سرما18 میلیارد تومان به بخش کشاورزی رودان خسارت زد

مدیر جهاد کشاورزی رودان گفت: کاهش دمای هوا، برودت و سرمای شدید چند روز اخیر 18میلیارد تومان به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرد.
کد خبر: ۸۹۵۹۶۴۵
|
۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان ؛ عباس مویدی  افزود: محصولات خسارت دیده درسطح 700هکتارشامل بادمجان ، لوبیا سبز، فلفل وگوجه فرنگی است.


وی خاطر نشان کرد:همچنین سرمازدگی به دو هزار و 500 هکتار از باغ های مرکبات این شهرستان نیز7 میلیارد تومان خسارت وارد کرد.


شهرستان رودان قطب مهم کشاورزی هرمزگان، یکی از مناطق عمده تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل است که در زمینه تامین نیازهای کشور در بخش تولید محصولات کشاورزی بویژه سبزی و صیفی، نقش مهم و بسزایی را ایفا می کند.


با توجه به شرایط ناپایدار جوی، کشت خارج از فصل در فصل های پاییز و زمستان در این شهرستان فعالیتی توام با ریسک و مخاطره بالا است، از اینرو کشاورزی منطقه، نیازمند توجه و حمایت بیشتری از سوی دولت است.


اعطای تسهیلات کم بهره و کمک های بلاعوض جهت انتقال کشاورزی از فضای باز به فضای بسته و توسعه چتر حمایتی بیمه محصولات کشاورزی از جمله موارد مهم و ضروری برای کاهش مشکلات و نارسایی های فراروی بخش کشاورزی و کمک به رشد و توسعه پایدار است که باید بطور جدی از سوی دولت، مورد توجه قرار بگیرد.


کارشناس هواشناسی هرمزگان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا' اظهار داشت: سامانه پرفشار سرد شمالی شنبه شب یازدهم آذر ماه وارد استان شد و تا دوشنبه شب سیزدهم آذر ماه در منطقه فعال بود.


سجاد قهرمانی ناپایداری شرایط جوی، وزش باد شدید، وقوع پدیده گرد و خاک و کاهش محسوس دمای هوا در مناطق شرقی را از جمله اثرات ورود و فعالیت این سامانه در هرمزگان برشمرد.


وی با بیان اینکه مردم شهرستان رودان طی این روزها کاهش محسوس دمای هوا را تجربه کرده اند، افزود: با خروج این سامانه که شنبه شب وارد استان شده بود، دمای هوا به طرز محسوسی کاهش یافت.


قهرمانی کمینه و بیشینه دمای هوای رودان در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را به ترتیب (20 و 29)، (20 و 26)، (16 و 22)، (15 و 23)، (9 و 24)، (8 و 26) و (11 و 24) درجه سانتیگراد اعلام کرد.


رودان یکی از قطب های مهم کشاورزی هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است و 80 درصد از جمعیت این شهرستان به طور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.


هم اکنون 43 هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی می باشد که از این میزان 31 هزار هکتار به محصولات باغی و 12 هزار هکتار به محصولات زراعی اختصاص دارد و بیش از 70 درصد از اراضی و سطح زیر کشت منطقه به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می باشد.


شهرستان رودان با بیش از 124 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است. 

منبع:ایرنا

ارسال نظرات