آمادگی استان برای مقابله با احتمال شیوع آنفلوآنزا

مدیر کل دامپزشکی استان در نشستآمادگی دستگاه‌های اجرایی استان برای مقابله با آنفلوآنزا مدیریت بحران و ستاد پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: با توجه به آغاز فصل سرما و کوچ پرندگان مهاجر به استان و به تبع آن شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان آمادگی دستگاه‌های عضو ستاد پیشگیری از این بیماری ضروری است.
کد خبر: ۸۹۶۶۲۳۰
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۴
عبدالله بهمنش استقرار گروه‌های بازرسی در مبادی ورودی به استان خصوصا در محور یاسوج ـ. اصفهان را ضروری دانست و گفت: با توجه به اینکه ویروس این بیماری از طریق طیور بیمار و حتی خودرو‌ها امکان پذیر است ایجاد ایستگاه بازرسی در مبادی ورودی به مرکز استان لازم است.
وی یکی از راه‌های مهم شیوع این بیماری و سرایت آن به انسان را عرضه مرغ زنده در حومه شهر‌ها دانست و گفت: تاکنون ۱۸۰ مرکز عرضه مرغ زنده در شهرستان‌های بویراحمد و دنا جمع آوری شده و ۶۰ مرکز عرضه مرغ زنده در شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده وجود دارد که این مراکز متاسفانه فعال هستند.
بهمنش با بیان اینکه از ۸ کانون بحران آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته در استان ۵ کانون در مناطق گرمسیری و سه کانون در مناطق سردسیری بود افزود: در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار و ۱۷۰ قطعه مرغ در این ۸ کانون تا شعاع ۵ کیلومتر جمع آوری و معدوم و ۱۶۶ میلیون تومان هم بابت غرامت این طیور به مردم پرداخت شد.
استاندار هم گفت: با توجه به اینکه این بیماری مشترک بین انسان و پرندگان است و در صورت ابتلا خطر مرگ را به همراه دارد مهمترین راه مبارزه با این بیماری پیشگیری از شیوع آن است.
علی محمد احمدی افزود: همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع موظفند هم در بحث قرنطینه، هم در زمینه بهداشت و تولید و عرضه طیور در استان تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.
وی با بیان اینکه استان در بحث پیشگیری و جمع آوری طیور آلوده تجربه پارسال را داراست گفت: باید از این تجربه در زمینه پیشگیری و جمع آوری مرغ‌های آلوده در کانون‌های شیوع احتمالی به خوبی استفاده کرده تا بنوانیم با کمترین هزینه در صورت شیوع این بیماری از این کانون عبور کنیم.
استاندار با بیان اینکه تلاش می‌شود با مدیریت صحیح برای تولید کننده و مصرف کننده در استان مشکلی پیش نیاید بیان کرد:با توجه به اینکه یکی از راه‌های مهم انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق عرضه مرغ زنده است که متاسفانه در برخی شهرستان‌های جنوبی بحث جمع آوری مراکز عرضه مرغ زنده با مشکل مواجه شده و تلاش می‌شود پیش از شیوع احتمالی این بیماری این مراکز جمع آوری شوند.
احمدی به نشست ستاد مدیریت بحران و اعزام کاروان کمک‌های مردمی به استان کرمانشاه هم اشاره کرد و افزود: به منظور ایجاد آمادگی بیشتر برای مقابله باپیامد‌های زلزله احتمالی از مدیران دستگاه‌های اجرایی اعم از خدماتی، عمرانی، راهسازی، مسکن، گاز، آب و فاضلاب روستای و شهری و خدمات شهری به مناطق زلزله زده اعزام و نقاط قوت و ضعف این مناطق بررسی شد.
وی گفت: در این نشست مدیران و کارشناسان اعزامی به مناطق زلزله زده نقطه نظرات خود را در قالب فیلم و عکس در این جلسه ارائه کردند که می‌توان از این تجارب هم در بحث خدمات رسانی، امداد رسانی و مدیریت بحران در مواقع بروز زلزله به خوبی استفاده کرد.
ارسال نظرات