خبرهای داغ:
رئیس امور موزه‌های آذربایجان‌شرقی خبر داد؛

آغاز عملیات فاز دوم طرح حفاظت و مرمت آثار سایت موزه عصرآهن

رئیس امور موزه‌های آذربایجان‌شرقی از تداوم و عملیاتی شدن طرح حفاظت و مرمت آثار سایت موزه عصرآهن تبریز با تخصیص اعتبارات لازم خبر داد.
کد خبر: ۸۹۶۳۸۹۳
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مهدی بزاز دستفروش اظهار داشت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته فاز بعدی مرمت آثار این سایت موزه با اختصاص اعتبار لازم  پیگیری و اجرا می شود.

رئیس امور موزه های آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت حفاظت از آثار این سایت موزه بیان کرد: در سال 96 پروژه مرمت و استحکام بخشی چهار گور از این مجموعه و اسکلتهای انسانی داخل آنها توسط متخصصین حفاظت و مرمت اشیای تاریخی انجام پذیرفت.

بزاز افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته فاز بعدی مرمت آثار این سایت موزه با اختصاص اعتبار لازم  پیگیری و اجرا می شود که این موضوع در بازدید اخیر کارشناسان اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی – تاریخی مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.

شایان ذکر است محوطه باستانی عصرآهن در شمال شرقی بنای مسجد کبود تبریز قرار دارد . این محوطه باستانی در سال 1376 بصورت اتفاقی و درجریان عملیات خاک برداری جهت احداث مجتمعی تجاری کشف گردید. این محوطه باستانی که در زیر چندین متر  رسوبات و لایه های زمین شناسی قرار گرفته گورستانی متعلق به عصر آهن و هزاره اول قبل از میلاد است در کاوش های انجام شده در این محوطه  گور هایی متعلق به عصر آهن  حاوی اسکلت های انسانی و ظروف سفالی ،اشیاء تزئینی، اشیاء فلزی و استخوانی بدست آمده است.

ظروف سفالی بدست آمده از گورها عمدتا شامل سفالهای خاکستری و سفالهای نخودی رنگ می باشند.نکته حائز اهمیت در این سایت باستانی نحوه تدفین در گورهاست. تمام اسکلت ها بصورت جنینی و با جهت های بدن و صورت متفاوت دفن شده اند. سایت موزه عصر آهن تبریز در تاریخ سی ام اردیبهشت سال 1386 در محل این سایت  باستانی افتتاح  شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها