. به صلاح نیست که آقای روحانی در سفرپاریس یک طرفه تعهداتی را بپذیرد و پیش از اینکه رئیس‌جمهور قولی بدهد یا امضایی کند، باید مجلس نیز آن را تایید کند.

ارسال نظرات