معاون معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان:

امسال 4 پروژه از محل اعتبارت ملی عملیاتی خواهند شد

امسال 4 پروژه از محل اعتبارت ملی عملیاتی خواهند شد که در ابهر حوزه سد کینه ورس 2.5 میلیارد تومان برای جلوگردی از پرشدن و افزایش عمر مفید سد، 2.5 میلیارد تومان در خراسانلو ابهر و مابقی در قیدار و زنجان نمونه پروژه ها می باشد.
کد خبر: ۸۹۵۸۷۳۱
|
۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه با همکاری شرکت آب منطقه‌ای پروژه‌های شاخص با اعتبار 2 میلیارد و 200 میلیون تومان مصوب شده از محل فصل آب در زمینه تامین آب شرب شهر زنجان به عنوان منطقه بحرانی را در دستور کار قرار داده ایم، گفت: این پروژه تحت عنوان عملیات آبخوانداری در منطقه "ذاکر" با هدف پرآب کردن چاه‌های آب شرب که بخش اعظمی از آب زنجان از آن محل تامین می شود اجرایی خواهد شد.

سیدجمال موسوی  با اشاره به کم آبی حاکم افزود: برای جلوگیری از افت سطح آب های زیرزمینی و بروز سیلاب باید اجرای پروژه های آبخیزداری را در دستور کار قرار دهیم.

وی نگاه دولت و مسئولین استانی به پروژه‌های آبخیزداری را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: سال قبل اعتبارات مصوب شده استانی این بخش 760 میلیون تومان بود و در حال حاضر 6.6 میلیارد تومان اعتبار به بخش آبخیزداری مصوب شده است.

موسوی با اشاره به اعتبارات ملی مصوب شده به بخش آبخیزداری استان تصریح کرد: اعتبارت ملی از 3 میلیارد و 200 میلیون تومان در سال 95 به 6.5 میلیارد تومان در سال 96 رسیده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای عملیاتی کردن پروژه‌های کارشناسی شده ادامه داد: امسال 4 پروژه از محل اعتبارت ملی عملیاتی خواهند شد که در ابهر حوزه سد کینه ورس 2.5 میلیارد تومان برای جلوگردی از پرشدن و افزایش عمر مفید سد، 2.5 میلیارد تومان در خراسانلو ابهر و مابقی در قیدار و زنجان نمونه پروژه ها می باشد. البته با توجه به اعتبارات استانی هم در تمامی شهرستان ها یک یا دو پروژه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در مورد وضعیت اعتبارات مصوب و تخصیص یافته این بخش در سال 95 نیز عنوان کرد: معمولا هر ساله عمده اعتبارات اواخر تابستان یا اوایل پاییز تخصیص می یابد که اجرای پروژه‌های آبخیزداری با توجه به وضعیت آب و هوایی امکان پذیر نیست و عملیاتی شدن پروژه‌ها به بهار سال بعد می‌انجامد و تا شهریور ماه همان سال ادامه می‌یابد. خوشبختانه اجرای پروژه‌های عمرانی بخش آبخیزداری سال 95 به پایان رسیده و در حال حاضر در مرحله انتخاب پیمانکار برای اجرای پروژه های سال 96 در این ماه هستیم.

وی با بیان اینکه عمده پروژه‌های آبخواند اری و آبخیزداری در مناطق دارای پهنه‌های سیل خیز اجرایی خواهد شد، ابراز کرد: در مناطق بالادست و میان بند عملیات آبخیزداری را در دستور کار قرار داده ایم تا از سیلاب و فرسایش جلوگیری کنیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، ابهر را از جمله مناطق بحرانی در رابطه با مشکل کم آبی عنوان کرد و گفت: اجرای پروژه های آبخیزداری بسته به وضعیت آب و هوایی این منطقه جزو اولویت هاست.

وی با بیان اینکه طارم و به ویژه ماهنشان و ایجرود جزو مناطق سیل خیز است، خاطرنشان کرد: به منظور بهره‌برداری اصولی از آبهای زیر قشری و با هدف اجرای پروژه احداث سدهای زیرزمینی 12 منطقه در استان شناسایی شده که عملیات بررسی و تحقیق بر روی یک مورد آن واقع در منطقه ایجرود به طور کامل به پایان رسیده است.

وی با بیان "اعتبارات نسبت به سال قبل مطلوب و نسبت به دهه های 60 و 70 بسیار ناچبز است" افزود: اعتبارات ملی این بخش نسبت به سال قبل 2 برابر و اعتبارات استانی 6 برابر شده است، البته این اعتبارات تحت عنوان "اعتبارات مصوب شده" می‌باشد که طبق روال هر ساله متاسفانه 20 تا 40 درصد آن تخصیص می‌یابد.

موسوی با بیان اینکه معتقدیم مدیریت جامع آبخیز حوزه آرپاچای و مشارکت مردم با ایجاد انگیزه اقتصادی در بین بهره برداران در راستای بهبود وضعیت منابع طبیعی و جلوگیری از فرسایش تاثیرگذار است به کشت گونه های مثمر و مقاوم در اراضی هدف اجرای این طرح‌ها اشاره کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه با همکاری شرکت آب منطقه ای زنجان پروژه های شاخص 2 میلیارد و 200 میلیون تومان مصوب شده از محل فصل آب در زمینه تامین آب شرب شهر زنجان به عنوان منطقه بحرانی را در دستور کار قرار داده ایم، افزود: این پروژه تحت عنوان عملیات آبخواندا ری در منطقه ذاکر از طریق چاه های آب شرب که بخش اعظمی از آب زنجان از آن محل تامین می شود اجرایی خواهد شد. این مهم در راستای مقابله با کاهش آورد سد تهم و افت شدید سطح آب زیرزمینی با هدف برطرف کردن مشکلات کمبود آب در شهر زنجان عملیاتی می‌گردد.

موسوی ادامه داد: سال قبل 1 میلیارد و 800 میلیون آب منطقه ای از محل اعتبارات فصل آب تصویب شد که بالای 50 درصد آن رقم برای اجرای پروژه های آبخواند اری در دستور کار قرار گرفت.

 

 

ارسال نظرات