به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، این کتاب به بررسی چگونگی نگاه هنرمند ایرانی در تجسم بخشیِ پیرامون خود میپردازد و معنای واژة «دیدن» را تکمیل میکند.
«بازخوانی عرفانی مبانی هنرهای تجسمی» نتیجة پژوهشی دو ساله به روش تحلیلی و مقایسهای در متون حکمی و عرفانی است. این کتاب به استخراج نکاتی تکنیکی و کاربردی در قالب سرفصلهای تجسمی هنر میپردازد و برای طراحان و دیگر هنرمندان مؤثر و کارآمد است.
با اینکه نگارنده منابع اصلی خود را سه کتاب عرفانی «مرصاد العباد» اثر نجم الدین رازی (قرن هفتم)، «گلشن راز» اثر محمود شبستری (قرن هشتم) و «مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز» اثر شیخ محمد لاهیجی (قرن دهم) قرار داده است، ولی ضمن تطبیق آن با کُتب دیگر همچون« انسان کامل» ،« حکمه الاشراق» و دیگر رسالههای محققین هنر اسلا می و ایرانی همچون تیتوس بورکهارت، سیدحسین نصر، هانری کُربن، داریوش شایگان و ... سعی بر آن دارد تا مفاهیم را به گونهای آشکار و با وضوحی بیشتر ارائه دهد.
این کتاب که به بیان حسی و عاطفی مبادی بصری از منظر سنت ایرانی میپردازد در چهار فصل تدوین شده است؛ در فصل اول با عنوان «مبانی تجسمی و عناصر بصری» به تعریف مفاهیم صورت و معنا، دیدن و شهود قلبی، فضا، کادر و عناصر بصری همچون نقطه، خط، شکل، حجم، بافت، نور و رنگ از منظر سنت و عرفان ایرانی پرداخته میشود.
در فصل دوم با عنوان «کیفیات بصری» به ویژگیهای بصریای همچون کنش و میان کنش، حرکت، مرکزیت و جهت پذیری، گستردگی، نواخت (ریتم)، ارتجال و قابل پیش بینی بودن، تعادل، توازن، تقارن، تباین، جنسیت، وحدت، درهم تنیدگی و گره خوردگی، قاعده مندی و ساختمندی، هندسه و تناسبات هندسی و پرنقشی فضا از منظر سنت ایرانی اختصاص یافته است.
فصل سوم با عنوان «تصویر» به حدود تصویرگری در هنر سنتی، انواع خصایص تصویری (عیان، نهان و عیان بر نهان) و آیت و نمادگرایی میپردازد و در فصل آخر با عنوان «نوشتار»، زیبایی شناسی نقوش خوانا و تفسیر رمزگان آن در کلام مطرح میشوند.
گفتنی است کتاب «بازخوانی مبانی عرفانی هنرهای تجسمی» در 444 صفحه، قطع رقعی و با قیمت 35000 تومان منتشر شده است.