امام جمعه اردکان:

حفظ فضای سبز و جلوگیری از توسعه صنایع در کاهش آلودگی هوا مؤثر است/ ثبت احوال نقش مهمی در سیاستگذاری کلان کشور دارد

امام جمعه اردکان با ابراز نگرانی از خشکسالی و آلودگی هوا گفت: حفظ فضای سبز و جلوگیری از توسعه صنایع در کاهش آلودگی هوا مؤثر است.
کد خبر: ۸۹۶۵۱۳۵
|
۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اردکان، حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل شاکر در خطبه های نماز جمعه این هفته ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) با اشاره به حدیثی از آن حضرت گفت: با تقوی ترین مردم کسی است که در امور شبهه ناک توقف کند. انسانی که تقوی دارد به فکر حساب قیامت است و اگر در جایی می بیند که شبهه وجود دارد متوقف می شود.
وی افزود: آن حضرت در ادامه می فرمایند؛ عابدترین مردم کسی است که واجبات خود را کامل و صحیح و درست انجام دهد و پر تلاش ترین مردم از نظر دین و ایمان کسی است که گناهان را ترک کند و مرتکب گناهینشود.
امام جمعه اردکان در ادامه با اشاره به سوم دیماه روز ملی ثبت احوال اظهار داشت: ثبت آمار نفوس و انسانی خیلی مهم است. وقایع چهارگانه ولادت، وفات، ازدواج و طلاق نقش مهمی در سیاستگذاریهای کلان کشور دارد و آمار این وقایع بسیار مهم است که ثبت احوال در اینجا نقش ایفا می کند. البته در کنار این نقش که بسیار مهم است امروز وظیفه مهم دیگری هم دارد که هویت همه شهروندان را بوسیله به روزترین فنآوریهای روز جهان ثبت کند که این کار در کشورهای مختلف هم انجام می شود.
وی گفت: یکی از آماری که چند سال است اداره ثبت احوال ارائه می دهد کاهش باروری است که در کشور ما احساس خطر شده است که امیدواریم با تدابیر درست و اقدامات سنجیده این مشکل کم کم حل بشود.
حجت الاسلام شاکر با اشاره به تأثیر نام گذاری فرزنداندر جامعه دینی گفت: ما پیرو مذهب اهل بیت و مسلمان هستیم و باید در نامگداری فرزندان خود چه دختر و چه پسر به این نکته توجه داشته باشیم که اسمی را برای فرزند خود انتخاب کنیم که این اسم هم با مسما باشد و هم به سفارش های اهل بیت عمل کنیم زیرایک نوع ابراز محبت به اهل بیت این است که نامی را انتخاب کنیم که آنها سفارش کرده اند. در نامگذاری فرزندان خود به دشمنان اهل بیت اقتدا نکنیم زیرا قدم به قدم ممکن است از مذهب خود و پیروی کردن از اهلبیت دور بشویم.
خطیب نماز جمعه اردکان در بخش دیگری از سخنان خود اوضاع جوی و زمینی را از چند جهت مایه نگرانی دانست و گفت: از یک طرف خشکسالی و نبود بارندگی که در سالیان متمادی ادامه داشته است و ادامه دارد و از یک طرف آلودگی هوا در کلان شهرها و البته در بعضی از شهرها مثل اردکان و از طرف دیگر هم زمین لرزه که بجای بارندگی زمین لرزه های متعددی به سراغ ما آمده استکه درباره زمین لرزه ما نمی توانیم پیشگیری کنیم و کاری انجام دهیم جز دعا کردن و دعا کنیم که این بلاها رفع شود و رحمت خدا نازل شود. این باور و اعتقاد ماست که بعضیها به تمسخر می گیرند و می گویند زلزله و باران چه ربطی به اینها دارد.
وی افزود: ما در زلزله نمی توانیم پیشگیری کنیم ولیمی توانیم آمادگی خود را حفظ کنیم و ستاد بحران تشکیل بدهیم و امکانات شهری و کشوری را آماده کنیم که اگر حادثه ای اتفاق افتاد در حد توان از آسیب های حادثه کم کنیم.درباره بارندگی باید دعا کنیم و البته گاهی اوقات تقصیر خودمان است اما از دعا کم نگذاریم.
