تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان در کمسیون مشترک / زمینه اشتغال 400 معلول مازندران در 6 ماهه اول سال فراهم شد

رئیس سازمان بهزیستی گفت:لایحه حمایت از حقوق معلولان در کمیسیون مشترک تصویب شد و هفته آینده به مجلس می‌رود.
کد خبر: ۸۹۵۷۷۹۰
|
۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور امروز ۱۲ آذر ماه در مراسم روز جهانی معلولان در سالن سید رسول حسینی ساری با بیان اینکه لایحه حمایت از حقوق معلولان در کمیسیون مشترک تصویب شد و هفته آینده به مجلس می‌رود، گفت: امیدواریم توسط نمایندگان مجلس به سرعت مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: مازندران همچنین پیشرو در کاهش معلولیت‌ها بوده و در زمینه توسعه مرکز توانبخشی روزانه، توسعه مراقبت در منزل و توانبخشی مبتنی بر جامعه در دستور کار این سازمان قرار دارد.

محسنی گفت: تلاش داریم توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری را آغاز کنیم که مازندران جز استان‌های پایلوت در این زمینه است و همه معلولان از تجهیزات برخوردار می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت فراگیر برای تحقق جامعه پایدار و پذیرا برای همه است تا بتوانیم اجرایی و عملیاتی کنیم.

محسنی با بیان اینکه مازندران از استان‌هایی است که از تسهیلات بیشتری در زمینه اشتغال برخوردار است، گفت: زمینه اشتغال برای ۴۰۰ نفر از معلولان در ۶ ماهه نخست امسال فراهم شد.

وی افزود: برای مناسب سازی اصول اولیه لایحه‌ای جهت تشویق و ایجاد انگیزه دستگاه‌های اجرایی تدارک دیده شد که در جشنواره شهید رجایی با مناسب سازی فضا از امتیاز برخوردار خواهند بود که در سال ۹۷ بیشتر شرایط آن فراهم می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: مازندران از جمله استان‌های موفق در زمینه پیشگری از معلولیت‌ها است که توانست ۸۰ درصد کودکان زیر یک سال را در زمینه شنوایی سنجی و ۸۵ درصد کودکان سه تا پنج سال را غربالگری بینایی صورت دهد.
محسنی افزود: برای ساخت مسکن خانواده‌های دو معلول و بیشتر، ۳۰ میلون تومان تسهیلات بلاعوض با کمک بنیاد مسکن، خیران و بهزیستی پرداخت می‌شود.

محمد اسلامی استاندار مازندران نیز در این همایش گفت: دولت به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش معلولیت ها، غربالگری مناسب را در دستور کار قرار داد که اقدامات مهم دولت در این زمینه خدمت به همه آحاد جامعه است.

وی افزود: جهت افزایش مهارت‌های زندگی و افزایش ضریب میل به زندگی معلولان برنامه‌ها باید به موقع اجرا شود.
اسلامی با اشاره به اهمیت مناسب سازی معابر برای معلولان، گفت: به شهرداری‌های استان ابلاغ شد که در ساخت و ساز‌ها تسهیل رفت وآمد معلولان توجه ویژه داشته باشند.

استاندار مازندران افزود: ۱۲ آذر فرصتی است تا معلولان حضوری فعال و موثر در جامعه داشته باشند و به خودباوری و شکوفایی دست یابند.

سید سعید آرام مدیرکل بهزیستی مازندران نیز در این همایش گفت: همزمان با حضور رئیس سازمان بهزیستی، امروز ۵۰ واحد مسکونی تحویل مددجویان مازندران می‌شود و ۱۲۸ مسکن روستایی و ۱۳۵ شهری نیز آماده تحویل است.

آرام گفت: اجباری‌شدن غربالگری ژنتیک و سه برابر شدن مستمری مددجویان از اقدامات خوب دولت جهت حمایت از معلولان بوده و در توزیع وسایل کمک توانبخشی نیز هیچ معلولی در نوبت نیست.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه طرح خانه دار شدن خانواده‌های دارای بیش از ۲ معلول از ابتدای سال ۹۴ مطرح شد، افزود: تاکنون ۱۲۸ خانوار روستایی و ۱۳۵ خانواده شهری شناسایی شدند که از این تعداد ۷۹ واحد روستایی و ۴۰ واحد شهری ساخته و به این خانواده‌ها واگذار شد.

آرام گفت: بخشی از این واحد‌ها مربوط به مسکن مهر و بخشی دیگر بصورت خودمالکی بود که ۷۰ درصد طرح ساخت آن‌ها انجام شد.

وی از رونمایی سه طرح امروز ۱۲ آذر خبر داد و افزود: طرح سامانه ملی کاهش طلاق با همراهی سازمان بهزیستی و قوه قضائیه، طرح سامانه اقامتی برای معتادان حاضر در کمپ و افتتاح مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست از آخرین اقدامات سازمان بهزیستی مازندران است.

۱۰۶ مرکز خدمات رسانی در استان مازندران وجود دارد که ۶۱ مرکز آن روزانه، ۲۴ مرکز شبانه و باقی مرکز ویزیت در منازل هستند.
مازندران بیش از ۵۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی دارد که معلولین جسمی و حرکتی ۴۵ درصد این جامعه را تشکیل میدهند.

لازم به ذکر است: در این مراسم از ۱۹ معلول که حائز رتبه برتر در میادین ورزشی و علمی و همچنین دستگاه‌های برتر در زمینه مناسب سازی فضای عمومی برای معلولان قدردانی شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها