گفتگوی با پژوهشگر برتر استان سمنان؛

عدم حمایت مالی دولت و دانشگاه از پژوهشگران/ مهم‌ترین زمینه فعالیت ام هوافضا است

پژوهشگر برتر استان سمنان با ابراز گلایه از عدم حمایت مالی دولت و دانشگاه‌ها از پژوهشگران گفت: بیشترین سختی پیش روی پژوهشگران کشور امکانات و منابع مالی است و متاسفانه هیچ حمایتی از سوی دولت و دانشگاه‌ها در این خصوص نمی‌شود.
کد خبر: ۸۹۶۳۵۵۹
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز ۲۵ آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام روز پژوهش نام‌گذاری شد.
وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز از سال ۱۳۷۹ چهارمین هفته آذر ماه را به نام هفته پژوهش نام‌گذاری کرد و از سال ۱۳۸۴ این نام به «هفته پژوهش و فناوری» تغییر یافت. ارج نهادن به مقام شامخ پژوهشگران و تجلیل از پژوهشگران برتر، شناسایی و طرح مشکلات و چالش‌های پیش روی و ارتقاء سطح پژوهش و فناوری در کشور از جمله اهداف این اقدام بود.
در این راستا هر سال مراسم هفته پژوهش با مشارکت بیشتر دستگاه‌های اجرایی کشور برگزار می‌شود. تقدیر از مقالات برتر، تقدیر از پژوهشگران نمونه، تقدیر از مدیر تحقیق نمونه، تقدیر از پروژه‌های برتر و انتشار کارنامه پژوهشی در هر سال از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته است.
به همین مناسبت با یکی از پژوهشگران برتر استان سمنان در سال گذشته به گفتگو نشست که ماحصل آن در ذیل آمده است:
لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.
محمد محمدیون هستم و در سال ۵۶ در شاهرود متولد شدم و با برادرم حمید دو قلو هستیم.
در خصوص سوابق تحصیلی خود صحبت کنید.
در دوره دبیرستان همراه با برادرم در رشته ریاضی و فیزیک تحصیل کردیم و به درس فیزیک علاقه زیادی داشتیم بعد از شرکت در کنکور به دلیل علاقه مندیمان به رشته مکانیک و هم اینکه آن زمان رشته مکانیک خیلی در بورس بود این رشته را برای ادامه تحصیل دانشگاهی انتخاب کردیم.
مقطع کارشناسی من در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و برادرم در دانشگاه صنعتی امیر کبیر پذیرفته و در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شدیم، در مقطع کارشناسی ارشد من در دانشگاه امیرکبیر تهران و برادرم در دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته جزو پذیرفته شدگان بودیم و ادامه تحصیل دادیم، اما در مقطع دکترا هر دو نفرمان در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کردیم و هم اکنون نیز از نظر درجه علمی دانشیار دانشگاه هستم.
چه فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی انجام داده اید؟
محاسبه شار حرارتی ودمای نقطه سکون کروی با اثرات گاز داغتدوین کد محاسباتی به منظور تحلیل مسائل انتقال حرارت گذرای چند لایه در حالت‌های دوبعدی ومتقارن محوری، تدوین کد محاسباتی به منظور تحلیل مسائل غیر خطی انتقال حرارت گذرا در حالت یک بعدیآنالیز عددی هدایت حرارتی مواد فداشونده زغالی کربن- کربن و غیر زغالی کربن- فنلیک با در نظر گرفتن اثرات واکنش‌های شیمیایی، انتقال جرم وانتقال حرارت به سطح، محاسبه خواص پشت شاک قائم با استفاده از داده‌های تراژکتوری و با اعمال اثرات گاز داغ در جریان‌های ماورای صوتحل تشابهی جابجایی آزاد سیال نیو تنی و غیر نیوتنی در مجاورت صفحه قائم و افقی، حل مسائل انتقال حرارت معکوس در سیستم­های چند لایه در حالت متقارن محوری و به زبان عامیانه‌تر من و برادرم در زمینه سیالات و انتقال، نانو سیالات، حل تشابهی و دقیق معادلات حاکم بر سیال، انتقال حرارت معکوس، جریانات غیرنیوتنی مثل جریان خون و جریان داخل رگ ها، مبدل‌های حرارتی و جریان‌های ماورای صوت کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی انجام داده ایم.