حجت الاسلام شاکر گفت: بعضی ها می گویند چرا در کشورهای دعا هم نمی کنند و غربی باران می آید که در جواب این افراد باید گفت آنها هم بلاهای دیگری مانند سونامی، سیل و زلزله دارند و ببینید چه آسیب هایی دارند ثانیاً ما مسلمانیم و خدا بخاطر گناه ما را عقوبت می کند.
وی درباره آلودگی هوا هم گفت: به هر حال مسئولین تلاشهایی می کنند و تلاش هایی هم کردند که جای تقدیر و تشکر دارد. بعضیها یک توقعاتی دارند که شدنی نیست و نمی شود که این صنایع راکلاً جمع کرد و رفت اما چندتا کار می شود انجام داد؛ اول پایش دقیق و منظم این صنایع که مسئولین بیایند اینها را پایش کنند و ببینند فیلتر آنها درست هست یا نیست، استاندارد هست یا نه، فاضلابشان درست هست یا نیست و در اینجا اغماض نکنند. خدایناکرده اگر مسئولین در امر محیط زیست و در امر هوا و سلامت مردم اهل چشم پوشی باشند و در جایی که نباید کوتاه بیایند کوتاه بیایند حق الناس عظیمی به گردنشان می آید که شاید نتوانند هیچ وقت حق مردم را ادا کنند و این امر شوخی بردار نیست و این کاری است که ما می توانیم انجام دهیم.
امام جمعه اردکان اظهار داشت: دومین کاری که در این زمینه می توان انجام داد توسعه فضای سبز اطراف صنایع و حفظ فضای سبز شهرمان است. بعضی از این صنایع اطراف صنعت خودشان و در جاییکه آلودگی تولید می شود فضای سبز خوبی به وجود آوردند و باید صنایع دیگر هم اینگونه عمل کنند. فضای سبز موجود در شهر و این پسته زارها باید حفظ شود زیرا مانندریه شهر ما هستند و مردم هم باید برای حفظ این فضای سبز با مسئولین همکاری و همراهی کنند.
وی افزود: سوم راه برای رفع آلودگی هوا جلوگیری از توسعه صنایع است که این کار انجام شده است. در پنج سال گذشته مجوزهای جدیدی برای صنایع جدید میخواستند که مسئولین پافشاری کردند و اجازه ندادند زیرا به گفته کارشناسان، صنایع مستقر در شهرستان از ظرفیت آن بیشتر شده است.
حجت الاسلام شاکر گفت: اگر آلودگی هوا به حد بحران و اضطرار برسد باید برخی از صنایع که امکان دارد بصورت موقت تعطیل شوند البته می دانیم که این اقدام هزینه دارد ولی جایی که صحبت از سلامتی مردم است اینجا نمی توان حرفی از خسارت به میان آورد و اگر این مورد پیش آمد صنایع باید تمکین کنند.
وی تصریح کرد: این مباحث را نباید سیاسی و جناحی کرد و همه باید دغدغه سلامت مردم داشته باشند. اگر من امروز این مطالب را در خبطه نماز جمعه می گویم بخاطر این است که مردم بسیار یادآوری کرده اند و عده ای حتی درخواست داشته اند که بعد از نماز جمعه یک تجمع و راهپیمایی داشته باشند که گفتیم ما اعتراض شما را منتقل می کنیم. اینها از سر دلسوزی است و خدای نکرده ما کینه ای نداریم و عقده سیاسی نداریم. همه مردم و مسئولان همدل هستیم. خدااز من و دیگر مسئولی که بخواهد از این موضوعات برای عقده گشایی سیاسی استفاده کند نگذرد. این بگو مگوها باید تعطیل شود چرا که مردم با این همه گرفتاری ها حوصله ندارند که من مسئول و دیگر مسئول اگر حرفی هم داریم بیاییم رو در روی هم بایستیم.
ارسال نظرات