به مناسبت 5 دی ماه سالروز تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی؛

ســــــپاه و امنیت پرواز

ایمان، تخصص، و بهره گیری از تجهیزات نوین نظامی سه عامل موفقیت سپاه حفاظت هواپیمایی در جمهوری اسلامی ایران است.
کد خبر: ۸۹۶۶۸۳۴
|
۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛  جایگاه و نقش حمل و نقل در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی و اقتصادی در جوامع امروزی بر کسی پوشیده نیست و فرودگاه در کنار مابقی پایانه‌ها از حساس‌ترین بازیگران این نقش هستند و خطوط هوایی امروزه در سراسر جهان محل تردد حجم زیادی از مسافران و بارهایشان است.

 بر همین اساس ایجاد امنیت پایدار از ضروری ترین نیازهایی است که باید در این صنعت مورد توجه قرار گرفته و سیستم‌های امنیتی مورد استفاده در فرودگاه‌ها کارآمد و برقرارکننده امنیت باشند.

در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی، کشور درگیر مبارزه با ضد انقلاب و جنگ تحمیلی بود، دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به منظور وارد آوردن فشار مضاعف بر نظام نوپای ایران اسلامی اقدام به ربایش چندین فروند هواپیمای فاقد گارد امنیت پرواز كرده و باعث پایین آمدن ضریب امنیتی در پروازها به واسطه انجام مداخلات غیرقانونی شدند. بدین ترتیب و با توجه به وظیفه تصریح شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قانون اساسی مبنی بر پاسداری و نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، این ماموریت حساس و خطیر نیز در ۵ دیماه 1363 با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) «مبنی بر تشكیل سپاه حفاظت هواپیمایی» به سپاه محول گردید.

با نداشتن تجربه و سابقه قبلی پاسداران از یک طرف و تلاش همه جانبه گروهک‌های معاند و دشمنان از طرف دیگر، طبیعی می‌نمود تا تعداد هواپیما ربایی ها افزایش یابد اما اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم خود به طوری که وجود سه عامل ایمان، تخصص، و بهره گیری از تجهیزات نوین نظامی در كنار سایر اقدامات اطلاعاتی حفاظتی به لطف خدای متعال و عنایات حضرت بقیه الله(عج) و از جان گذشتگی، ایثار و شهادت طلبی برادران سپاه در طول مدت مأموریت سپاه حفاظت هواپیمایی تا امروز که بیش از ۳۰ سال از مسئولیت سپاه در این حوزه می‌گذرد، هیچ اقدام موفقی از سوی هواپیماربایان صورت نگرفته است و علیرغم اینکه اقدامات خرابكارانه و مداخله جویانه در بخش صنعت حمل و نقل هوایی، بعد از حضور سپاه در این صنعت ده‌ها مورد بوده پاسداران سپاه حفاظت هواپیمایی با تجهیزات بومی و روش‌های ابداعی با هرگونه تهدید مقابله کرده و هیچ هواپیماربایی موفقی پس از حضور سپاه در ناوگان حمل و نقل هوایی انجام نشده است و پروازهای ایران را به گواه سازمان بین‌المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) به نقطه اوج امنیت رسانده‌اند و برگ زرین دیگری بر افتخارات این نهاد افزوده‌اند به گونه‌ای که در حال حاضر ما از جمله كشورهایی هستیم كه ضریب آسیب پذیریمان به حداقل رسیده و امنیت خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایران از چنان جایگاهی در جهان برخوردار است كه برخی از كشورها در دنیا به ما لقب «گارد آهنین» داده‌اند.

كاركنان شاغل در مجموعه سپاه حفاظت هواپیمایی با اعتقاد و عزم راستین و اعتقاد به خداوند متعال، خود را سرباز گمنام امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری دانسته و هرگونه ضربه و خسارت جانبی را ایثار در راه خداوند تلقی می‌كنند. آنان از نظر روحی آمادگی بسیار بالایی دارند و این را یك عامل مهم در پیشگیری در كنار سایر عوامل دیگر كه شامل آمادگی جسمانی، آموزش، بكارگیری تجهیزات نوین و روزآمد و... می‌دانند.

با ارج نهادن به مقام شامخ شهدای والامقام و جانبازان این عرصه كه در حوادث و سوانح هوایی در كنار همكاران كرو و كاكپیت به درجه رفیع شهادت و یا جانبازی نائل گردیده‌اند، باید گفت: با بهره‌گیری از منابع مالی و فضاهای تحقیقاتی و افراد متعهد ضمن سیاست‌گذاری مبنی بر خواست و اراده ملی در خودكفایی در این بخش، می‌توان گامهای موثری برداشت و آینده روشنی را نوید داد همچنین این موضوع را نیز باید مدنظر قرار داد که همکاری و تعامل سایر متولیان تأمین و حفظ امنیت در صنعت حمل و نقل هوایی با سپاه از قبیل حراست فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی و همچنین نیروی انتظامی(پلیس فرودگاه) نقش مهمی را در برقراری امنیت پایدار و رضایتمندی مسافرین به همراه دارد که این موضوع همواره مورد توجه متولیان بوده است.

کلام پایانی اینکه در آینده، چالش هایی كه كشور و نظام با آن مواجه خواهند شد، ناشناخته و در عین حال متنوع می‌باشند. طبیعت نامشخص این چالش ها مبین این است كه كشور باید برای مواجهه با طیف وسیعی از وضعیت‌های غیرمنتظره و بحرانهای متنوع آماده باشد.

محیط جنگ های آینده، محیط ناشناخته و مجهولی است. اینكه نظام و كشور ما با چه دشمنانی، در چه ابعاد و با چه ماهیتی روبرو خواهد شد، سؤالاتی هستند كه گزینه‌های متنوع و مختلفی را به همراه دارند. بنابراین، در فضای احتمالات كه تنوع و گوناگونی بر آن حاكم است، به نیروها و ابزارهایی نیاز است كه بتوانند در همه وضعیتها، به موقع واكنش نشان دهند.

با توجه به موارد فوق به نظر می‌رسد یكی از سازمانها و ساختارهایی كه می تواند به عنوان تكیه گاهی متین و ركنی مطمئن در امنیت ملی كشور و از جمله برقراری امنیت در صنعت هوانوردی، قدرت بازدارندگی مؤثر و توانایی هدایت مناسبی را در مقابل تهدیدات و بحرانها فراهم نماید، سـپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

در پایان؛ خبرگزاری بسیج فرارسیدن 5دی، سالروز تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی را به سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تلاش گران و مجاهدان عرصه صنعت هوانوردی کشور تبریک می گوید.

ارسال نظرات