یادداشت/ مجتبی شجاعی

رئیس جمهور آمریکا خواهان آرامش و صلح در منطقه خاورمیانه نیست

اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تنها یک موضوع را نشان می‌دهد و آن اینکه وی خواهان آرامش و صلح در منطقه خاورمیانه نیست
کد خبر: ۸۹۶۰۴۰۲
|
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از زاهدان، فتنه تفرقه که از سال‌ها و شاید قرن‌ها پیش، در جهان اسلام پاشیده شده با رسوخ تفکرات سطحی و انحرافی و نفوذ افراط گرایی و تروریسم در جهان اسلام، جنگ‌های فرقه‌ای و بی تفاوتی حکام و سران کشور‌های اسلامی کم کم به ثمر نشسته است.

بی شک سالهاست، فلسطین مسئله اول جهان اسلام است چرا که قبله اول مسلمانان در آن جا قرار دارد و از نظر دینی و اعتقادی از اهمیت خاصی برخوردار است.

بیش از ۶۰ سال است که رژیم صهیونیستی با تهدید و قتل و ترور از هیچ سرزمین ساخته اند و ملت فلسطین در این پروسه مظلوم واقع شده اند.
فاجعه فلسطین از روز اوّل تاکنون، ترکیبى از کشتار و ترور و ویرانگرى و غصب و تعرض به مقدسات اسلامى بوده است.

علاوه بر این نیز اهمیت قدس فلسطینی در آن است که پیروان سه دین ابراهیمی آن را شهر مقدس خود می‌دانند و از اهمیت خاصی نزد مسلمانان و همچنین ادیان الهی دیگر برخودار است.

به رسمیت شناختن بیت المقدس بعنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارتخانه آمریکا به این شهر در قالب یک حرکت نمادین، از شعار‌های مهم دونالد ترامپ در کارزار انتخابی بود که بالاخره تحت شرایطی خاص در اقدامی غیر منتظره توسط ترامپ رسما اعلام گردید.

رژیم صهیونیستی همواره با اقداماتی نظیر انتقال مراکز دولتی به بیت‌المقدس و تلاش برای معرفی این شهر به عنوان پایتخت کشور جعلی اسرائیل سعی در تصاحب کامل آن دارد، اما تا کنون به جز چند کشور که در بیت‌المقدس کنسول‌گری دارند و اغلب، نام آن را دفتر نمایندگی خود در بیت‌المقدس و مناطق فلسطینی می‌نامند، هیچ سفارت خانه‌ای در این شهر وجود نداشته است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با دریافت ۲۰ میلیون دلار از لابی صهیونیستی فعال در دوران مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، قول اعلام قدس به پایتختی اسراییل را پس از ورود به کاخ سفید به آن‌ها داده بود و هم اکنون به این وعده خود عمل کرده است.

اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تنها یک موضوع را نشان می‌دهد و آن اینکه وی خواهان آرامش و صلح در منطقه خاورمیانه نیست.

ترامپ سفارتخانه آمریکا را از تل آویو اشغالی به قدس اشغالی منتقل می‌کند تا تیر خلاص را نه به پیشانی فرآیند جعلی صلح و بلکه به پیشانی متحدان خود از بین حکام عرب و بخصوص در مصر و عربستان وارد کند این دو کشوری که به گفته رسانه‌های اسرائیلی و بخصوص کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل قبل از اعلام تصمیم ترامپ آن را تایید کردند.

انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل، اعلان جنگ علیه جهان اسلام است.

حالا باید دید که این رویای نشدنی آمریکایی صهیونیستی به وقوع می‌پیوندد یا این فتنه آمریکایی مثل جنگ عراق، سوریه، افغانستان و ناآرامی‌‎های عربستان که به کودتا شبیه است، شکست می‌خورد.

به نظر میرسد اتحاد سه گانه بین رژیم اشغالگر قدس، آمریکا و برخی حکام عرب بر این مبنا شکل گرفته که تل‌آویو تمام ظرفیت خود در واشنگتن و در سطح جهان را برای مقابله با حضور و نقش و نفوذ ایران در منطقه به‌کار خواهد گرفت و متقابلا برخی حکام عرب نیز اقداماتی خواهد کرد که قطعا حاکمان معامله گر مسلمان هزینه این تقابل را خواهند پرداخت، و تلاش خواهند نمود موضوع فلسطین را به نفع تل‌آویو حل نموده و با به رسمیت شناختن موجودیت کشوری به‌نام اسرائیل از سوی اعراب متحد تل‌آویو خواهد ماند و رفیق نیمه‌راه نخواهد شد.

از سویی پس از قطعی شدن شکست مزدوران داعشی، ماجرای استقلال کردستان عراق طرحی برای تجزیه کامل این کشور و کاشتن یک اسرائیل کوچک در بیخ گوش ایران بود، استعفای حریری طرحی برای شورش داخلی وحذف حزب‌الله لبنان بود، قیام علی عبدالله صالح علیه حوثی‌ها طرحی برای فروپاشی حکومت حوثی‌ها در یمن بود و بالاخره تشدید حملات مستمر هوایی تل‌آویو به سوریه نیز درجهت متزلزل کردن روند ختم بحران سوریه و بازسازی مجدد گروه‌های تروریستی است و همه این‌ها بخشی از طرح‌های منطقه‌ای ائتلاف مذکور برای انفعال جمهوری اسلامی ایران بود که البته به لطف خداوند برنامه‌های آن‌ها با شکست روبه‌رو شده است هرچند این روند ادامه دارد و طرح‌های متعددی از سوی این کشور‌ها همچنان در دستور کار قرار دارد.

واکنش جهان اسلام به ماجرای اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا، تعیین‌کننده‌ترین تأثیر را نه‌تن‌ها در سرنوشت فلسطین، منطقه خاورمیانه، جهان عرب و جهان اسلام خواهد داشت، بلکه تکلیف اجرای سایر طرح‌های ائتلاف ضد‌ایرانی را نیز مشخص خواهد کرد.

در مجموع تصمیم اخیر ترامپ را باید ناشی از ماهیت آمریکا در ایجاد بحران در منطقه دانست تا از این طریق امنیت رژیم صهیونیستی را تضمین کند. البته
باید به این نکته نیز اشاره کرد که آمریکا امروزه در منطقه دارای نقشی کم رنگ در مسایل مختلف است و این عرض اندام بیشتر ناشی از ضعف واشنگتن در مقابل تحولات چند وقت اخیر همچون شکست داعش، تحولات یمن، سوریه و عراق است.

در حال حاضر اتحادیه عرب به سازمان بی‌هدف و فلج تبدیل شده است و سازمان همکاری‌های اسلامی هم به دلیل نفوذ عربستان تاثیر خود را از دست داده است و کاملا طبیعی است که قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا پذیرفته شود، واکنش‌های کشور‌های عربی چندان موثر نخواهد بود. در حقیقت می‌توان گفت که ضعف کشور‌های عربی عامل این تصمیم دونالد ترامپ است.

وجود بحران در یمن، سوریه و دخالت عربستان در منطقه، همچنین رویکرد کشور‌های حوزه خلیج فارس مانند عربستان، بحرین و امارات برای برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی کاملا بر تصمیمات دونالد ترامپ اثرگذار بوده‌است.

قمار خطرناک و اقدام اخیر ترامپ در مساله قدس شریف ضمن اینکه در کوتاه مدت باعث خشم مسلمانان گردیده است و احساسات انان را جریحه دار نموده است و باعث خروش خیابانی ملت‌های مسلمان گردیده و حتی اعتراض اروپایی‌ها را نیز به دنبال داشته است در دراز مدت گروه‌های القاعده و داعش را در جذب شمار زیادی از اعضا موفق میکند و میتواند به احیای این دو گروه و تشدید تروریسم نیز کمک کند و از هر هر جهت که بررسی میکنیم آتش فوق کشنده و مخرب است.

مطمئنا نیاز امروز امت اسلامی و حاکمیت مسلمان وحدت در کلام و عمل و همصدایی با مقاومت در برابر زور و ظلم مستکبران عالم است که با نصرت الهی وعده خداوند در نابودی کفار محقق و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند: در ۲۵ سال آینده اثری از رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل باقی نماند.

یادداشت: مجتبی شجاعی
ارسال نظرات