معاون اداره كل اطلاع رسانی كتابخانه ملی :

متاسفانه کارکرد کتابخانه ملی به سالن مطالعه محدود شده است!

معاون اداره کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی عنوان کرد : متاسفانه به دلیل عدم وجود کارکرد مناسب در کتابخانه های سطح شهرهای کشور ، کتابخانه ملی از کارکرد اصلی خود فاصله گرفته و به یک سالن مطالعه تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۹۶۶۴۲۳
|
۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفتگو، برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع کارکردهای کتابخانه ملی با حضور دکتر مهشید برجیان ، معاون اداره کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی و دکتر امیررضا اصنافی ، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه اصنافی با بیان اینکه کتابخانه ملی ۸۰ ساله شده است ، عنوان کرد : افراد زیادی در این کتابخانه زحمت کشیده اند و آن را به این سطح ارتقا داده اند.

وی افزود : پیش از آنکه به ملی بودن کتابخانه تاکید کنیم ، باید کتابخانه ها را به عنوان یک نهاد اجتماعی اثرگذار و یاری دهنده مردم در تمام زمینه ها بپذیریم.

عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی خاطر نشان کرد : هر کشوری در خود نهادهای ملی دارد که متعلق به همه مردم است ، کتابخانه ملی نیز در همه کشورها وجود دارد و کارکرد آن در جنبه های مختلف نمود پیدا می کند.

اصنافی به وظایف و نقش کتابخانه ملی پرداخت و گفت : گرد آوری ، حفاظت و اشاعه آثار مکتوب و غیر مکتوب که در آن کشور و یا در ارتباط با آن منتشر می شود از وظایف کتابخانه ملی است.

وی ادامه داد : تدوین استانداردهای مرتبط با کتابخانه های مختلف موجود در کشور و هدایت و مشاوره کتابخانه ها و نظارت برآن ها از دیگر وظایف کتابخانه ملی است.

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه کتابخانه ملی در هر کشور به عنوان کتابخانه مادر و الگو مطرح می شود ، اظهار کرد : سایر کتابخانه های کشور می توانند در زمینه های مختلف سازماندهی و اشاعه اطلاعات ، از این کتابخانه الگو بگیرند و آن الگو را در ساختار خود پیاده سازی کنند.

اصنافی یادآور شد : حضور در مجامع علمی بین الملل از دیگر وظایف کتابخانه های ملی است تا از تجارب دیگر کشورها بهره بگیرند و بتواند در این مجامع فعالیت علمی خود و دیگر کشورها را به اشتراک بگذارند و تازه ترین های علم را به کشور خود برگردانند.

وی تاکید کرد : پژوهش و برنامه ریزی در زمینه های مختلف کتابداری و علم شناسی از دیگر کارکردهای این نهاد است تا بتوانند در زمینه های موضوعی مختلف رشته ها حرکت کنند و دانش کتابداران را ارتقا دهند.

در ادامه برنامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو برجیان با بیان اینکه اولویت تهیه کتاب از کشورهای دیگر ایرانی و اسلامی بودن آن است ، عنوان کرد : با توجه به بودجه ای که به این نهاد تعلق می گیرد خرید کتاب های خارجی صورت می گیرد و از آنجایی که در برخی مواقع بودجه کافی نیست ، ممکن است برخی از کتاب های بین المللی در نهاد موجود نباشد.

وی افزود : ناشر موظف است دو نسخه از کتاب هایی که منتشر می شود را به کتابخانه ملی اعطا کند اما متاسفانه برخی ار ناشران در این زمینه کم کاری می کنند.بعضی از ناشران دانشگاهی و تعدادی از افرادی که در قم به چاپ کتاب مشغولند کمتر به این موضوع اهمیت می دهند.

معاون اداره کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی به جمع آوری روزنامه ها و مجلات در کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت : در زمینه روزنامه هامشکلی وجود ندارد و به صورت مرتب به دست ما می رسند اما در خصوص مجلات برخی از ناشران با کتابخانه ملی همکاری نمی کنند.

برجیان خاطر نشان کرد : آنچه که بیش از واسپاری نشریات به کتابخانه ملی از اهمیت برخوردار است ، کارکرد کتابخانه ملی در زمینه خدمات رسانی به پژوهشگرهاست.در کتابخانه منابعی گرد آوری می شود که ممکن است در کتابخانه های دیگر وجود نداشته باشد و محققین می توانند از این منابع بهره مند شوند.

وی گفت : متاسفانه به دلیل عدم کارکرد درست کتابخانه های عمومی در سطح شهرها به خصوص تهران ، کتابخانه ملی به سمت یک قرائت خانه می رود و از آن نهاد پژوهشی که باید باشد دور شده است.

ارسال نظرات