بحران بی آبی در گلستان جنوب؛

بحران بی آبی در روستای ۶۰۰ نفره/ راهپیمایی دوکیلومتری اهالی روستای ملاحسنی برای تامین آب شرب

آب آشامیدنی اهالی روستای ملاحسنی میناب بعد از چهار ماه بلاتکلیفی وصل مجدد شد اما معضل کمبود آب همچنان به قوت خود باقی است و مردم این روستا با مشکلات عدیده ای دست ونجه نرم می کنند.  
کد خبر: ۸۹۶۳۶۸۴
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، شهرستان میناب بعنوان دومین شهر استان هرمزگان و تامین کننده آب آشامیدنی استان علی‌رغم بهره‌مندی از نعمت سد استقلال و خودکفا بودن آب، در زمینه صنعت، کشاورزی و آب آشامیدنی به دلیل عدم کار کارشناسی با وجود قرار گرفتن در کنار دریای عمان و خلیج فارس، در تامین آب مورد نیاز مردم در بخش‌های مختلف  دچار  است ، به گونه‌ای که در برخی نقاط آن زمزمه جیره‌بندی آب شرب به گوش می‌رسد.

حفر چاه‌های متعدد و استخراج بی‌رویه آب و انتقال آن به بندرعباس و دیگر شهرها یکی از مهمترین عوامل دخیل در نابودی طبیعت و محیط‌زیست میناب است، باوجود اینکه برخی مسئولان وعده های راه اندازی آب شیرینکن در استان داند ولی تا کنون خبری از وعده های داده شده نیست.

میناب که زمانی به دلیل آب شیرین و فراوان و پرآبی رود آن به اسم “میان‌آب” یا میناب معروف بود، حال به دلیل غارت‌های بی‌امان آب از دشت این شهر و انتقال آن به مرکز استان با مشکل کم آبی مواجه شده به طوری که برخی روستاهای آن در نبود آب با نگرانی زندگی خود را سپری می کنند.

روستای ملاحسنی با جمعیت ۶۰۰ نفره در ۵ کیلومتری شهرستان میناب، روستایی که مردم آن آب آشامیدنی خود را از روستاهای همجوار و بخشی هم از آب چاه کنار کانال آهای آبیاری باغات که بسیار غیر بهداشتی و برای سلامت آنها خطر دارد، تهیه می کنند.

گویا بر اساس اساسنامه سد میناب ، آب استحصالی آن باید صرفا برای کشاورزی و آشامیدن شهر میناب استفاده شود و در صورت مازاد بودن به شهرهای دیگر انتقال شود.

در یک بررسی اجمالی معلوم شد که نبود آب آشامیدنی به قیمت انتقال آن به مرکز استان زندگی مردم روستانشین شهرستان میناب را با مشکل مواجه کرده به طوری که اهالی برای دست یافتن آب  آشامیدنی مورد نیاز خود مجبورند از روستاهای همجوار تامین کنند.

 

اگر آب آشامیدنی روستا برطرف نشود از این روستا می رویم

فاطمه ذاکریان نسب یکی از فرهنگیان ساکن روستای ملاحسنی، ضمن گلایه از وضع موجود گفت: اهالی روستای ما ۴ ماه است که در بلاتکلیفی آب آشامیدنی به سر می برند، در هفته فقط شاید یکی دو ساعات آب داشته باشیم ولی مابقی روزها مجبوریم از روستاهای اطراف آب آشامیدنی خود تهیه کنیم .

وی افزود: چرا باید اهالی یک روستا در نزدیکی ما آب آشامیدنی داشته باشند ولی مردم زحمتکش و قشر کارگر این روستا بعد از آمدن از سر کار آب نداشته باشند که حتی حمام کنند، چرا باید مسئولین وعده های بی عمل به مردم این روستا می دهند.

این شهروند گفت: بعد از بلاتکلیفی ۴ ماهه اهالی این روستا با تلاش بخشدار مرکزی شهرستان بخشی از آب روستا تامین شده ولی باز هم نیاز است تا برای رفع معضل کمبود آب اقدامات اساسی انجام شود.

آب آشامیدنی ۲ کیلومتر دورتر با دبه پلاستیکی حمل می کنیم

عبدالرسول ذاکری یکی دیگر از ساکنین این روستا گفت: با وصل مجدد آب آشامیدنی این روستا باز هم مشکل رفع نشده و فقط تعدادی از اهالی روستا شب ها آب دارند و روزها از نبود آب رنج  می برند.

وی افزود: با رایزنی و هماهنگی های انجام شده با بخشدار مرکزی شهرستان و مکاتبات انجام شده با اداره آب و فاضلاب روستایی تا کنون اقدامی برای رفع مشکل انجام شده ولی نیاز هست تا مسئولین برای رفع این مشکل تدابیر بهتری اتخاذ کنند.

این شهروند ادامه داد: اهالی روستا در نبود آب مجبورند برای استحمام و مصرف مورد نیاز خانواده با دبه های پلاستکی قریب به ۲ کیلومتر دور تر از روستا برای آوردن آب اقدام کنند که این موضوع نگرانی خانواده ها را به همراه داشته است.

یکی دیگر از شهروندان اضافه کرد: نه تنها آب برای استحمام مردم وجود ندارد، بلکه آب آشامیدنی هم نداریم.

وی با تاکید بر اینکه مشکل قعطی آب آشامیدنی این روستا به حدی است که مردم و معتمدان چندین بار معضل را بصورت تلفنی و حضوری به مسوولان اطلاع رسانی کرده اند تا این مشکل تا حدودی برطرف شده ولی نیاز است تا مسئولین توجه ویژه ای به این روستا داشته باشند.

این شهروند تاکید کرد: هر چند برای وصل مجدد آب در روستای ملاحسنی اقدام شده بود اما آبرسانی مناسبی به روستا انجام نشده و مشکل کمبود آب در این روستا همچنان به قوت خود باقی است.

روستای ملاحسنی با جمعیت ۶۰۰ نفر در ۴ کیلومتری میناب قرار دارد.

ارسال نظرات