استاد محمدتمدن:

شفیعی کدکنی سد شعر کلاسیک دربرابر شعر نیمایی را شکست

دانش آموخته پژوهشگاه علوم انسانی با اشاره به علاقه شدید دانشجویان خاصه شعرای نسل جوان شعر نو به شفیعی کدکنی اظهار کرد: استاد شفیعی سد شعر کلاسیک در برابر شعر نیمایی را شکست.
کد خبر: ۸۹۶۷۵۳۹
|
۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفتگو، استاد محمد تمدن با حضور در برنامه "صورت ماه" رادیو گفت وگو با ذکر خاطراتی از استاد شفیعی کدکنی گفت: «در دورانی که دوران کارشناسی را می گذراندیم اوج دعوای بین شعر نو و شعر کهنه بود و قبل از حضور استاد شفیعی وجه غالب در گروه ادبیات در دست استادان کلاسیکال و مخالفین نیما بود.»

شاگرد استاد شفیعی کدکنی ادامه داد: «اساتید و شعرای طرفدار نیما از طرف دیگر اساتید تحت فشار بودند و اگر عده ای می دانستند دانشجویی شعر نو می گوید، بعضا به او می رساندند که سر کلاس حاضر نشود! و ورود استاد شفیعی این سد را شکست و دانشجویان دیدند یک استاد جوان شعر نیمایی می گوید.»

تمدن از علاقه شدید استاد کدکنی در میان دانشجویان خاصه شعرای نسل جوان شعر نو سخن گفت و افزود: «ایشان از دانشجویانی که تا آن زمان در اقلیت و غریب بودند حمایت می کرد و با ورود به گروه ادبیات فارس نسیم نوگرایی را وارد دانشگاه کردند.»

شفیعی کدکنی؛ دانش آموخته ی مکاتب حوزوی

در ادامه احسان ناصری، شاعر و پژوهشگر حوزه ادبی دانش حوزوی شفیعی کدکنی را مثال زد و افزود: «ایشان در یک دوره دانش آموخته ی علوم حوزه بوده اند و در حوزه مکاتب دانشگاهی غربی نیز درس خوانده بودند.»

وی با ذکر این مقدمه اضافه کرد: «ایشان با پیگیری هایشان بنیان نقد جدی را در ادبیات ما گذاشتند و اقدام به نقد آکادمیک کردند و امروز نیز متاسفانه این وجود دارد که ادبیات را در زمره علوم در نظر نمی گیرند.»

ناصری بیان کرد: «افرادی نظیر دکتر شفیعی با طرح نظریه هایی، بنیان اصل رستاخیز کلمات را گذاشتند و بررسی پیرامون این حوزه را بصورت آکادمیک و جدی پیگیری کردند؛ از طرفی ویژگی سرآمد ایشان مبنی بر نقدهای جدی بر شاعران قبلی است.»

آغاز نقد ادبی با شفیعی کدکنی

همچنین بهروز محمودی بختیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دانش آموخته زبان شناسی گفت: «بی هیچ تردیدی آنچه که نسل زبان شناسان جدید درباره ساخت گرایی می داند و رابطه تنگاتنگی میان زبان و ادبیات [مشخص است] نتیجه دستاوردهای پژوهشی استاد شفیعی کدکنی است.»

وی که از دوستان و همکاران نزدیک شفیعی کدکنی است، افزود: «ایشان در کنار مرحوم استاد علی محمد حق شناس حرکتی علمی را در دانشگاه بوجود آوردند و آنچه امروز در رابطه زبان شناسی و ادبیات در اختیار داریم و نقد ادبی مدرن، از دستاوردهای استاد شفیعی کدکنی است.»

این پژوهشگر برتر دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «ایشان بر اساس واژگانی که می ساختند بسیار برای ما جذاب بودند و برای ما که درس ساخت واژه می خواندیم و واژه سازی خلاقانه ی ایشان جذابیت داشت و کلمات ساخت ایشان [بسیار قابل پذیرش بود].»

شاگردان کدکنی؛ سرآمدان شعر فارسی امروز

در ادامه علی اصغر بشیر، پژوهشگر از مهم ترین ویژگی های شفیعی کدکنی را مبنی بر تحقیقات دانشگاهی و شعر معاصر تعریف کرد و افزود: «ایشان در حوزه شعر و پژوهش های دانشگاهی جایگاهی ویژه دارند و این جایگاه بسیار ارزشمند است.»

وی ابعادی دیگر از جمله ترجمه و تصحیح و نیز سطوح نظری را از دیگر ویژگی های این شاعر معاصر برشمرد و گفت: «شاگردان ایشان امروز هر یک از سرآمدان شعر فارسی هستند و شفیعی کدکنی هم در حوزه علم و هم شعر حرف های زیادی برای گفتن دارد.»

این شاگرد شفیعی کدکنی اضافه کرد: «بسیاری شعرا همچون هوشنگ ابتهاج در حوزه شعر سرآمد هستند اما برخی افراد صرفا پژوهشگران خوبی هستند اما کسانیکه در حوزه شعر و پژوهش سرآمد باشند، بسیار انگشت شمارند و دکتر شفیعی کدکنی یکی از این افراد هستند.»

اندیشه های عرفانی شفیعی کدکنی

همچنین بهمن بنی هاشمی، شاعر و شاگرد دکتر شفیعی کدکنی اظهار کرد: «دکتر کدکنی علاوه بر اینکه یک شاعر تاثیر گذار است، در اندیشه دانشگاهیان و اندیشه عرفانی و زندگی اجتماعی مردم تاثیر بسزایی داشت.»

وی افزود: «ایشان یکی از کسانی هستند که عرفان را از حوزه عمل و نظری به حوزه تحقیقات و بررسی های دقیق مبتنی بر علم امروزی کشاندند و از این لحاظ با تعاریف عرفانی و ادبی در مورد شعر فارسی و تاثیرات اجتماعی آن [سخن گفتند].»

بنی هاشمی با بان اینکه اندیشه ما به ادبیات فارسی وابسته است، ادامه داد: «شاید از این منظر با سایر کشورها قابل مقایسه نباشیم؛ چراکه همواره دیده ایم در کشورهایی مثل آلمان و فرانسه فلسفه به ادبیات شکل داده ولی در ایران عرفان این نقش را بازی کرده است.»

ارسال نظرات