خبرهای داغ:
مدیر برگزاری یادواره شهدای «کورک» همدان:

نخستین یادواره شهدای تنگه «کورک» در همدان برگزار می‌شود

مدیر برگزاری یادواره شهدای «کورک» همدان از برگزرای نخستین یادواره شهدای «کورک» با حضور سردار گل علی بابایی در همدان خبر داد.
کد خبر: ۸۹۶۳۸۹۶
|
۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰

نخستین یادواره شهدای تنگه «کورک» در همدان برگزار شدبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمود احدیان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن  گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بر ضرورت برگزاری یادواره شهدا تاکید و اظهار کرد: برگزاری یادواره  و زنده نگهداشتن یاد شهداء موجب تداوم و استمرار انقلاب اسلامی می‌شود.

وی با بیان اینکه صلابت و قداست امروز جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان مرهون فداکاری و تلاش‌های رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس است، گفت: رزمندگان در طول این جنگ فرهنگ مقاومت را برای ما رقم زدند که ما باید با استفاده از این فرهنگ و ارزش‌هایی که شهدا ایجاد کردند فرهنگ مقاومت را در جامعه تقویت کنیم.

مدیر برگزاری یادواره شهدای «کورک» همدان با گرامیداشت  فرا رسیدن سالگرد عملیات مطلع الفجر از برگزرای نخستین یادواره شهدای «کورک» در همدان خبر داد و عنوان کرد: این یادوراه شب چهارشنبه در راستای بزرگداشت شهدای عملیات مطلع الفجر با حضور سردار گل علی بابایی از رزمندگان دفاع مقدس در مسجد بنی فاطمه شهرک بهشتی برگزار می‌شود.

وی به تشریح چگونگی انجام عملیات مطلع الفجر اشاره و بیان کرد: این عمليات در تاريخ ۲۰ آذر ۱۳۶۰ با رمز مبارك «يا مهدی ادركنی» در ساعت ۳۰ توسط رزمندگان اسلام در دو محور به مرحله اجرا در آمد.

احدیان  با بیان اینکه عمليات مطلع الفجر از سلسله عمليات‌های دوره آزادسازی به شمار می‌رود، اضافه کرد: این عملیات  در منطقه گيلان غرب و شياكوه و با هدف فراهم سازی مقدمات آزادسازی قصر شیرین و آزادسازی ارتفاعات غرب شهر گيلان، انهدام قوای دشمن و جلوگیری از آرامش نیروهای دشمن در جبهه میانی صورت پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه طی این عملیات ارتفاعات شیاکوه به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و خسارات سنگینی به دشمنان وارد شد، گفت: این عملیات در دو مرحله از 20 آذر در منطقه شیاکو و ارتفاعات چرمیان  تا 27 آذرماه و مرحله دوم آن از 28 آذر ماه به مدت 48 ساعت در تنگه کورک و جنوب سرتتان انجام شد.

مدیر برگزاری یادواره شهدای «کورک» همدان با بیان اینکه عملیات مطلع الفجر یکی از عملیات‌های منحصر به فرد کوهستانی در غرب کشور است، گفت: این یک عملیات حماسی و عاشورایی بود که در مرحله نخست آن یگان‌های سپاه و ارتش در ارتفاعات چرمیان و شیاه کوه وارد عمل شده و ضمن نابود كردن عناصر تأمينی دشمن ارتفاعات چرميان و شياه كوه را آزاد و با پيشروی در دشت گيلان غرب آن  را از زیر آتش توپخانه دشمن نجات دادند که عملیات موفقیت آمیزی بود.

*نقش بی بدیل رزمندگان استان همدان در مرحله دوم عملیات مطلع الفجر 

وی ادامه داد: طی عملیات مطلع الفجر 40هزار  نفر از نیروهای رزمنده سپاه و بسیج به محاصره نیروهای عراقی درآمدند و مرحله دوم عملیات یک عملیات عاشورایی بود که در 27 آذر ماه سال 60 در محور شمالی  در ارتفاعات اطراف تنگ كورك و قاسم‌آباد انجام شد تا تمام امکانات دشمن را از منطقه شیاه کوه به سمت دیگر بکشانند و آن 40 هزار رزمنده که در حصر بودند آزاد شوند.

احدیان با بیان اینکه در قرارگاه عملیاتی مطلع الفجر شهید «حاج محمود بروجردی» و شهید «صیاد شیرازی» فرماندهی کل عملیات را بر عهده داشتند، ادامه داد: سردار «شادمانی»، سردار «همدانی» و شهید «شهبازی» به صورت میدانی و تاکتیکی از سپاه همدان هدایت عملیات را در صحنه اصلی بر روی زمین انجام می دادند.

وی با اشاره به اینکه کل نیروهایی که در عملیات حضور یافتند به صورت 100 درصد آماده شهادت بودند، گفت: شهدایی که برای این عملیات به کار گرفته شد برای یک رزم پرمخاطره  کوهستانی انتخاب شدند.

مدیر برگزاری یادواره شهدای «کورک» همدان بیان کرد: نوع زمین ارتفاعات پیچیده بود و متاسفانه دشمن با چیدمانی که در منطقه انجام داده بود ما برای پیش روی عملیات مجبور شدیم از راه‌های صعب العبور استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مرحله دوم عملیات مطلع الفجر از ساعت 4.5 صبح به صورت تن به تن آغاز شد، تصریح کرد: یک ساعت بعد از آغار جنگ توانستیم مناطق مورد هدف را به تصرف درآوریم اما به دلیل روشن شدن هوا پاکسازی منطقه ناتمام ماند و ما از سمت راست مورد محاصره قرار گرفتیم.

احدیان با بیان اینکه به دلیل روشن شدن هوا  و دید کامل دشمن و حضور ادوارت زرهی آنها قسمتی از  ارتفاعات سقوط کرد، یادآور شد: یک عملیات کاملا محاسباتی از ساعت 4.5 اتفاق افتاد که وقتی دشمن دید که نیروهای مقاومت می کند به اجبار تعدای از یگان های خود را به سمت مطلع الفجر کشاند و همین جابجایی نیروها موجب خیر شد تا نیروهای دشمن در محاصره قرار گیرند و به عقب برگردند و در نهایت اهداف کلی طرح محقق شود.

وی نقش رزمندگان استان همدان در مرحله دوم عملیات مطلع الفجر را بی بدیل دانست و خاطرنشان کرد: از 300 نیروی اعزامی از استان همدان برای انجام این عملیات 140 نفر بر اثر تدابیری که از قبل پیش بینی شده بود در خط و مابقی در قسمت پشتیبانی قرار گرفتند که استان همدان در طی این عملیات 56 شهید تقدیم انقلاب و نظام کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات