کشت ذرت راهکاری برای توسعه کشاورزی و دامداری

ذرت از محصولاتی استکشت ذرت راهکاری برای توسعه کشاورزی و دامداری که همیشه نیاز به وارد کردن آن از کشور‌های خارجی وجود داشته و با توجه به مساعد بودن خاک کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در حوزه‌های گرمسیری برای کاشت این محصول، می‌توان با فراهم کردن آب کافی و تسهیلات برای زمین و کشاورزان استان واردات ذرت کشور را به نسبت زیادی کاهش داد.
کد خبر: ۸۹۶۳۵۱۸
|
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲
کاشت این محصول زحمت و هزینه‌های زیادی برای کشاورز به همراه دارد، اما با این وجود، کشاورزان با همت و پشتکار خود سعی در بهبود کیفیت محصول و بالا بردن میزان آن دارند که در صورت کمک به کشاورزان برای مکانیزه کردن زمین‌ها و اعطای تسهیلات می‌توانیم شاهد موفقیت بیشتر آن‌ها باشیم.
جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: امسال ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت ذرت رفته که ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار به صورت دانه‌ای و ۵۰۰ هکتار نیز به صورت علوفه‌ای برداشت میشود.
جعفر گوهرگانی با بیان اینکه متوسط تولید ذرت دانه‌ای در هر هکتار ۸ تن است افزود: در برخی مناطق به دلیل کار‌های ترویجی و استفاده از آبیاری نواری کشاورزان تا ۱۲ تن در هکتار نیز ذرت برداشت می‌کنند.
وی بیان کرد: پیش بینی میشود امسال ۲۰ هزار تن ذرت دانه‌ای و ۲۵ هزار تن ذرت علوفه در استان برداشت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه امسال به دلیل کم بارشی سطح زیر کشت ذرت در استان کاهش یافت گفت: با وجود کاهش سطح کشت شاهد افزایش تولید بودیم.
گوهرگانی افزود: کار برداشت ذرت علوفه‌ای به پایان رسیده، اما برداشت ذرت دانه‌ای تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان نیز گفت: ذرت از محصولات استراتژیکی است که خرید آن تضمینی است.
عسکری اضافه کرد: ۵ مرکز خرید در استان ذرت تولیدی کشاورزان را خریداری می‌کنند.
کشاورزان مناطق گچساران، باشت، چرام و کهگیلویه که از مهمترین مناطق کشت ذرت در استان هستند، متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوند و در این بین شهرستان‌های گچساران و باشت بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده اند به گونه‌ای که امسال بیش از ۲ هزار هکتار از مزارع شهرستان‌های گچساران و باشت زیر کشت ذرت دانه‌ای رفته است.
لاهوتی رئیس شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد هم گفت:۹۳ درصد از مزارع زیر کشت ذرت کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان‌های گچساران و باشت قرار دارد.
یکی از کشاورزانی که هر ساله اقدام به کشت ذرت می‌کند در این خصوص می‌گوید: کشت ذرت، زحمت و پشتکار زیادی می‌طلبد، ما بعد از برداشت گندم شروع به شخم و آماده کردن زمین می‌کنیم که تا اواخر تیر ماه ادامه دارد.
وی افزود: پس از کشت، بلافاصله باید زمین را آبیاری کنیم که از اواخر تیرماه کار ما در زمین به طور جدی آغاز و تا اوایل آذرماه ادامه پیدا می‌کند.
این کشاورز ادامه داد: در طول این مدت که حدود پنج ماه طول می‌کشد؛ متحمل سختی‌ها و هزینه‌های زیادی می‌شویم که شامل هزینه قرارداد آب، هزینه شخم زمین، تهیه سوخت برای موتور‌های آب، سموم و کود شیمیایی است.
یکی دیگر از کشاورزان گچسارانی می‌گوید: کاشت ذرت یکی از پر زحمت‌ترین کار‌های کشاورزی است، زیرا باید مدت زیادی را در گرما و شرجی طاقت فرسا در زمین کار کنیم که این امر بسیار سخت و مستلزم صبر زیادی است.
وی می‌گوید: با وجود اینکه جز استان‌های تولید کننده ذرت هستیم، اما متاسفانه هیچگونه کارخانه‌ای در این منطق وجود ندارد که از محصول ذرت استفاده کند و سبب اشتغال زایی برای مردم شود این در حالی است که مردم زیادی از روستا‌ها به اجبار و برای پیدا کردن کار‌هایی با حقوق ناچیز در حال مهاجرت به استان‌های همجوار هستند.
وی می‌گوید: مهاجرت روستائیان بعد از بالا رفتن مخارج کشاورزی افزایش چشمگیری داشته، زیرا کار کشاورزی دیگر جوابگوی مخارج آن‌ها نیست.
دیگر کشاورز ذرت کار نیز می‌گوید: با وجود افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی مانند بذر، کود و سم، قیمت ذرت دانه‌ای کاهش محسوسی داشته که با این وضعیت همه کشاورزان منطقه متضرر خواهند شد.
یکی دیگر از کشاورزان نیز می‌گوید: قیمت برخی اجناس مورد نیاز کشاورز نسبت به سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است، اما قیمت ذرت دانه‌ای تفاوت چندانی نداشته است.
وی گفت: تنها راه درآمد ۷۰ درصد از کشاورزان فقط کشت پائیزه و بهاره است تا بتوانند مخارج زندگیشان را کسب کنند، مسئولان باید توجه بیشتری به این قشر داشته باشند.
رئیس شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: تاکنون پنج هزار تن محصول ذرت در شهرستان‌های گچساران و باشت خریداری شده است.
وی افزود: یک هزار و ۳۶۰ تن از این مقدار در شهرستان باشت و بقیه در مناطق لیشتر و امامزاده جعفر (ع) گچساران خریداری شده است.
به گفته لاهوتی چهار هزار تن ذرت برای مصرف خوراک دام ذخیره و بقیه در بورس عرضه می‌شود.
وی ابراز داشت: پیش بینی می‌شود امسال ۱۲ هزار تن ذرت از کشاورزان شهرستان‌های گچساران و باشت خریداری شود.
رئیس شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: با همکاری پنج شرکت ذرت خشک کنی کار خرید تضمینی این محصول به قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار و ۱۰۰ ریال در کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌شود.
ارسال نظرات