وزیر نیرو:

امسال 25 درصد پایین‌تر از سال گذشته بارش داشته‌ایم/ تشکیل بازار آب آماده عملیاتی شدن است

وزیر نیرو گفت: امسال 25 درصد پایین‌تر از سال گذشته و حدود 50 درصد کمتر از متوسط درازمدت بارش داشته‌ایم و بر اساس پیش‌بینی تا پایان فصل زمستان حدود 15 درصد در بهترین حالت کمتر از گذشته بارش خواهیم داشت.
کد خبر: ۸۹۶۶۸۲۱
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲


به گزارش خبرگزاری بسیج،  رضا اردکانیان امشب در شورای همیاران آب استان کرمان که در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد، اظهار داشت: الان حتی در کشورهای پرآب دنیا، چگونگی مصرف آب و کیفیت و کمیت آن حائز اهمیت است و همه شهروندان با حساسیت بالا به چگونگی مصرف آب نظارت دارند.

وی بیان داشت: برنامه‌ای که به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس دادم، به میزان زیادی کاری است که در استان کرمان آغاز شده و الان ثمرات بخشی از گام‌های آن را می‌بینید و در آینده به اهداف نهایی خود می‌رسد.

وزیر نیرو عنوان کرد: اساس این برنامه همان است که در مناطق بسیاری از دنیا که با مشکل مدیریت آب مواجه هستند، مدیریت بر پایه یک همکاری نزدیک و گفت‌وگوی چندجانبه مبتنی بر طبیعت آب و طرح همیاران آب در کرمان، قرار گرفته است.

اردکانیان گفت: مشکل آب تنها متوجه وزارت نیرو نیست، اگر وزارت نیرو متولی آب است، اما اعتقاد داریم باید دغدغه همگانی شده و مطمئن باشیم که آب به نحو مناسبی مصرف می‌شود و توسعه ما توسعه آب‌محور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: امسال 25 درصد پایین‌تر از سال گذشته و حدود 50 درصد کمتر از متوسط درازمدت بارش داشته‌ایم و بر اساس پیش‌بینی تا پایان فصل زمستان حدود 15 درصد در بهترین حالت کمتر از گذشته بارش خواهیم داشت.

وزیر نیرو گفت: اساس کار ما نه تنها در حوزه‌های آبریز، بلکه در محدوده استان‌ها بر همکاری ذینفعان قرار داده شود.

اردکانیان بیان داشت: توانایی و امکان دیدن نقش آب در توسعه و موفقیت همه سازمان‌ها، توانایی دنبال کردن آمایشی آب‌محور در سطح استان، پیش‌نیازها و تضمین‌های حفظ طرح همیاران آب است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از تضمین‌های مهم برای تداوم همیاران آب و به ثمر نشستن کامل آن، حفظ چارچوب‌های منافع ملی کشور است. 

اردکانیان تصریح کرد: مجموعه کشور را کمک دهید تا با توجه به وضعیت آبی که داریم بتوانیم افزایش راندمان تولید محصول برسیم و شاخصی مانند بهترین‌های ریال بر متر مکعب آب افتخار کنیم.

وی گفت: سرمایه‌گذاری روی مستندسازی طرح همیاران آب و به مشارکت گذاشتن و تکمیل آن و توجه در بخش ارتباط با افکار عمومی، می‌تواند پایداری چنین تشکلی را تضمین کند.

اردکانیان اظهار داشت: بخشی از تنازعات در مورد آب به دلیل برخی از عرصه‌های خاکستری در آمار و اطلاعات و نوع پردازش آن است.

وزیر نیرو عنوان کرد: تشکیل بازار آب که مرداد ماه امسال دستور‌العمل آن تدارک دیده شد و الان آماده عملیاتی شدن است، فرصتی است که نخستین تجربه‌های خود را می‌تواند منطبق با نیازهای استان عرضه کند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنیم که استاندار کرمان به عنوان مشاور وزیر نیرو همکاری داشته باشد و از ارتباط سیستماتیک و سازمان‌یافته منظمی کار و طرح همیاران آب کرمان را دنبال کنیم.

وزیر نیرو افزود: این بدان معنی نیست که محدوده کار ما صرفا به چنین بحث‌ها و مکانیزم‌هایی منحصر باشد، بلکه در کنار طرح‌‌های تامین آب را دنبال می‌کنیم.

اردکانیان گفت: آنچه در استان کرمان شکل گرفته، چیزی فرای اتفاقات متعارفی است که رخ می‌دهد و به عنوان وزیر نیرو از این همت، روحیه، فهم مشترک و احساس مسؤولیت حمایت می‌کنم.

وی ابراز داشت: 15 سال قبل موفق شدیم تنها مرکز بین‌المللی قنات‌ و سازه‌های تاریخی آبی را تحت پوشش سازمان فرهنگی آموزشی علمی یونسکو در ایران تاسیس کنیم و به زودی مدیریت مرکز بین‌المللی قنات را فراخوان می‌‌دهیم. 

ارسال نظرات