کاربرد عینی فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی شما در چه زمینه‌هایی است؟
کاربرد‌ها متنوع است به عنوان مثال جریانات هایپرسونیک، جریان‌های ماورای صوت، سپر‌های حرارتی، عایق‌های فداشنونده و انتقال حرارت معکوس در ماهواره ها، فضاپیما‌ها و موشک‌ها کاربرد دارد، البته انتقال حرارت معکوس در قسمت‌های بایومکانیکی نیز کاربردی است و مبدل‌های حرارتی هم بیشتر کاربردش در نیروگاه‌ها و صنایع نفت و گاز است.
فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی را از چه زمانی آغاز کردید و چند مقاله علمی چاپ شده دارید؟
به همراه برادرم فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی را از مقطع فوق لیسانس آغاز کردیم، اما در مقطع دکترا با پشتکار و تلاش بیشتری دنبال شد.
۱۷ مقاله چاپ شده در ISI، ده مقاله چاپ شده در ژورنال‌های خارجی، ۶ مقاله علمی پژوهشی و ۳۴ مقاله کنفرانسی حاصل تلاش‌های تحقیقاتی و پژوهشی ام است که در مجلات و ژورنال‌های معتبر خارجی و داخلی به چاپ رسیده است.
در خصوص سوابق کاری و تدریس خود نیز توضیحاتی را بیان بفرمایید.
یک سال در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کارشناس تست آلایندگی خودرو، یک سال کارشناس مکانیک صنایع هوایی قدس و دو سال کارشناس آیرودینامیک صنایع شهید همت- صنعت شهید موحد از سوابق کاری و ۱۴ سال تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، ۲ ترم تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، ۲ ترم تدریس در دانشگاه بجنورد و ۱۰ ترم تدریس در دانشگاه پیام نور نیز جزو سوابق تدریس دانشگاهی بنده است.
چه توصیه‌ای به پژوهشگران جوان دارید؟
همیشه یک موضوع را برای تحقیق و پژوهش انتخاب کنند و از این شاخه به آن شاخه نپرند، موضوعی را که به آن علاقه‌مند هستند انتخاب و پژوهش و تحقیقات خود در آن زمینه را به پایان رسانده و بعد سراغ موضوع دیگری روند.
چه سختی‌هایی بر سر راه پژوهش وجود دارد؟
سختی که بسیار است، اما بیشتر سختی‌ها در خصوص نحوه امکانات و منابع مالی است. من و برادرم در دانشگاه آزاد کار پژوهشی انجام می‌دهیم، اما امکانات زیادی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد حتی با اینکه من سال گذشته به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شدم، اما دانشگاه آزاد شاهرود گرنت پژوهشی (هزینه‌ای که دانشگاه برای انجام کار‌های پژوهشی در اختیار اساتید می‌گذارد) به من نداد. الان هم که در حال تحقیق و پژوهش در زمینه انرژی‌های خورشیدی و سایر انرژی‌های نو هستیم هیچ کمکی از سوی دانشگاه به ما نشده و تمام دستگاه‌هایی را که ساختیم یا تهیه کردیم با هزینه خود و دانشجویان تهیه کردیم.
کدام یک از طرح‌های شما تجاری سازی شده یا در زمینه صنایع مختلف استفاده کاربردی دارد؟
مهم‌ترین طرح‌های ما طرح‌هایی بود که در زمینه هوافضا بود. طرح‌های پژوهشی که در زمینه انتقال حرارت داشتیم و کد‌هایی که در این خصوص نوشته و آماده کردیم در صنایع تحقیقات موشکی شهید همت استفاده می‌شود و چندی پیش یکی از دوستان مان که مدیر یکی از بخش‌های هوا فضا در این مجموعه است می‌گفت که هنوز دمای نوک ماهواره بر‌ها را با کد‌هایی که شما نوشتید محاسبیم می‌کنیم.

گفت و گو: فاطمه غریب- نسل شاهوار
ارسال نظرات